۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۳۰۲۷۱۶
رییس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی خبر داد؛

بهره مندی 4 میلیون نفر از خدمات کتابخانه های آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به وجود 50 کتابخانه وابسته در سطح کشور، گفت: به طور کلی سه میلیون و 900 نفر از خدمات کتابخانه های آستان قدس رضوی در سطح کشور بهره مند شده اند.
نشست خبري رييس کتابخانه مرکزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد مهدی زاهدی، رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی امروز در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات این مرکز، اظهار کرد: در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی مهم ترین اصل دسترس پذیرکردن منابع است که این موضوع به طور مطلوب در این جا اتفاق افتاده است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به رشد دوبرابری کتاب ها و منابع مطالعاتی کتابخانه مرکزی در طول پنج سال اخیر تعداد مراجعان و اعضای کتابخانه نیز به همین میزان افزایش یافته است.

 

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از اعضای فعال رده‌سنی نوجوانان با حضور در مدارس و از جوانان فعال، کتابداران و پژوهشگران نمونه تجلیل به عمل می آید.

 

زاهدی خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال مراجعان، فضای مطالعاتی کتابخانه نیز افزایش یافته است و تلاش شده از تمام فضای موجود نهایت استفاده ممکن به عمل آید، همچنین در همین زمینه فعالیت کتابخانه گوهرشاد به صورت شبانه روزی شده است.

 

وی افزود: به طور کلی کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته آستان قدس رضوی در سطح کشور از ابتدای سال تاکنون سه میلیون و 900 نفر مراجعه کننده داشته است.

 

زاهدی با اشاره به این که ظرفیت نگهداری منابع مطالعاتی در مخازن تمام شده است، از گسترش فضای آن و افزوده شدن 9 هزار متر مربع به سطح زیربنایی آن خبرداد.

 

وی با بیان این که منابع اهدایی نقش مهمی در غنای مخازن کتابخانه های آستان قدس رضوی دارند، از وقف حدود 120 هزار نسخه کتاب به مجموعه کتابخانه های رضوی در سال 94 خبر داد.

 

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: در راستای غنی سازی منابع مطالعاتی کتابخانه های رضوی، در نیمه ابتدایی سال 80 هزار جلد کتاب از سوی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خریداری شده است.

 

زاهدی با اشاره به این که اسناد نفیس موجود در این سازمان تنها اسنادی است که ثبت جهانی شده است، مطرح کرد: در حال حاضر بیش از 155 هزار نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی نفیس و نایاب در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

 

وی با اشاره به این که منابع کتابخانه ای امروز از قالب چاپی به سمت دیجیتال پیش رفته است، عنوان کرد: کلیه منابع خطی و چاپ سنگی گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی، دیجیتال سازی شده که بخش عمده ای از آن در کتابخانه دیجیتال در دسترس است.

 

زاهدی ادامه داد: یک میلیون و 750 هزار نشریه و روزنامه در مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است که پژوهشگران با بهره مندی از خدمات تالار محققان می توانند از منابع این مجموعه استفاده کنند.

 

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: افزون بر 50 کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی در سطح کشور وجود دارد که بیش از 580 هزار نفر، عضو  این کتابخانه ها هستند و از خدمات متنوع مطالعاتی این مجموعه استفاده می کنند.

 

زاهدی یادآور شد: قدمت کتابخانه آستان قدس رضوی مربوط به 11 قرن قبل است، که در گذشته تعداد منابع 80 هزار جلد بوده و امروز به سه میلیون و 600 هزار جلد کتاب افزایش یافته است./1308/202/ب1

ارسال نظرات