۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۳۰۳۰۲۹
با حضور آیت‌الله فقیهی؛

نخستین همایش ملی کتاب و نشر در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش ملی کتاب و نشر صبح امروز با حضور آیت الله فقیهی و اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان در سالن همایش‌های کتابخانه مرکز اسناد ملی برگزار شد.
همايش ملي «کتاب و نشر»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدرضاصالحی امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیش از ظهر امروز در همایش  ملی کتاب و نشر که در سالن همایش مرکز سناد کتابخانه ملی تهران برگزار شد اظهارداشت: ارزش حوزه نشر کمتر از حوزه نفت نیست. می توانیم فولاد بنزین و سوخت را وارد کنیم اما اخلاق انسانیت و همنوایی را نمی‌توانیم، باید در جامعه این موارد را در جامعه بازتولید کنیم.


وی ادامه داد: هر روز نشر کتاب و کتابفروشی بسته می‌شود، کسی احساس درد می‌کند؟ آمار کتاب‌فروشی‌ها هر روز کمتر شده و به جایش آرایشگاه، پیتزا فروشی، بنگاه املاک و نمایشگاه ماشین ایجاد می‌شود و مثل قارچ سر در می‌‌آورد.


رییس کتابخانه ملی با بیان این که سرانه مطالعه در ایران پایین است گفت: نیازمند کار فرهنگی بنیادی هستیم. آیا در فضایی که کتابفروشی کمتر از ٣ هزار است و در تهران کمتر از هزار تا داریم فکری شده؟ ما با چالش بنیادی در ایران مواجهیم یک نگرش ملی نیاز است.

 

داریوش مطلبی با اشاره به این که ٥٠ کارشناس متخصص داوری آثار را برعهده گرفته اند افزود: فراخوان اوایل سال جاری منتشر شد که در نهایت یک و صد سه چکیده مقاله مقاله به دبیرخانه واصل شد که در ادامه ٧٣ چکیده مورد پذیرش قرار گرفت. از این میان ٥٠ مقاله کامل به دبیرخانه واصل شد که اثار از سوی دو تا سه داوری بررسی شدند و در نهایت بیست از مجموع مقالات مستحق حایزه شدند.


در ادامه این همایش محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، نشر کتاب را مبنای سایر آثار هنری دانست و گفت: سایر هنرها نیازمند  وابستگی به  مسائل فرهنگی جامعه با کتاب است هفته کتاب  با توجه به زیر ساخت های موقعیتی که دارد می تواند زمینه ای فراهم کند تا که به خاطر مشکل بزرگی داریم البته سالها است که تکرار می‌شود اما در هفته اخیر و سال‌های اخیر بارقه‌های امیدی می‌بینیم که ما را به ماندن در صحنه امیدوار می‌کند، تصور می‌کنم مواردی که خودجوش از سوی دستگاه‌های مختلف ترتیب داده می‌شود مجموعه آثار مثبت می‌تواند داشته باشد این همایش هم حتماً تأثیر خواهد داشت.

 

شایان ذکر است، در این همایش پیام آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی در قالب کلیپ پخش شد که ایشان در آن به ارشاد جهت حمایت از کتب دینی و افزایش معارف اسلامی توصیه کرده و فرمودند در این مسیر برنامه ریزی کنید تا این اثار به نحو شایسته به دست علاقه‌مندان برسد./817/202/ب2

ارسال نظرات