۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۳۰۲۶۱۸
آیت الله آل‌هاشم مطرح کرد؛

شاگردان علامه طباطبایی، فرماندهان فرهنگی انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز با اشاره به جایگاه رفیع علمی و اخلاقی علامه طباطبایی، گفت: بنیه فکری و اندیشه انقلاب اسلامی از رهگذر تربیت شاگردان بزرگ از سوی علامه طباطبایی شکل گرفت.
مرحوم علامه طباطبايي

آیت الله محمد تقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به روز بزرگداشت علامه طباطبائی(ره)، اظهار داشت: تفسیر المیزان را می توان بزرگ‌ترین کتاب تفسیر و عمیق ترین آن ها در میان تفاسیر قرآن کریم دانست.


وی با بیان این‌که علامه طباطبایی با تفسیر المیزان و شیوه تفسیری خود در این کتاب ارزشمند صفحه جدیدی را در تفاسیر قرآن کریم گشود، ابراز داشت: تفسیر کم نظیر« المیزان» از بهترین تفاسیری است که برای قرآن مجید نوشته شده است.


امام جمعه موقت تبریز با اشاره به جامعیت شخصیت علمی و تقوایی علامه طباطبایی، ادامه داد: جامعیت مؤلف دانشمند المیزان در علوم عقلی و نقلی و افق فکری باز و گسترده وی، موجب به ظهور رسیدن مشخصه هایی ممتاز و کم بدیل در این تفسیر گردیده است.


وی با اشاره به تبحر علمی علامه در علوم اسلامی، فقه، کلام، فلسفه، عرفان، تفسیر و شناخت دقیق از مفاهیم قرآنی و اسلامی، خاطرنشان کرد: می توان گفت علامه طباطبایی در تربیت شاگردانی در حوزه های مختلف علوم اسلامی کار بزرگی را به انجام رساند.


آیت الله آل‌هاشم ادامه داد: علامه طباطبایی با تربیت شاگردانی قدر در علوم مختلف به ویژه فلسفه و تفسیر توانست در انقلاب اسلامی و احیای اسلام ناب محمدی گامی مؤثر بردارد، به عبارت دیگر علامه طباطبایی کار فکری و تعمیق اندیشه اسلامی را ایفاء کرد.


وی با بیان این‌که حلقه یاران علامه، که عمدتاً شاگردان و ارادتمندان شخصیت بی نظیر تاریخ حضرت امام خمینی بودند، نخستین هسته مرکزی را برای ایجاد یک نهضت فکری پویا گرد این عالم ربانی بوجود آوردند، تصریح کرد: از این رو می توان شاگردان علامه را فرماندهان فرهنگی انقلاب دانست.


 استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به نقش پررنگ و برجسته شاگردان علامه طباطبائی، اذعان داشت: نیروسازی علامه برای انقلاب تنها محدود به نیازهای قبل از پیروزی نبود، نقش پررنگ شاگردان مکتب علامه در نظام سازی و تدوین ساختارهای جمهوری اسلامی نیز به روشنی قابل رؤیت است.


وی با اشاره به نظرات علامه طباطبایی در ویژگی حکومت دینی، خاطرنشان کرد: بعد از وفات آیت الله بروجردی؛ علامه بعد از چند مدت تعطیلی دروس خود به طرح مباحث حکومت اسلامی پرداخت، علامه طرح حکومت اسلامی را با سیاستی توانا و ذیل ولایت فقیه عنوان می کند./854/302/ب2

ارسال نظرات