۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۳۰۲۹۰۲
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

اسلام ظرفیت دارد که هر جامعه‌ای را به قله تمدن برساند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که پیامبر(ص) با مدیریت اسلامی از جامعه جاهلیت عرب یک جامعه متمدن ساخت، گفت: دین اسلام این ظرفیت را دارد که جامعه را اداره کند و امام خمینی(ره) هم با تکیه بر همین خاصیت و ظرفیت اسلام، انقلاب کرد و نتیجه‌اش را امروزه در پیشرفت‌های ایران اسلامی مشاهده می‌کنیم.
دکتر حامد پور رستمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر حامد پور رستمی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، بعد از ظهر امروز در نشست علمی که با عنوان «رابطه مدیریت اسلامی و حدیث» در دانشگاه پردیس فارابی قم برگزار شد، با بیان این که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به وضعیت بد فرهنگی و معیشتی مردم قبل از اسلام اشاره می‌کند، اظهار داشت: آموزه‌های وحیانی اسلام این ظرفیت را دارد که هم در بعد نرم افزاری و هم در بعد سخت افزاری جامعه را به قله تمدن برساند.

وی افزود: تمدن اسلامی در بعد نرم افزاری، محصول علوم انسانی اسلامی است که از سوی پیامبر(ص) از ظرفیت‌های دین اسلام استخراج شده و در احادیث ما موجود است و امروزه کمک زیادی در اجرای مدیریت اسلامی به ما می‌کند.

پور رستمی با بیان اینکه پیامبر(ص) با مدیریت اسلامی از جامعه جاهلیت عرب یک جامعه متمدن ساخت، تصریح کرد: دین اسلام این ظرفیت را دارد که جامعه را اداره کند و امام خمینی(ره) هم با تکیه بر همین خاصیت و ظرفیت اسلام، انقلاب کرد و نتیجه‌اش را امروزه در پیشرفت‌های ایران اسلامی مشاهده می‌کنیم.

وی آموزش علوم حدیثی را مقدمه فهم منابع دینی و استخراج اصول مدیریتی از این منابع دانست و اظهار داشت: هر رشته علمی نیازمند نگاه خاص خودش است و در رشته علوم حدیث به اندیشه‌های کلان در رابطه با هستی انسان و هدف از خلقت را مورد بحث قرار می دهد و از نظر روشی علوم حدیث ظرفیت تولید علم برای مدیریت جدید را دارا است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که مدیریت متعالیه باید از حیث مبدأ شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در مدیریت اسلامی برای این شناخت‌ها از دو منبع عقل و نقل استفاده می‌کند؛ هم از عقل استفاده می‌کند و هم از وحی استفاده می‌کند در حالی که غربی‌ها فقط از منبع عقل مدیریت را تعریف کرده‌اند و به مشکلاتی برخورده‌اند.

وی با بیان این که در رابطه با مدیریت اسلامی منابع زیادی در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: در این زمینه در حال حاضر یک خلأ تئوریک وجود دارد و در شورای انقلاب فرهنگی کارهایی شروع شده تا بتوانند نقشه راه مدیریت اسلامی را طراحی کنند تا بتوانیم هدفمند به پیش برویم و الگویی برای این شیوه مدیریت ارائه کنیم./843/پ202/ف

ارسال نظرات