۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۳۰۱۰۶۴
مدیر حوزه علمیه حضرت زینب کرمان مطرح کرد؛

ماندگاری نهضت حضرت زینب و واقعه عاشورا در دل‌های مسلمانان با گذشت زمان

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) کرمان گفت: انقلاب های فراوانی به وقوع پیوسته و افراد بسیاری از خود گذشتگی و فداکاری نشان دادند اما با گذشت زمان از یادها فاصله گرفته اند، ولی نهضت حضرت زینب(س) و واقعه عاشورا با گذشت زمان، پیوسته در دلهای مسلمانان، ماندگار شده است.
نهضت زينب

خانم زهرا فقیه، مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با بیان این که صحبت کردن پیرامون شخصیت حضرت زینب(س) کار بسیار دشواری است، افزود: حضرت زینب(س) یکی از شخصیت های بزرگ اسلام به شمار می‌رود که متأسفانه به طور کامل شناخته نشده است.

 

وی با اشاره به این که این بانوی باعظمت، عظمتی بی مانند دارند وعظمت وی تنها به دلیل این که دختر حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و خواهر امام حسین(ع) است، نیست تصریح کرد: این ها همه امور بسیار عظیمی است ولی عظمت حضرت زینب(س) به دلیل نسبت ها نیست ونسبت ها هرگزنمی توانند این عظمت را به وجود آورند و یا خلق کنند و ما دراسلام دختران و مادران ائمه زیادی داریم که از نظر عظمت به پای حضرت زینب (س) نمی رسند، پس عظمت آن حضرت را باید در موارد دیگری جست‌وجو کرد.

 

فقیه با تأکید بر این که اگر در دو دوره زمانی قبل از واقعه عاشورا و بعد از واقعه عاشورا در خصوص شخصیت حضرت زینب(س) صحبت شود، بهتر می توان به شناخت آن حضرت پی برد، ابراز کرد: زینب کبری(س) در یک خانواده ای پر از صفا و صمیمیت بزرگ شد که تحت تربیت مادری چون حضرت زهرا(س) و پدری همچون حضرت علی(ع) بود و آن حضرت در طول زندگی خود حضور 7 معصوم را درک کرده، پس تحت تعلیم وتربیت این بزرگواران قرار گرفته و از این بانوی بزرگوار چهره عالم تربیت کرده است.

 

وی یادآور شد: حضرت زینب(س) مجلس درس و مذاکره علمی داشتند ومفسر قرآن بودند و حضرت علی(ع) زنان را به مجلس تفسیر قرآن آن حضرت ارجاع می دادند و از نظر علمی چنان رشد می کنند که ائمه را به تحسین وا داشته و در سخنان امام سجاد(ع) آمده است که در خصوص علم حضرت زینب(س) فرمودند « به لطف خداوند یک عالمی هستی که تحت تعلیم چیزی قرار نگرفته اید»، یعنی آن حضرت به علم لدنی رسیده است.

 

فقیه ادامه داد: درس گرفتن در محضر علما و کسب علم خود یک ارزش است، اما ارزش بالاتر این است که علم از ناحیه خداوند افاضه شود و حضرت زینب(س) به این مرحله رسیده بود وعلم لدنی داشتند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به تربیت عبادی آن حضرت اشاره و بیان کرد: رفتارهای 7 معصوم در تربیت عبادی حضرت زینب(س) بسیار تأثیرگذار بود که از آن یک چهره مدبر تربیت کرده و ارتباط آن حضرت با خدای تبارک وتعالی در حد اعلاست و در عبادت خداوند چنان پیشرفت کرده که در سخت ترین حالت ارتباط آن حضرت با خدا قطع نمی شود و به مرحله ی از تعالی و رشد می رسد که امام حسین(ع) که در اوج قله عروج هستند، خطاب به حضرت زینب(س) می فرمایند« خواهرم در نماز شب من را فراموش نکن».

 

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) کرمان تصریح کرد: هیچ گاه نماز شب آن حضرت ترک نشد و تنها تفاوتی که در نماز شب آن حضرت شد که گاهی نماز شب خود را در واقعه عاشورا و بعد از واقعه عاشورا نشسته می خواند و مدیریت کاروان اسرا کربلا را حضرت زینب(س) اداره می کرد و تمام موضع گیری های آن حضرت براساس مدیریتی بود که از خانواده دریافت کرده بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: آن حضرت قبل از واقعه عاشورا یک بانویی بودند که از همه جهات به ویژه در ایثارگری، شهامت، شهادت و شجاعت در اوج قله کمال بودند، و تمام خواسته های ابا عبدالله نیز بعد از واقعه عاشورا به آن حضرت و امام سجاد(ع) سپرده شد و حضرت زینب(س) با شیوه های مختلف این پیام را به گوش جهانیان رساندند.

 

فقیه یادآور شد: در جریان عاشورا حضرت زینب(س) رفتارهای عالمانه از خود نشان دادند و در وظایف خود هیچ سهل انگاری نکردند، حلال و حرام را زیر پا نگذاشتند و اهمیت به این موضوع، حفظ حجاب و مناجات با خدا در رفتارهای آن حضرت به وضوح مشاهده می‌شد و آن حضرت توانست با رفتارهای خود پیام کربلا را به دیگران انتقال دهد.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) کرمان بیان کرد: آن حضرت در یک برهه زمانی کوتاه توانستند با رفتارها وسخنرانی های خود مردم را از جهالت به روشنایی برگردانند و حضرت زینب از توانمندیهای بسیار بالایی برخوردار بودند و توانستند در یک برهه کوچکی مسلمانان را که از جاده اصلی منحرف شده بودند به جاده اصلی برگردانند و آنان را در مسیر هدایت قرار دهند.

 

فقیه اظهار کرد: بانوان امروزی ما باید از ولایت مداری آن حضرت، تربیت صحیح فرزند، رعایت حجاب، عبادت وارتباط با خدا، شوهرداری و از صبر واطمینان حضرت زینب(س) درس بگیرند، و مطالعه کتاب های مختلف در خصوص زندگی حضرت زینب(س) را در برنامه کاری خود قرار دهند واز زندگی آن حضرت الگو بگیرند. /9709/302/ب2

ارسال نظرات