۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۳۰۱۴۵۰
با حضور رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

کارگاه دانش‌افزایی «تعریف فلسفه مضاف» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارگاه دانش‌افزایی با موضوع «تعریف فلسفه های مضاف» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین رشاد و حضور اعضای هیأت علمی پژوهشگاه برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين علي اکبر رشاد

به گزارش خبرگزاری رسا، کارگاه دانش افزایی اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع تعریف فلسفه های مضاف پنج شنبه 14/8/94 با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد در قم برگزار شد.

 

در ابتدای این کارگاه علمی آیت الله علی اکبر رشاد ـ صاحب این نظریه و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی- ضمن بیان تاریخچه فلسفه مضاف گفت: از پیدایش فلسفه‌های مضاف، به‌مثابه دانش‌هایی مستقل، در ادبیات فلسفی جهان دیری نگذشته است؛ همچنین از ورود ادبیات این گروهْ‌دانش به عرصه‌ی گفتمان فلسفی ایران نیز زمان معتنابهی سپری نشده است؛ از این‌رو درباره‌ی این معارف حِکمی چندان که باید کسی ـ به‌ویژه در ایران ـ سخن سخته و سفته‌ای به میان نیاورده است و حاق و حاشیه‌ی این علوم، چنان‌که باید و شاید، ساخته و پرداخته نشده است. بدین جهات است که درباره‌ی اکثر مسائل آنها، ابهام‌هایی وجود دارد و همین ابهام‌ها نیز منشأ پاره‌ای چالش‌ها و لغزش‌های ماهوی و ساختاری در این عرصه‌ی حِکمی و معرفتی گشته است.

 

وی تعریف فلسفه مضاف، بررسی هویت معرفتی، غایت و کارکردشناسی، روش شناسی، مسائل پژوهی و جایگاهشناسی از بحث های قابل طرح در فلسفه های مضاف دانست و افزود: اگر بحث از این محورهای چندگانه اشباع گردد، معرفتی از جنس فلسفه ی مضاف بدان شکل خواهد گرفت؛ اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است؛ در مورد مسئله ی «تعریف فلسفه ی مضاف» علی الاطلاق یا ناظر به مورد خاصی، این سو و آن سو، کمابیش مطالب درخور اعتنایی مطرح شده است.

 

آیت الله رشاد ضمن بیان تعریف فلسفه مضاف از دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین افزود: شیخ‌الحکماء علامه جوادی آملی(ادام الله ظلّه)، فلسفه‌ی مضاف به علوم را «کاوش پیرامون علل غایی، فاعلی، صوری و مادی آنها» قلمداد کرده‌اند، و افزوده‌اند: «این همان چیزی است که از هنگام تدوین علوم به صورتی هرچند مختصر در بدو ورود به هر علم، تحت عنوان رؤوس ثمانیه‌ی علم به بحث گذارده می‌شده است.»

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در بیان تعریف خود از فلسفه های مضاف این چنین گفت: ما فلسفه‌ی مضاف را عبارت می‌دانیم از: «معرفت دستگاهوار حاصل از مطالعه‌ی فرانگر ـ عقلانیِ یک علم یا رشته‌ی علمی(گروه دانش هموند)، یک « امر کلان» یا «امورِ هموند دستگاهوارانگاشته‌«ی حقیقی یا اعتباری، «معرفتی یا غیرمعرفتی» برای دستیابی به احکام کلیِ فرابخشی(پیراعلم) و بخشی(پیرامسائلی) راجع به آن مضافٌ‌الیه مربوط».

 

در ادامه این کارگاه علمی، برخی از اعضای هیأت علمی نکاتی را درباره تعریف ارائه شده بیان نمودند و آیت الله رشاد نیز توضیحاتی را درباره هر یک از نکات و پرسش‌های مطرح شده ارائه کردند.

 

گفتنی است این کارگاه علمی عصر پنج شنبه 14 آبان ماه جاری با حضور اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار معرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد./992/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ارسال نظرات