۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۳۰۱۴۰۳

خبرهای کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ اعزام 45 مربی به دوره تربیت مربی حفظ، ثبت وقف یک میلیاردی در مشهد، ثبت وقف با نیت تأمین دارو و درمان نیازمندان در نیشابور و وجود 206 موقوفه مرتبط با محرم و صفر در شهرستان داورزنعناوین مهم ترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، جعفر حسینی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف خراسان رضوی در خصوص برگزاری مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات قران کریم خراسان رضوی در رشته معارف گفت: این آزمون فردا روز جمعه 15 آبان ماه در سه پایگاه به صورت متمرکز برگزار شد.

 

وی افزود: جهت رفاه حال متسابقین این مسابقات در سه شهرستان مشهد ،تربت حیدریه و سبزوار برگزار شد.

 

وی با اشاره به اینکه نفرات برتر شهرستان ها بر اساس کسب حد نصاب نمره و سهمیه اختصاص یافته به شهرستان به مسابقات استانی این رشته راه یافتند تصریح کرد: از بین5337 متسابق 96 نفر به مرحله استانی راه یافتند.

 

وی افزود: 36 متسابق برادر و 60 متسابق خواهر موفق به حضور در مرحله استانی مسابقات قرآن کریم شدند.

 

حسینی با بیان اینکه آزمون 42 نفر از راه یافتگان در مشهد برگزار می شود تصریح کرد: آزمون این مسابقات با حضور 22 متسابق برگزیده از شهرستان سبزوار ،نیشابور ،داورزن و جغتای در محل بقعه متبرکه امامزاده شعیب(ع) سبزوار برگزار می شود.

 

مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف استان بیان کرد: آزمون 26 برگزیده شهرستان های کاشمر ،گناباد ،خلیل آباد ،بردسکن ،بجستان ، تربت حیدریه و رشتخوار در بقعه متبرکه بی بی حسنیه (س) تربت حیدریه برگزار شد.

 

خاطر نشان می شود برگزیدگان مرحله استانی به مرحله کشوری راه می یابند.

 

اعزام 45 مربی به دوره تربیت مربی قم

زبیده بیگلری مسئول خواهران طرح تربیت حافظان قران کریم اوقاف گفت:45 نفر از مربیان خواهر طرح تربیت حافظان قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی به دوره تربیت مربی قم اعزام شدند.

 

وی افزود:این مربیان امروز به این دوره اعزام می شوند و تا 21 آبان ماه در این دوره حضور دارند.

 

مسئول خواهران طرح تربیت حافظان قرآن کریم اوقاف تصریح کرد:از گناباد 4،بردسکن 1،جغتای 6،جوین 1،چناران 2 ،خواف1،سبزوار 4،سرخس2،قوچان 7،کاشمر1،مشهد 7،نیشابور 8 مربی به این دوره اعزام می شوند.

 

بیگلری با بیان اینکه نحوه کلاسداری در موضوعات حفظ ،تجوید و حفظ موضوعی به مربیان ارائه می شود اظهار کرد: پس از ارائه مباحث از مربیان در موضوعات حفظ 5 جزء،روش تدریس ،تجوید و مباحث ارائه شده آزمون گرفته می شود.

 

وی در پایان گفت:تشرف به حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران از دیگر برنامه های این دوره می باشد.

 

ثبت وقف یک میلیاردی در مشهد

نیکوکار خیراندیش زهرا بترولچی یک واحد آپارتمان واقع در شهرک شهید بهشتی مشهد را وقف کرد.

 

این خیر نیک اندیش نیت وقف خود را ترویج فرهنگ دینی مذهبی توسط طلاب حوزه علمیه عنوان کرد.

 

ارزش این وقف یک میلیارد ریال برآورد شده است.

 

وجود 206 موقوفه مرتبط با محرم و صفر در شهرستان داورزن

وقف برای عزاداری سید الشهدا همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده که در این میان شهرستان داورزن نیز نزدیک به یک سوم از کل موقوفات خود را به محرم و صفر اختصاص داده است.

 

از تعداد 641موقوفه شهرستان داورزن بیش از 206 موقوفه آن با نیت محرم و صفر و عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) می باشد.

 

وجود بیشترین تعداد موقوفه با نیت محرم در روستای خسروآباد داورزن

بنا براین گزارش بیشترین موقوفه محرم در روستای خسروآباد شهرستان داورزن قرار دارد که تعداد موقوفات این روستا برای عزاداری محرم به بیش از 40 موقوفه می رسد، این روستایکی از قدیمی ترین روستاهای شهرستان داورزن است.

 

بزرگترین موقوفه داورزن

بر اساس موقوفات ثبت شده موقوفه محمد رضا بک در ریوند داورزن بزرگترین موقوفه شهرستان است که درآمد آن درماه محرم صرف هزینه های عزاداری امام حسین (ع) می شود.

 

در وقف نامه این موقوفه 6 ساعت آب و اراضی رودخانه ریوند جهت عزاداری سید الشهدا (ع) و اطعام عزاداران در 8 ربیع الاول 1271قمری مصادف با سال 1233 هجری شمسی وقف شده است.

 

این موقوفه بیش از 165 سال قدمت دارد.

 

 قدیمی ترین موقوفه شهرستان داورزن

قدیمی ترین موقو فه شهرستان داورزن معروف به موقوفه خورشید خانم مقیسه با 250 سال قدمت شامل یک سهم و نیم و یک چهارم سهم از شبانه روز آب قنات جاری مقیسه داورزن است که توسط خورشید خانم در7 محرم 1179هجری قمری مصادف با سال 1144 هجری شمسی وقف شده و توسط متولی در دهه اول محرم در روستای مقیسه داورزن اجرای نیت می شود .

 

وقف یک واحد منزل مسکونی جهت احداث حسینیه در شهرستان درگز

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان درگز بیان داشت: واقف خیر اندیش عین الله جلیلی یک واحد منزل مسکونی به مساحت 237 متر مربع را با نیت احداث حسینیه مزین به نام مبارک جواد الائمه(ع) وقف کرد.

حجت الاسلام محمد ساجدیان در ادامه گفت: ارزش این موقوفه 800 میلیون ریال برآورد شده است.

 

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون سه وقف جدید در شهرستان درگز توسط خیرین به ثبت رسیده که ثبت دو وقف آن در ایام محرم صورت گرفته است.

 

ثبت نخستین وقف شهرستان خواف در سال 94

محمد چنداول رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خواف گفت: واقف خیر اندیش غلام صفدر رحمانی زاده یک قطعه زمین به مساحت 1500 متر مربع واقع در روستای سده خواف را وقف کرد.

 

وی نیت واقف از ثبت این موقوفه را احداث مسجد و حسینیه مزین به نام مبارک حضرت مهدی(عج) برشمرد.

 

چنداول افزود: ارزش این موقوفه یک میلیارد ریال برآورد شده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خواف بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک وقف در این شهرستان به ثبت رسیده که امید است با یاری خیرین شاهد ثبت موقوفات بیشتری در این شهرستان باشیم.

 

ثبت وقف جدید با نیت توسعه مسجد و زینبیه در روستای یوسف خان قوچان

مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه قوچان از ثبت یک وقف جدید جهت توسعه مسجد و زینبیه در روستای یوسف خان این شهرستان خبر داد.

 

حجت الاسلام ابراهیم جبله بیان داشت: واقف خیر اندیش حاج مسلم داوری یک قطعه زمین به مساحت 76 متر مربع واقع در روستای یوسف خان را وقف کرد.

 

وی در خصوص نیت واقف از ثبت این موقوفه افزود: با توجه به اینکه زمین در نزدیکی مسجد و زینبیه این روستا واقع است واقف با نیت توسعه مسجد و زینبیه این زمین را وقف کرده است.

 

حجت الاسلام جبله ارزش این موقوفه را 100 میلیون ریال اعلام کرد./930/203/ب3

ارسال نظرات