۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۳۰۳۰۴۸
آیت الله حسینی بوشهری:

برخی کتب را تنها باید سوزاند/ فرهنگ نویسندگی در جامعه نهادینه شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه، با اشاره اهمیت بحث نویسندگی و کتابت گفت: اهمیت نویسندگی تا جایی است که پیامبر اکرم(ص) بقای دین را به آن می دانند و استواری اعتقادات مردم را از رهگذر تراوش قلم فرهیختگان معرفی می کند، و خیلی تأکید می کند اگر نویسندگان به انزوا کشیده شوند زندگی برای انسان ها از حالت گوارایی خارج می شود.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و امام جمعه قم پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از سه اثر جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحث نویسندگی و کتابت، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی نورانی می فرماید«قلم و نویسندگی نعمت بزرگی از جانب خداوند است و اگر نباشد ملک و دین باقی نمی ماند و زندگی خوب از بین می رود» که این سخن بسیار بلندی است و در واقع تفسیر آیه نورانی قرآن کریم در سوره قلم است آنجا که خداوند به قلم و نوشتن با آن سوگند یاد کرده و سخن خود را بیان می کند«ن و القلم و ما یسطرون».

 

بقای دین در گرو نوشتن است

وی افزود: اهمیت نویسندگی تا جایی است که پیامبر اکرم(ص) بقای دین را به آن می دانند و استواری اعتقادات مردم  را از رهگذر تراوش قلم فرهیختگان معرفی می کند، و خیلی تأکید می کند اگر نویسندگان به انزوا کشیده شوند زندگی برای انسان ها از حالت گوارایی خارج می شود.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به روایت دیگری از پیامبر(ص) که دستور به حفظ علوم به وسیله کتابت می دهد، ابراز داشت: همه ما می دانیم علوم فرّار است و پس از مدت کوتاهی از ذهن می رود و همه ما تجربه کرده ایم هرچه نوشته ایم بهتر می ماند و بنده خودم در گذشته به این مطلب اعتقاد چندانی نداشتم و در سخنرانی ها به محفوظات ذهنی اکتفا می کردم ولی بعد فهمیدم نوشته های انسان می تواند گنجینه ای از مطالب قابل استفاده در آینده باشد، بنابراین تصمیم گرفتم تمامی مطالب را در سخنرانی هایم از اول تا آخر بنویسم.

 

وی ادامه داد: بعضی تعبیری زیبا در این زمینه دارند که نویسنده تنها برای خود نمی نویسد و نویسنده توانا و هنرمند می تواند در ثبت علوم و راهبری مردم مؤثر باشد و در نوشته دیگری دیدم که هیچ انقلابی به پیروزی نرسید مگر آنکه نویسندگانی زبردست در رأس آن بودند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مضرات نوشته بد و فواید نوشته خوب، تأکید کرد: یک دانشمند غربی جدیدا کلامی مطرح کرده که ائمه معصومین 1400 سال پیش مطرح کردند او می گوید«باید هشدار داد که هر کتابی قابل خواندن نیست و چه بسا کتاب هایی که فقط باید سوزانده شود و افسوس که باز هم دود آن، چشم انسان را آزار می دهد»، که گاهی می بینیم مردم فقط به جلد و ظاهر کتاب توجه می کنند و کتابی را می خرند و می خوانند که عقاید آنها را دگرگون می کند.

 

وی در ادامه مراسم های رونمایی از کتب ارزشمند را کاری مفید و خوب دانست و اظهارکرد: فلسفه این رونمایی ها این است کتبی که برای آنها زحمت زیادی کشیده شده است در مجلسی محدود معرفی شود و همینطور آوازه آن به بقیه افراد هم برسد و همه بتوانند از آن استفاده کافی بکنند.

 

سه بخش جالب و جدید در کتاب مأخذ شناسی قواعد فقهی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به  سه اثر «مأخذ شناسی قواعد فقهی»، «دانشنامه اصولیان شیعه» و «منابع و ادله علم اصول فقه» خاطرنشان کرد: بنده مطالعات اجمالی روی هر سه این کتاب ها داشتم و به صورت کوتاه مطالبی از نقاط قوت هر سه کتاب بیان می کنم؛ کتاب اول که بنده روی آن تأمل کردم مأخذ شناسی قواعد فقهی است که یک بار هم در سال 79 چاپ شده بود اما از آن جایی که کامل نبود توسط دوستان پژوهشکده فقه و حقوق تصحیح و تکمیل شد و امسال به چاپ رسید که در این کتاب مطالبی در ارتباط با قواعد فقهی در سه بخش مجزا به صورت مؤلف محور، قاعده محور و معرفی قواعد فقهی بر اساس ابواب فقهی بیان شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از نقاط قوت این کتاب این است که در بخش اول آن تمام کتاب ها و مقالات و حتی رساله ها و پایان نامه هایی که در زمینه قواعد فقهی نوشته شده است به همراه نام مؤلف جمع آوری شده که نشان می دهد زحمات قابل توجهی برای آن کشیده شده است و همچنین در بخش دوم آن حدود 1120 قاعده فقهی بیان شده که برای طلاب بسیار مفید است.

 

منابع و ادله علم اصول فقه کارجدید در عرصه علم اصول

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به کتاب دوم یعنی منابع و ادله علم اصول فقه، ابراز داشت: این اثر نیز کارجدیدی است که نمونه آن کمتر دیده شده که در آن مطالب به صورت مقایسه ای بیان شده است و مباحث جامع و پخته ای از علم اصول فقه جمع آوری شده و در پایان به نتایج جالبی هم رسیده است.

 

وی  کتاب دانشنامه اصولیان شیعه که نوشته حجت الاسلام سیف الله صرّامی رییس پژوهشکده فقه و حقوق است را نیز کتابی ارزشمند خواند و عنوان کرد: یکی از مطالب جالب این کتاب بیان تاریخ تحول اصول فقه و تأثیر پذیری اصولیان از یکدیگر و بیان مکاتب و در کل دایره المعارفی ارزشمند و عالی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بنده با ملاحظه این اثر نیز فهیدم کار سنگینی برای آن انجام شده وتتبع های زیادی نیز برای تکمیل آن صورت گرفته است و نوآوری های خوبی ها در آن دیده می شود و انشاءالله غیر از این دو جلد که تا به حال منتشر شده مجلدات بعدی آن هم در آینده مهیا شود./1330/پ202/ج1

ارسال نظرات