۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۳۰۲۶۲۹
نیویورک تایمز تأکید کرد؛

داعش فقط از سوی خود مسلمانان شکست می‎خورد

خبرگزاری رسا ـ نیویورک تایمز در تفسیری نوشت: داعش را نمی توان در جبهه نظامی شکست داد، این گروه وحشی بربر، منحصرا از درون و از سوی خود مسلمانان قابل متلاشی شدن است.
داعش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 'راجر کوهن' ستون نویس نیویورک تایمز در تفسیری درشماره روز شنبه این روزنامه حول محور حوادث جمعه شب پاریس نوشت: فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه ، ذبح و کشتار جمعه شب پاریس را که 'داعش' مسؤولیت آن را برعهده گرفته , یک 'عمل جنگی' توصیف کرد.


با این حساب, برهمه کشورهای عضو 'ناتو' واجب است به حکم ماده 5 'پیمان آتلانتیک شمالی'موسوم به 'ناتو' در قالب یک حرکت جمعی به این تهدید پاسخ درخور بدهند.


ماده مزبور در پیمان ناتو صراحت دارد بر اینکه ' وقوع حمله ای مسلحانه علیه یک و یا چند تن از اعضای این سازمان در اروپا و یا شمال آمریکا ؛ لازم است به عنوان حمله ای علیه همه کشورهای عضو تلقی شود'.


پیرامون این موضوع مدتهاست که رهبران این ائتلاف وارد بحث هایی در زمینه اینکه در اینگونه موارد پاسخ چه باید باشد, شده اند.


اولاند درگفت وگویی که با اوباما و رهبران سایر کشورهای عضو ناتو ازجمله آلمان وکانادا داشت همبستگی خود را با هرگونه اقدام در این زمینه اعلام نموده است.در اینگونه موارد, هرچند ابراز خشم و غضب قابل توجیه است؛ اما پاسخ کافی نیست.


درموردحوادث جمعه شب پاریس که باکشته شدن 129 تن همراه بود,تنها پاسخ مقتضی ولازم,اقدام نظامی علیه تهدید مستمر'داعش' و در هم کوبیدن استحکامات آن در دو کشور سوریه و عراق است .


دیگر نباید بیش ازاین گردش و فعالیت آزادانه تروریستهای بربر و وحشی در شبکه های اجتماعی که با ابراز شادمانی از خون هایی که ریخته اند, مجاز باشد. این تروریستهای وحشی نباید اجازه زیست در سرزمینی داشته باشند که در خاک آن به این استعداد و توانایی رسیده اند که وحشی گری و بربریت خود را سازماندهی, تامین مالی و هدایت کنند.


اولاند اعلام کرده است که این حملات بی تردید از سوی خارج و باهمدستی ایادی شان درداخل کشور تدارک دیده شده , سازماندهی شده و طراحی گردیده است .


'داعش' و یا یکی از وابستگان به آن پیش از این هم مسئولیت ساقط کردن یک فروند هواپیمای جت مسافربری روسیه را که 224 کشته برجای گذاشت را برعهده گرفته بود. آمریکا و انگلیس صحت این مدعا را تایید کرده اند.


این خطاست که داعش را فقط یک تهدید منطقه ای تلقی کنیم.داعش تهدیدی است 'جهانی'.تحمل ، بس است.نوعی خاص از شیطان, نباید اجازه استفاده فیزیکی از زمینی را داشته باشد که در آن رشد و پرورش یافته است .


پاپ 'فرانسیس ' هم حملات پاریس را ' غیر انسانی' خواند. از جهاتی حق با اوست.


اما تجربه تاریخ به ما می آموزد که بشر؛ شیطانی فوق العاده پیچیده و بی انتها را درون خود دارد. این شیطان درون اگر ارضاء نشود, ظاهر می گردد.


شکست دادن داعش در سوریه وعراق مستلزم آن است که نیروهای ناتو وارد میدان شوند.مداخله نظامی فرسایشی وبی حاصل غرب در عراق و افغانستان ؛ این سوال بزرگ را در ذهن ایجاد کرد که آیا این مداخله کاری ابلهانه نبود.

 

همچنین منطقی است اگر بپرسیم آیا اقدام نظامی فقط موجب آن نشد که افراد بیشتری جذب داعش شوند و جان های بیشتری در معرض خطر مرگ قرار گیرد و گنج های عظیم بشری به غارت رود./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات