۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۳۰۲۵۶۶
حجت الاسلام ماندگاری:

القای بی خاصیتی دروس حوزه به طلاب مهم‌ترین راه تخریب حوزه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری با بیان این‌که دشمن به دنبال تضعیف حوزه است، گفت: نخستین راه برای از بین بردن خاصیت حوزه از درون خود حوزه است که به طلبه ها می‌گوید این نظام شما را به جایی نمی رساند و خودتان فکری برای خودتان کنید.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز درجلسه اخلاق با عنوان "چگونه یک سرباز واقعی بمانیم" که در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: شاید سربازی امام زمان (ع) یکی از بهترین وادی هایی است که انسان بتواند سعادتمند دنیا و آخرت باشد و دیگران را نیز سعادتمند دنیا و آخرت کند ولی اگر انسان قدر این وادی را نداند ممکن است هم خودش خسر الدنیا والآخره شود و هم دیگران را خسر الدنیا والآخره کند.

 

وی ادامه داد: بهترین مقام در بهشت مخصوص علما است و بدترین جایگاه در جهنم نیز مخصوص عالمان است که در روایات آمده جهنمیان می گویند عذاب جهنم یک طرف و بوی متعفن این علما یک طرف دیگر، این صعود بی انتها و سقوط بی انتها یک پیام دارد، اگر اوج پیدا کنی خیلی بالا می روی و اگر سقوط پیدا کنی خیلی سقوط می کنی.

 

استاد حوزه علمیه افزود: اگر یک نفر را بتوانید زنده کنید گویا تمام عالم را زنده کردید، کار مبلغان و مجتهدان و سربازان امام زمان(ع) زنده کردن و بیدار کردن وجدان انسان هاست، مهم ترین هدف در مسیر سربازی امام زمان(ع) این است که بنده خدا شویم و بنده خدا درست کنیم، بندگی خدا آزادی و بندگی غیر خدا اسارت است، هدف همه انبیا و اولیای الهی رسیدن به این هدف بوده و بهترین سیستم هدایتی برای رسیدن به این هدف عقل و قرآن و عترت است.

 

القای بی خاصیتی دروس حوزه به طلاب مهم‌ترین راه تخریب حوزه است

حجت الاسلام ماندگاری بیان داشت: یک سیستم هدایتی دیگر نظام حوزه است، دشمن می خواهد عقل ما را تعطیل کند و قرآن و عترت را از خاصیت بیندازد و نظام حوزه را نیز از خاصیت بیندازد، نخستین راه برای از بین بردن خاصیت حوزه از درون خود حوزه است که به طلبه ها می گوید که این نظام شما را به جایی نمی رساند و خودتان فکری برای خودتان کنید، مراقب باشید هرگز این فکر به ذهنتان خطور نکند که فکری شیطانی است و قصد تضعیف سیستم حوزه را دارد.

 

وی اظهار داشت: برای موفقیت در این مسیر باید برنامه ریزی داشت، مثلا برنامه ریزی درسی یعنی 8 ساعت مطالعه در روز و باید چند فاکتور را در این برنامه ریزی درنظر گرفت، این فاکتورها شامل پیش مطالعه، تمرکز در کلاس، مطالعه مستمر، خلاصه برداری، مباحثه و تدریس می شود.

 

کارشناس مذهبی رسانه ملی ابراز داشت: نوع دیگر برنامه ریزی، برنامه ریزی مطالعاتی است، به عنوان مثال سیر مطالعاتی شهید مطهری و یا شهید دستغیب، اما بهترین نوع سیر مطالعاتی این است که هر کسی سیر مطالعاتی زمان خودش را داشته باشد و به تناسب شخصیت خودش برنامه مطالعاتی داشته باشد و مخاطب را شناسایی کند، ببیند نیازهای جامعه چیست.

 

تا خودتان طعم معنویت را نچشید نمی توانید آن‌را به دیگران منتقل کنید

حجت الاسلام ماندگاری گفت: نوع دیگر برنامه ریزی معنوی است، طبق آیات قرآن باید از 8 وسیله الهی نیرو بگیرید که تا خودتان نچشید نمی توانید به مردم یاد بدهید، اول اینکه از نماز کمک بگیرید و نماز را به بهترین شکل بخوانید، از نافله ها کمک بگیرید که نافله سبب پرواز می شود، نماز شب را فراموش نکنید، دوم از روزه کمک بگیرید حتی الامکان اول و وسط و آخر ماه را روزه بگیرید، سوم از صدقه کمک بگیرید، چهارم دعا کنید و کاری کنید که دیگران هم برای شما دعا کنند، پنجم استغفار کنید، ششم ذکر گفتن که ساده ترین ذکرها صلوات است، هفتم قرآن و هشتم توسل به اهل بیت و اولیای الهی است.

 

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: هر روز هر اندازه که در توانتان است قرآن بخوانید، طبق روایات کسی که روزی 200 آیه بخواند جزء خاشعین قرار می گیرد و کسی که روزی 300 آیه بخواند جزء فائزین قرار می گیرد، هر روز برای خودتان یک خط روضه بخوانید و به اهل بیت و اولیای الهی متوسل شوید.

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: برنامه ریزی تفریح و نشاط و ورزش نوع دیگر برنامه ریزی است، ساده ترین نوع ورزش پیاده روی است که می تواند همراه با ذکر باشد، تفریح و نشاط باید هدف دار باشد، در استفاده از تلویزیون و فضای مجازی دقت کنید و مراقب باشید که وقت خودتان را بیهوده تلف نکنید.

 

هر جا صحبت از نصرت دین و هدایت خلق است شهدا هم هستند

کارشناس برنامه سمت خدا، اظهار داشت: برنامه ریزی خواب و خوراک و بهداشت جزء آخرین دسته برنامه ریزی قرار می گیرد، در شبانه روز 6 ساعت خوابیدن کفایت می کند، اگر این برنامه ریزی را داشته باشید یقینا خداوند به شما کمک می کند به شرطی که استقامت و پایداری داشته باشید.

 

حجت الاسلام ماندگاری بیان داشت: دو سنت خداوند خیلی زیباست، سنت نصرت دین و هدایت خلق، در فاجعه منا شاهد بودیم که وهابی ها به دست خودشان رذالت و خباثتشان را به جهان نشان دادند، آل سعود سبب شدند حزب الله یمن که قوی تر از حزب الله لبنان است ایجاد شود و این ها همان نصرت خداست.

 

وی ابراز داشت: شهدا از خدا خواستند که آنها را واسطه سنت خودش قرار دهد، هر جا صحبت از نصرت دین و هدایت خلق است شهدا هم هستند، از خدا بخواهیم که ما را نیز واسطه دو سنتش قرار دهد و با برنامه ریزی، تلاش جدی و دوری از تنبلی رشد کنیم و قدر نعمت های الهی  را بدانیم و حق آن را ادا کنیم.

 

استاد حوزه علمیه افزود: یک سرباز واقعی باید هر روز صبح ارادت خود را به فرمانده اش نشان دهد، هر روز صبح با آیه 88 و 97 سوره یوسف به امام زمانمان سلام دهیم، از آن حضرت توفیق بخواهیم و استغفار کنیم./869/201/ب1

ارسال نظرات