۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۳۰۲۵۳۹
آیت الله مهدوی:

اتصال به اهل بیت انسان را در برابر گناهان حفظ می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان هایی که حتی لحظه ای از نفس خود پیروی می کنند، در توحید الهی خالص نیستند، ولی اهل بیت(ع) منزه هستند از این که لحظه ای از نفس خود پیروی کنند.
امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی شب گذشته که در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، با بیان تفسیر برخی از عبارات در زیارت جامعه کبیره گفت: اتصال به اهل بیت (ع) موجب حفاظت انسان در برابر گناهان می شود.

 

وی با تفسیر عبارت منتهی الحلم در زیارت جامعه کبیره افزود: محدوده کنترل عصبانیت در سه مرحله بررسی می شود که شامل، مرحله کظم غیظ یعنی فرو بردن خشم در هنگام عصبانیت، مرحله حلم یعنی عادت پیدا کردن به صبوری و مرحله کَهل یعنی این که انسان پیر در اخلاقیات شده شده است، می باشد.

 

آیت الله مهدوی تصریح کرد: صفت منتهی الحلم در مورد کسانی به کار برده می شود که به مرحله کَهل رسیده باشند، باید متذکر شویم رسیدن به این مرحله از نظر عقلانی ممکن است ولی از لحاظ عملی این درجه از کنترل عصبانیت فقط مخصوص اهل بیت (ع) می باشد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به عبارت عناصر الابرار اشاره کرد و گفت: عنصر یا ریشه همه نیکی ها در خاندان اهل بیت (ع) جمع شده است، البته تفاوتی که بین تجمع نیکی ها در وجود اهل بیت (ع) با تجمع نیکی ها در وجود غیر از اهل بیت (ع) قابل بیان است، این است که تجمع نیکی ها در وجود اهل بیت (ع) غیر قابل تجزیه است.

 

وی با توجه به عبارت کهف الوری بیان کرد: وجود مطهر اهل بیت (ع) به غاری تشبیه شده است که مکان امنی برای حفاظت انسان در برابر گناهان است، یعنی همراهی با ایشان، انسان را از بدی ها دور کرده و به خوبی ها نزدیک می کند.

 

آیت الله مهدوی ابراز کرد: عبارت محالّ معرفت الله در زیارت جامعه کبیره تبیین کننده وجود سرتاسر معرفتی اهل بیت (ع) است، که می گوید انسان ها برای کسب معرفت الهی باید به این خاندان متصل شوند.

 

امام جمعه موقت اصفهان با بیان عبارت مخلصین فی توحید الله افزود: انسان هایی که حتی لحظه ای از نفس خود پیروی می کنند، در توحید الهی خالص نیستند، ولی اهل بیت (ع) منزه هستند از این که لحظه ای از نفس خود پیروی کنند.

 

وی در پایان با ارائه راهکارهایی برای بارور شدن عقل اذعان کرد: دوری از گناهان، ترک مکروهات، جلوگیری از بروز خطا، دوری از غفلت و کمال ندانستن برخورداری از لذت های دنیوی، به ترتیب پنج مرحله ای است که اگر در وجود کسی باشد، عقلش به اندازه بسیار زیادی بارور می شود./867/202/ب1

ارسال نظرات