۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۳۰۲۳۹۴
آیت الله حائری شیرازی:

طلبه ای که از تعطیلی درس خوشحال شود طلبه امام زمان نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حائری شیرازی خودکم بینی را خطری بزرگ برای بانوان برشمرد و گفت: برای اینکه بدانید طلبگی شما مورد قبول امام زمان(عج) است، خود را بسنجید و ببینید هنگامی که جلسه درس و بحث تعطیل می شود خوشحال می شوید یا ناراحت، اگر خوشحال می شوید بدانید که طلبه امام زمان(عج) نیستید.
حائري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، ظهر امروز در بین طلاب مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) خود کم بینی را خطری برای بانوان دانست و گفت: باید همانگونه که خداوند ما را می‌بیند ماهم خود را به همان صورت ببینیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در سوره آل عمران آمده است که مادر حضرت مریم(س) هنگامی که باردار بود به خداوند عرضه داشت: خداوندا فرزندی که در شکم من است نذر تو کردم، یعنی این فرزند را نمی خواهم که عصای پیری برای من باشد می خواهم خادم تو باشد، درجه معرفت این زن را می توان از آیه «اِنَّک اَنت السمیع العلیم» دانست، در این آیه یکبار ضمیر کاف به معنای تو و به دنبال آن ضمیر فصل اَنت به معنی تو آمده است و این حرف مادر مریم است که به خداوند عرضه می دارد تو سمیع اول و مطلق هستی و دیگران سمیع ثانی و سمیع زائد بر ذات هستند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: در آیه بعد مادر حضرت مریم(س) می گوید خدایا دختر زائیدم و «لیس ذکر انثی» و دختر مانند پسر نیست و این همان خود کم بینی است، هر کاری در عالم انجام گرفته، زن و مرد هر دو در آن مشارکت داشتند مثل مشارکت حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) که در کنار هم چهره واقعی یزید و معاویه را افشا می کنند.

 

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: اینکه مادر حضرت مریم(س) به خدا عرضه می دارد خداوندا من این دختر و ذریه آن را از شر شیطان رجیم به تو می سپارم نشان می دهد که زن نقش مهمی در ذریه دارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان روایتی ابراز کرد: حجاج بن یوسف در روز عید قربان دستور قتل یحیی بن یعمر را داده بود، به جرم اینکه یحیی، امام حسن وامام حسین(ع) را جزء ذریه پیامبر(ص) قرار داده بود، حجاج دستور داده بود که یحیی را به جای گوسفند قربانی کنند، حجاج بن یوسف از یحیی پرسید حاکم عراق هستی؟ یحیی جواب داد نه فقیه آنها هستم، حجاج به یحیی گفت: چرا گمان می کنی که حسنین(ع) ذریه پیامبر است؟ یحیی در پاسخ گفت: گمان نمی کنم و این اعتقاد حقیقی من است و برای ادعای خود آیه مباهله را آورد.

 

وی ادامه داد: پس از ارائه آیه مباهله یحیی بن عمر به حجاج گفت: آیه ای دیگر برای این ادعایت بیاور وگرنه سر تو را می زنم. یحیی در پاسخ آیاتی آورد که در آن خداوند فرموده: عیسی(ع) فرزند مریم(س) و ذریه حضرت ابراهیم (ع) است بنابراین حسنین(ع) هم که فرزندان حضرت زهرا(س) هستند ذریه پیامبر(ص) می باشند، حجاج بعد از این سخنان دستور آزادی یحیی را داد و این به خاطر آن بود که یحیی نترسید و حرف حق را به زبان آورد و خداوند او را آزاد کرد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطر نشان کرد: خداوند در سوره آل عمران می فرماید: «فتقبلها ربها بقبول حسنٍ» خداوند نذر مادر حضرت مریم(س) را به درجه بالای مقبولیت قبول کرد و این در حالی بود که حضرت مریم(س) دختر بود نه پسر و اینها همه نشان دهنده این است که مقام زن در نزد خداوند بسیار بالا می باشد.

 

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به اهمیت توفیق طلبه شدن گفت: بنابراین بدانید که اگر طلبگی شما نیز نزد خداوند قبول شود با توجه به زن بودن شما، این مقبولیت از سوی خداوند، مقبولیت کامل و حسن خواهد بود، و نتیجه آن رشد و توفیق شما و بدست آوردن استاد اخلاق خوب خواهد بود همانطور که حضرت مریم(س) رشد پیدا کرد و حضرت زکریا مسؤول پرورش و تربیت او از جانب خداوند شد.

 

وی با بیان اهمیت فعالیت و کوشش علمی طلاب تصریح کرد: طلبه ای که امام زمان(عج) او را قبول دارد، عاشق علم است، برای اینکه بدانید طلبگی شما مورد قبول امام زمان(عج) است یا نه، خود را بسنجید و ببینید هنگامی که جلسه درس و بحث تعطیل می شود خوشحال می شوید یا ناراحت، اگر خوشحال می شوید بدانید که طلبه امام زمان(عج) نیستید و در درس و بحث کم کاری نموده اید.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطر نشان کرد: سعی کنید خودتان واعظ نفس خود باشید، چرا که کسی که واعظ و طبیب و امیر و ولی نفس خود نباشد دیگران هم نمی توانند واعظ و طبیب و امیر و ولی او باشند، چرا که خداوند فرموده: الله ولی الذین آمنوا و نفرموده است: الله ولی الذین الناس./1304/202/ب3

ارسال نظرات