۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۳۰۳۲۷۳
آیت الله شفیعی تشریح کرد؛

خصلت های لازم برای رسیدن به کمال، بخشودگی گناه و ملاقات خداوند با خوشنودی براساس حدیث امام سجاد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تشریح خصلت های مورد نیاز انسان برای رسیدن به کمال، بخشودگی گناه و ملاقات خداوند با خوشنودی براساس حدیث امام سجاد(ع)، گفت: خودنگهداری و تقوای الهی، صداقت، حیا و خوش اخلاقی این چهار خصلت هستند.
آيت الله شفيعي، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه سه شنبه(26 آبان ماه) در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در مسجد آیت الله شفیعی اهواز برگزار شد، با بیان این که نیازی به نقل فرمایش و موعظه ائمه اطهار(ع) و معصومین به نقل از دیگر امام نیست، ابراز داشت: هر امام می تواند راوی حدیث باشد؛ چراکه علم هر آن مستقل و لدنی است.

 

وی با اشاره به این که علم هر امام و معصوم از سوی خداوند به صورت مستقیم بر قلب او افاضه شده و فرمایش خود را مستقیما از خداوند متعال می گیرد، ادامه داد: با این وجود برخی از روایات از امامی به نقل از امام دیگر و یا این سلسله و در انتها به نقل از پیامبراکرم(ص) نقل می شود.

 

این مقام مسؤول با تبیین دلایل نقل احادیث از یک امام به معصوم یا امام دیگر افزود: تقیه دلیل نخست این عمل است؛ چراکه اگر امامی حدیثی را مستقیما از خود نقل کند، مخاطب گمان می کند که این امام به دنبال ادعای امامت است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که گاهی امامی که می خواهد روایتی را نقل کند متوجه می شود که در مخاطبان و شنوندگان کسانی هستند که به امام قبلی بیشتر معتقد و یا کلا قبول دارند، گفت: بنابراین این سبب ذکر یک روایت از امامی به نقل از امام دیگر است.

 

آیت الله شفیعی با بیان این که از نظر اعتقادی تفاوتی در نقل روایت ها از شخص خاص وجود ندارد بلکه مسأله مهم نقل از معصوم است، خاطرنشان کرد: در حدیثی از یکی از ائمه ذکر شده که اگر حدیثی از یکی از ائمه یا امام شنیدید و ندانستید که از کدامیک از ما نقل شده به هر کدام از ما نسبت بدهید، درست است؛ چراکه کلام و منبع واحد است.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) به نقل از امام سجاد(ع) مبنی براین که «أرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فیهِ کَمُلَ إسْلامُهُ، وَ مَحَصَتْ ذُنُوبُهُ، وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ راض: وِقاءٌ لِلّهِ بِما یَجْعَلُ عَلى نَفْسِهِ لِلنّاس، وَ صِدْقُ لِسانِه مَعَ النّاسِ، وَ الاْسْتحْیاء مِنْ کُلِّ قَبِیح عِنْدَ اللّهِ وَ عِنْدَ النّاسِ، وَ حُسْنُ خُلْقِهِ مَعَ أهْلِهِ» بیان داشت: در این حدیث آمده که هرکس داراى چهار خصلت باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهند شد، و در حالتى خداوند را ملاقات مى کند که از او راضی و خوشنود است.

 

این مقام مسؤول با بیان این که خصلت خودنگهدارى و تقواى الهى به گونه ای که انسان بتواند بدون توقّع و چشم داشتى، نسبت به مردم خدمت کند، نخستین آن است، اظهار داشت: به عنوان نمونه برعهده انسان مسؤولیت امر به معروف وجود دارد؛ یکی از جهاتی که منکرات در میان انسان ها رواج پیدا کرده، عدم تذکر دادن است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که علامه طباطبایی می فرمایند که انسان متوجه می شود که بسیاری از عبادت هایی که انجام داده گناه است، گفت: انسان با مشاهده کمک دیگران و عدم توجه و مشغول شدن به عبادت، این کار گناه به شمار می آید.

 

آیت الله شفیعی تأکید کرد: آدم باید همراه با تقدس و تدین، با بصیرت باشد و اهم فی الاهم را در کارهای خود رعایت کند.

 

وی با اشاره به این که راستگویی و صداقت نسبت به مردم در همه موارد زندگی از دیگر خلصت هایی سبب رسیدن انسان به کمال، بخشودگی گناه و ملاقات خداوند با خوشنودی براساس حدیث امام سجاد(ع) است، بیان داشت: حیا و پاکدامنی نسبت به همه زشتی های شرعی و عرفی سومین خلصت است.

 

این مقام مسؤول خوش اخلاقی و خوش برخوردی با اهل و خانواده را آخرین خصلت ها برشمرد و ادامه داد: ملاک در میزان خوش اخلاقی انسان احکام شرع باشد و انسان نباید در منزل بد رفتار و بد زبان باشد؛رابطه امام حسین(ع) با زن و فرزند خود بسیار با محبت و عاطفه بود و به زیبایی با اهل بیت برخورد می کرد./9453/202/ب3

ارسال نظرات