۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۳۰۲۰۷۶
کارشناس رادیو معارف:

تماشای تلویزیون و مشغولیت به رسانه قوه تفکر فرزندان را تعطیل می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وافی گفت: افرادی می توانند اهل تفکر باشند که زیاد خود را مشغول رسانه و تلویزیون نکنند، چرا که طبق نظر بزرگان تربیتی؛ تلویزیون فکر فرزندان را تعطیل می کند و در چنین وضعی فرزند ما اصلا سؤال نمی پرسد و یا سؤال مفیدی ندارد.
حجت الاسلام وافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام وافی، کارشناس رادیو معارف و مسؤول مؤسسه روایتگران نور، پنجشنبه شب در مسجد امام حسین خیابان مهدیه کرمان در ادامه مباحث کارگاه تربیت فرزند اظهار داشت: انبیاء برای تربیت انسانها آمدند لذا می بینیم که حتی روی نماز خواندن مردم حساس بودند چرا که در جنگ صفین برخی از همین نمازخوان ها در مقابل امام علی (ع) ایستادند به جهت تربیت ناصحیح این افراد که اعمالشان با درک عمیق همراه نبود.

 

وی خاطر نشان کرد: برخورد ائمه (ع) با انسانهای اطرافشان برخورد تربیتی بود حتی در زمانهایی که انتظار نمی رفت چنین برخوردی داشته باشند، بسیار با حوصله با اشخاص مختلف رفتار می کردند لذا می بینیم در اوج جنگ جمل جوانی از حضرت امیر (ع) پرسید؛ من دچار سردر گمی شده ام چه کنم؟ در یک سر این جنگ شما هستید که داماد پیامبر (ص) هستید و طرف دیگر آن همسر پیامبر (ص) است، در این میان ما باید جانب کدام یک را داشته باشیم؟ حضرت شمسیر خود را کنار گذاشتند و با جوان صحبت کردند.

 

حجت الاسلام وافی ادامه داد: نماز ابا عبدالله الحسین (ع) در منظر دیگران در روز عاشورا نیز سر شار از مبانی تربیتی است چرا که ایشان می توانستند در خیمه و یا حتی پشت خیمه ها هم نماز بخوانند اما عمدا رودر روی دشمن چنین می کنند تا درسهای تربیتی به آنان آموزش دهند.

 

وی در ادامه مباحث شب‌های گذشته پیرامون راه های خود کنترلی، گفت: دومین راه خود کنترلی؛ ایجاد و تقویت روحیه تفکر در فرزندان است که در ابتدا نیازمند شناسایی میزان تفکر در فرزندان است؛ به همین جهت باید دقت شود که آن دسته از فرزندانی که زیاد سوال می کنند اهل تفکر هستند لذا باید با حوصله آنان را در این زمینه تقویت کنید.

 

مسؤول موسسه روایتگران نور ادامه داد: همچنین آن دسته از فرزندانی که در زمان سوال کردن از آنان؛ سریع و بی درنگ پاسخ نمی دهند و در پاسخگویی اندکی تامل می کنند؛ اهل فکر هستند که باید در این زمینه تقویت شوند.

 

وی افزود: البته فرزندانی که اهل استدلال خواستن هستند نیز جزء افراد متفکر هستند چراکه به آسانی چیزی را نمی پذیرند هرچند منظور از سوال هر نوع سوالی نیست بلکه منظور پرسش های مهم و اساسی است که منتهی به پاسخ های کاربردی و مفید باشد.

 

این کارشناس رادیو معارف یادآور شد: افرادی می توانند اهل تفکر باشند که زیاد خود را مشغول رسانه و تلویزیون نکنند، چرا که طبق نظر بزرگان تربیتی؛ تلویزیون فکر فرزندان را تعطیل می کند و در چنین وضعی فرزند ما اصلا سوال نمی پرسند و یا سوال مفیدی ندارند.

 

وی ابراز داشت: در کتاب رسانه و زبان دوران کودکی اشاره شده به نقش رسانه در تعطیلی افکار فرزندان و بازخورد آن در زندگی که بسیاری از بزرگان بر مطالعه این کتاب تأکید دارند.

 

حجت الاسلام وافی بیان داشت: با توجه به نکته سنجی و ریز بینی مسائل در دین مبین اسلام محال است که این دین؛ شاخصه تربیتی و روش تربیتی به پیروانش معرفی نکند چرا که تنها در مورد یک لیوان آب خوردن ما؛ 13 دستور العمل بیان می کند که هر یک به دلیل خاصی است پس چگونه ممکن است که در رابطه با حجاب، موسیقی، ازدواج و تربیت نسل نظری ارائه نداده باشد؟

 

وی در بیان راه های ایجاد و تقویت تفکر در فرزندان، عنوان داشت: با طرح سؤال می توان فکر فرزند را پویا نمود چراکه برای پاسخگویی به سوال سعی می کند جوابی مناسب بیابد و همین موجب راه انداختن فکر او و در نهایت خود کنترلی در فرزند می شود.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دومین راه؛ ایجاد سؤال با انجام رفتاری متفاوت در برابر فرزند است چرا که آن دسته از افراد که با روش ایجاد سوال تربیت می شوند؛ می توانند در آینده مشکلات زندگی را راحت تر پشت سر بگذارند.

 

وی افزود: سومین راه ایجاد و تقویت تفکر در کودک بیان داستانهای  مختلف است چرا که داستان با قوه تخیل کودک بازی می کند و می تواند به راحتی فکر کودک را راه اندازی کند لذا داستانی را بگویید و بقیه آن را به شب بعد موکول کنید و یا از خود او بپرسید به نظرش در ادامه داستان چه اتفاقی می افتد، همچنین بهره مندی از بازی های مختلف در امر تربیت تفکری کودک موثر است لذا توصیه می کنم کتاب " بازی، بازوی تربیت" از آقای عباس ولدی را مطالعه نمایید تا با 129 بازی ای که ایشان معرفی نمودند آشنا شوید.

 

حجت الاسلام وافی در بیان چهارمین راه ایجاد و تقویت تفکر تاکید کرد: باید در هنگام ارائه مطالب؛ تحلیل های صحیح و منطقی به کار برده شود تا به خوبی مطالب درک شود و قدرت تفکر را بالا برد لذا ارائه مطلب با استدلال نقش مهمی در پویایی فکری دارد و او را تحلیل گر بار می آورد./9703/202/ب2

ارسال نظرات