تعاریف نادرست از دین سبب تبعیت از اندیشه های نادرست می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی رییس موسّسه پژوهشی راه حق در مراسم عزاداری شب هفتم محرم که به همت هیأت رایهُ الشّهدا در محل مسجد النّبی مشهد برگزار شده بود، گفت: تمام مصیبت های امروز بشر ریشه در تعریف غلط او از دین دارد. همین تعاریف غلط هم زمینه اندیشه های انحرافی امثال دکتر سروش را قابل قبول می نمایاند.
تعاریف نادرست از دین موجب تبعیت از اندیشه های نادرست می شود
حجت الاسلام نخاولی «دین برای زندگی اجتماعی» را یکی از نادرست ترین تعاریف دین خواند و گفت: غالبا مردم توجهی به تأثیرگذاری تعاریف ندارند و از جایی که دین را به صورت نادرست برای خود تعریف کنند، از اندیشه های نادرست هم تبعیت خواهند کرد. مثلا گفته می شود که دین برای زندگی اجتماعی بهتر آمده است؛ با این تفسیر، به این نتیجه می رسیم که اگر بتوانیم جامعه را به خوبی مدیریت کنیم، دیگر نیازی به دین نداریم.
وی افزود: فلاسفه می گویند «چون مردم با هم اختلاف می کنند و مرجع حل اختلاف نیز نباید یکی از طرفین اختلاف باشد، پس دین بعنوان یک قاضی بی طرف باید وجود داشته باشد». با این تعریف، اگر مردم بتوانند با هم کنار بیایند و صلح همه جانبه را محقّق سازند، دیگر نیازی به دین ندارند و زمانی که دیگر هیچ جنگ و آشوبی در دنیا نباشد، هیچ لزومی برای دینداری نیست.
تعریف دین از تعریف دینداری جداست
این محقق و پژوهشگر علوم دینی تعریف دین را از تعریف دینداری مجزا دانست و اظهارداشت: اگر دین را مجموعه اعمالی که مایه سعادت انسان می شود تعریف کنیم، دینداری به معنی اتصاف انسان به دین تعریفی کاملا مجزا خواهد داشت. عده زیادی این دو مفهوم را یکی می دانند و همین خَلطِ روشی، باعث سوء برداشت و انحراف اندیشه های آنان شده است.
وی گفت: دکتر سروش که یکی از سرآمدان تفکر ضددینی است، در یکی از کتابهای خود انسان های نمازخوان و بدکار را شاهد ناکارآمدی دین می آورد و می گوید انسان هایی که نماز می خوانند اما غیبت می کنند و دروغ می گویند شاهدی بر ناکارآمدی دین در تربیت انسان های درستکار است.
حجت الاسلام نخاولی ادامه داد: مشکل این استباط در جایی است که درک درست و همه جانبه ای از دین برای این فرد وجود ندارد. شناخت صحیح از دین به ما می گوید که نماز کسی که غیبت می کند و دروغ می گوید، مقبول نیست. در حقیقت، نباید نماز را کنار گذاشت، بلکه باید غیبت و دروغ را ترک کرد.
خداوند در این دنیا هم به اعمال، پاداش می دهد
رییس موسسه پژوهشی راه حق در ادامه خاطرنشان کرد: در این عالم، هیچ چیز نسیه نیست. نباید دین را با دید تسویه حساب اخروی ببیند. مثلا یکی از دلایل عمده دین گریزی در جوانان، نگاهی است که می گوید خداوند عذاب می کند و بلا و مصیبت را به بنده اش می چشاند، اما در عوض در آخرت به او پاداش می دهد. این نگاه، کاملا نادرست است و کسی که اینگونه دین را می بیند، یا باید دینش را عوض کند یا دیدش را.
جاودانگی یاد امام حسین (ع)، به خاطر انگیزه های خالصانه آن بزرگوار است
وی جاودانگی نام امام حسین (ع) و یارانش را مثال زد و افزود: این جهان، جهان نقد است. یعنی خداوند اولیائش را نمی فرستد که تلاش کنند و مثل امام حسین (ع) کار خود را به قتلگاه بکشانند تا در آخرت، به آنها پاداش بدهد بلکه پروردگار علیم، در همین دنیا کارهای خوب را جزای خیر می دهد، تا جایی که علیرغم همه تلاش ها، نام حسین بن علی (ع) و یارانش تا ابد در تاریخ جاودانه می ماند.
حجت الاسلام نخاولی گفت: در تاریخ نقل شده که سه بار قبر سیدالشّهدا (ع) را شخم زدند و آب رودخانه را از روی قبر عبور دادند تا اثر آن ناپدید شود اما هیچ کدام از این تلاشهای بیهوده باعث نشد که حماسه حسینی از یادها برود. هنوز هم پس از 1400 سال، یاد قیام امام حسین(ع) و آزادگی یاران ایشان در ذهن بشر باقی است و این یاد، تا ابد نیز جاودانه خواهد ماند. در حقیقت، جاودانگی حرکت اباعبدالله (ع) به خاطر خدایی بودن و نیّت خالص آن امام بزرگوار است.
وی در انتها ابراز امیدواری کرد: ان شاء الله خداوند متعال درک صحیح از دین و شناخت واقعی آن را به ما عنایت فرماید و ما را از بینش عاشورایی یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا بهره مند بگرداند./863/202/ب3