۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۳۰۱۹۱۵
رییس جمهوری بولیوی:

آمریکا از سوی شرکت‎های چند ملیتی اداره می‌شود

خبرگزاری رسا ـ «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی گفت: باراک اوباما مرا ناامید کرده است زیرا در حالی که یک سال تا پایان دولت وی مانده، نشان داده است که یک قدرت منتخب بر آمریکا حکومت نمی کند بلکه شرکت های چند ملیتی آن را اداره می کنند.
بوليوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مورالس که در جریان سفر رسمی چند روزه به کشورهای اروپایی در فرانسه بسر می برد، در مصاحبه با کانال فرانس 24افزود: با وجود اینکه رییس جمهوری آمریکا از میان قشر مورد تبعیض سیاه پوستان است اما روابط دوجانبه با دولت اوباما، دشوار بود.


وی اضافه کرد: من نیز یک سرخ پوستم و جنبش سرخ پوستان در بولیوی بسیار مستضعف است. اوباما با اقدامات خود مرا متقاعد کرد که آمریکا از سوی یک قدرت منتخب حکومت نمی شود بلکه اقتدار در دست شرکت های چند ملیتی است.


رییس جمهوری بولیوی تاکید کرد که گوش دادن به حرف های سران کشورهای اروپایی، کاملا متفاوت است زیرا آنها از انرژی های پاک و چگونگی انتقال آن به کشورهای دیگر، قطار برقی و غیره صحبت می کنند.


وی گفت: به رییسان جمهوری کشورهایی که برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی در پاریس گردهم خواهند آمد، اعتماد می کنم. ما اعتماد و امیدواری زیادی به رییسان جمهوری و سرانی که روز 30 نوامبر در پاریس جلسه برگزار خواهند کرد، داریم.


وی تاکید کرد: نمی توانیم به وضعیت موجود ادامه دهیم زیرا وظیفه ما حفاظت از زمین است.


مورالس همچنین با اشاره به برخی مشکلات کشورهای حوزه آمریکای لاتین گفت: اهم این مشکلات محاصره اقتصادی کوبا، مناقشه ارضی جزیره مالویناس (فالکلند) و تقاضای بولیوی برای دسترسی به راه دریایی و جنگ در کلمبیا هستند.


رییس جمهوری بولیوی با ابراز ناامیدی نسبت به لغو محاصره اقتصادی کوبا با وجود اعتماد مقامات کوبایی به اوباما، گفت: پایان تنش ها در کلمبیا بسیار نزدیک است. من با فارک (شبه نظامیان کلمبیا) صحبت کردم و به آنها گفتم که ما در زمان انقلاب نیستیم بلکه در زمان دموکراسی و صلح قرار داریم.


اوو مورالس از رهبران آمریکای جنوبی است که به دلیل تفکرات چپگرایانه و ضد امپریالیستی خود، بارها مخالفتش با دولت آمریکا را ابراز داشته است.


مورالس که از سال 2006 میلادی ریاست جمهوری بولیوی را بر عهده دارد، دولت آمریکا را عامل توطئه ها علیه دولت بولیوی و حامی و تامین کننده مالی گروه های مخالف قلمداد می کند./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات