۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۳۰۱۵۷۳
کارشناس مذهبی:

زبان منشأ گناهان بزرگ است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدی با تاکید بر لزوم کنترل زبان در دوری از گناه، گفت: زبان مهم ترین عامل گناه و لغزش انسان ها است.
گناهان زبان ، رضا ديلمي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسادراصفهان، حجت الاسلام محمدی، کارشناس مذهبی حوزه علمیه، شب گذشته در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که در مسجد امام حسین(ع) خیابان معراج اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از مهم ترین راه های دوری از گناه و رعایت تقوا کنترل زبان است، در کتب روایی شیعه هفتاد گناه در ارتباط با زبان ذکر شده است که در بعضی از کتب این رقم به صد و چهل نیز می رسد.

 

وی ادامه داد: در میان اعضاء و جوارح بدن بیشترین گناه مربوط به زبان است، لقمان هنگام نصیحت فرزند خود این طور بیان کرد" ای فرزندم اگر روزی به جایی رسیدی که فکر کردی حرف زدن تو ارزش نقره دارد همان روز بدان حرف نزدن تو ارزش طلا  دارد".

 

کارشناس مذهبی افزود: امام رضا(ع) می فرماید"هر کس بیشتر سکوت می کند حکیم تر است" ، خداوند در روز قیامت زبان را به عذابی گرفتار می کند که هیچ کدام از اعضاء به این عذاب گرفتار نمی شود،در روایتی حضرت علی(ع) می فرماید"هر کس زیاد حرف بزند زیاد خطا می کند وهر کس زیاد خطا کند حیای او کم می شود و هر کس حیایش کم شود دینش کم می شود".

 

حجت الاسلام محمدی بیان داشت: در جریان واقعه کربلا و بعد از آن واقعه حره و به منجنیق بستن خانه کعبه  که به دستور شخص یزید به وقوع پیوست عامل اصلی تمام  این وقایع زبانش بود، با زبانش دستور قتل امام حسین(ع) راصادر کرد، با زبانش خون وجان و مال مردم درمدینه را سه روز حلال اعلام کرد و با زبان دستور خراب کردن خانه خدا را صادر کرد.

 

وی اظهار داشت: از مصادیق گناهان زبان ریختن آبروی مومن است ، کسی که آبروی یک مومن را بریزد خدا آبرویش را می ریزد ولو اینکه در خانه خود نشسته باشد و درجایی پنهان شده باشد، اگرکسی آبروی مؤمنی را ببرد باید آماده جنگ با خدا باشد.

 

کارشناس مذهبی ابرازداشت: در خیلی از مواقع زبان عامل جدایی زن وشوهر و از هم پاشیده شدن کانون گرم خانواده می شود، اگر زن یا مرد هر کدام به همسر خود بگوید من از تو خیری ندیدم تمام اعمال نیک او از بین می رود، پیامبر اکرم (ص) در جواب شخصی که از او نصیحت می خواست سه بار فرمود زبانت را حفظ کن، تنها چیزی که می تواند تو را به بهشت ببرد حفظ زبان است.

 

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد:امام صادق(ع) می فرماید اگر می خواهید عاقل بودن کسی را تشخیص بدهید سه خصلت باید در او باشد اول عالم به زمان خود باشد، یعنی به وقایع پیرامون خود آگاه باشد، دوم اینکه عیب خود را بپذیرد وسوم زبان خود را حفظ  کند./869/203/ب1

ارسال نظرات