۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۳۰۳۲۱۳
استاد دانشگاه:

تروریسم ریشه های عمیق روانی دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در چارچوب رویکردهای مختلف در رابطه با وحدت در جهان اسلامی یکی از رویکردها، رویکرد رادیکالیسم است.
تروريسم جهاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نبوی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم امروز 26 آبان در سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلام در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد به تشریح فعالیت های گروه های تکفیری و دغدغه همگرایی اسلامی پرداخت.

 

وی با بیان این که تروریست ها کسانی هستند که دچار آسیب روانی شدند، گفت: این مسأله سبب می‌شود که تروریست‌ها مشکلات موجود را فرافکنی کنند و آنان را به دیگران نسبت دهند.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: به دلیل خودشیفتگی تاریخی که در این منطقه از جهان وجود دارد و با توجه به این که همگی بر این عقیده اند که گذشته این منطقه گذشته ای طلایی بوده است، بر این باوریم که خارج شدن ما از این وضعیت طلایی مقصر بیرونی دارد.

 

وی با بیان این که این نوع نگاه، کمک به انسجام و اطاعت پذیری در گروه های تروریستی می‌کند، بیان داشت: در خلال این فرآیند که افراد دست به باز تفسیر اخلاقی می‌زنند عملیات های تروریستی به معنای مرگ تلقی نمی شود، بلکه آنان این نوع مرگ را شهادت می‌دانند و همچنین قتل و نابودی یک انسان در این عملیات ها به معنی از بین بردن و یا کشته شدن یک غیرانسان برداشت می‌شود و نه انسان.

 

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در این فرآیند قربانیان هستند که مورد سرزنش قرار می گیرند و نه قاتلان؛ زیرا طبق این تفکر قربانیان عامل عدم وحدت هستند.

 

وی با اشاره به این که در این تفسیر قاتلان خود را در مقام مدافع سرباز و مسؤول اجرای احکام خداوند بر زمین می‌بینند، گفت: این اقدامات تروریستی و فعالیت هایی که تحت عنوان اسلام مشاهده می‌کنید، ریشه های روانی و فرهنگی دارد که قابل بررسی هستند.

 

وی با اشاره به این که در چارچوب رویکردهای مختلف در رابطه با وحدت در جهان اسلامی یکی از رویکردها، رویکرد رادیکالیسم است، گفت: مسأله وحدت ریشه های تاریخی در جهان اسلام دارد که شاید نخستین فردی که در این رابطه سخن گفته باشد را بتوانیم ابن تیمویه نام ببریم که وحدت را مبتنی بر سنت خلف صالح می دانست.

 

نبوی ضمن بیان این که این ایده از سوی سید قطب بازتولید شد، تصریح کرد: در این نظریه مطرح می شد که جهان اسلام هیچ نقطه اشتراکی با دارالکفر و جهان جاهلیت ندارد؛ در نتیجه این تفکر مبنایی برای گفتگو به وجود نمی آورد.

 

تروریسم ریشه های عمیق روانی دارد

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: رفتارهای تروریستی یکی از ابزارهای این مدل وحدت مطرح می شود؛ اما نکته این است که تروریسم ریشه های عمیق روانی دارد.

 

نبوی افزود: نباید صرفا به ریشه های دینی تروریسم توجه شود بلکه طبق مطالعات انجام شده گرایش به تروریسم ریشه روانی دارد، به این معنا که تروریست‌ها قاتلان بالفطره نیستند، بلکه به دلیل مسائل تبعیض آمیزی که با آن در کشورهایشان مواجه بوده اند، به این سمت گرایش یافتند.

 

صفوی، استاد دانشگاه در ادامه به گونه شناسی چالش های جهان اسلام پرداخت و گفت: چنانچه در ایران حکومت سکولار به جای جمهوری اسلامی وجود داشت باز هم نمی‌توانستیم مسأله مسلمانان را جدا از خود بدانیم.

 

وی با بیان این که چه بپذیریم که مسلمانان وجود دارند و چه نپذیریم مسأله مسلمانان با مسائل ما گره خورده‌اند، اظهار کرد: چنانچه از دید منافع ملی نیز به آن بنگریم متوجه خواهیم شد که مسائل تمامی مسلمانان برای ما مهم هستند.

 

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که بحران‌های جهان اسلام در یک دسته بندی کلی به بحران‌های با ریشه داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به این‌که جهان اسلام دارای مشکلات و معضلات بسیاری است که کلی هستند برای این‌که بتوانیم آنان را مورد بررسی دقیق قرار دهیم باید آنان را خرد کنیم.

 

صفوی بحران آب را یکی از بحران‌های موجود در کشورهای اسلامی دانست و افزود: تا سال 2020 نقش آب در دنیای ما مانند نقش نفت و انرژی اهمیت می‌یابد و تا سال 2020 و 2025 حدود 17 کشور دچار بحران آب می‌شوند.

 

سنگینی نیروهای واگرا در جهان اسلام بیش از نیروهای همگرا است

وی بحران‌های عَرضی و مرزی را از دیگر بحران‌های موجود در جهان اسلام نامید و بیان کرد: 45 کشور در جهان اسلام با همسایگان خود دچار بحران مرزی هستند و شاید به همین علت است که می‌گویند سنگینی نیروهای واگرا در جهان اسلام بیش از نیروهای همگرا است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه به وجود بحران‌های اقتصادی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و ادامه داد: بحران امنیت، مسابقه تسلیحاتی و رشد جمعیت از دیگر مشکلات موجود در جهان اسلام هستند.

 

قسمت اعظم مشکلات جهان اسلام ناشی از ناآگاهی است

وی با بیان این که قسمت اعظم مشکلات جهان اسلام ناشی از ناآگاهی است، گفت: به طور مثال کشور قطر تصور می‌کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال مرزهای آرمانی است که قطر نیز در آن جای می‌گیرد و این در حالی است که در واقع این چنین نیست.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال 2005 در بلژیک بیلبوردهایی نصب شد که بر روی آن مردم کشورهای مختلف اروپایی را تصویر کرده بودند که همگی دستان یکدیگر را در یک دایره بزرگ گرفته و گفته بودند ما یک اروپایی هستیم و در جهان اسلام نیازمند این امریم که همگی دست یکدیگر را بگیریم و بگوییم ما یک مسلمان هستیم.

 

صفوی یادآور شد: 73 درصد از کشورهای اسلامی دارای حکومت پادشاهی هستند که هر چیزی را حاضرند فدای بقای خود کنند، در صورتی که این روشنگری برای آنان صورت نگرفته که هیچ سلسله و پادشاهی تا ابد باقی نمانده است وبنابراین یا از سوی انقلابیون سرنگون خواهند شد و یا این‌که باید مانند برخی کشورهای اروپایی مدل پادشاه خود را دنبال کنند.

 

گفتنی است، سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلام در دو پنل با موضوعات زمینه های همگرایی و واگرایی اسلامی، پایان بهار عربی و ظهور داعش، گونه شناسی چالش های جهان اسلام، گروه های تکفیری و دغدغه همگرایی، داعش، راه حلی فراسوی زمان برای مشکلی فراتر از منطقه و غیبت تکنیک در همگرایی جهان اسلام برگزار شد./934/201/ب1

ارسال نظرات