۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۳۰۳۴۱۵
واشنگتن پست:

مهاجران سوری سزاوار توجه هستند

خبرگزاری رسا ـ واشنگتن پست درتفسیری نوشت:جنگ داخلی دیگران چه زمانی مشکل غربی ها هم می شود,مهاجران سوری از شر ذبح شدن می گریزند و سزاوار توجه هستند.
مهاجران

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ' کاتلین پارکر' در واشنگتن پست نوشت:حوادث جمعه شب گذشته پاریس که یکی از عوامل آن گفته شده است ظاهرا یکی ازمهاجران وارد شده به مرزهای اروپایی بوده است؛ در آمریکا موجی از وحشت و احساس خطر از ورود مهاجران سوری به کشور برانگیخته است.


درخلال این بیم و وحشت؛ چند تن از فرمانداران و سیاستمداران کشور که جمعی از نامزدهای ریاست جمهوری هم در زمره آنانند , صحبتهایی را مطرح می کنند که حقیقتا قابل سرزنش است. این صحبتها منطبق با اصول و معیارهای اخلاقی آمریکا نیست و در پاره ای موارد قانونا غیرقابل دفاع است.


دستکم 28 فرماندار سوگند یاد کرده اند که هیچیک از 10 هزار مهاجر سوری را که انتظار می رود در آمریکا پذیرش شوند را به ایالت های خود راه نخواهند داد.


اما دولت فدرال به این مهاجران پناهندگی و مهاجرت اعطا کرده است و قانونا هیچ ایالتی حق منع تردد آزاد آنها را ندارد.


این موضع گیری ها, مسئله صرفا یک ژست سیاسی است و تفاوتی با اسلحه کشیدن به روی دولت فدرال ندارد که بسیار هم مورد علاقه داعش است.


شماری از نامزدهای ریاست جمهوری برای صحت ادعاهایشان در این زمینه متوسل به تفسیرهای عجیب و غریبی از قانون اساسی شده اند که بیانگر پایین بودن سطح درک آنهاست.


سناتورجمهوریخواه' تد کروز'ازایالت تکزاس پیشنهاد کرده است که فقط سوری های مسیحی و نه مسلمان وارد خاک آمریکا شوند. کروز قول داده است که در کنگره در این زمینه قانونگذاری بنماید.


اما همانطورکه'اوباما' رییس جمهور هم بر آن تصریح کرده است ما نباید در این قضایا دست به یک آزمون دینی بزنیم.


'دونالد ترامپ' هم خواستار مطالعه درمورد بستن مساجد را پیشنهاد داده است چرا که دراین مساجد تعالیم ضدآمریکایی تبلیغ می شود.


'کریس کریستی' فرماندار'نیوجرسی'هم می گوید که حتی کودکان یتیم زیر 5 سال سوری را هم به کشور راه نخواهد داد. کریستی و 'بن کار سون' می گویند که اعتمادی به دولت برای غربالگری صحیح مهاجران ندارند.


دراین گرداب غیر اخلاقی تنها یک نفر هست مانند سناتور جمهوریخواه'لیندسی گراهام ' از کارولینای جنوبی که مطرح کرده است موقتا برنامه پذیرش مهاجران را معلق گذاریم تا بعد از فروکش کردن وحشت و پالایش ذهن هایمان مجددا این برنامه در پیش گرفته شود.


یکی از اهداف اینگونه مباحث مطرح شده فقط انتخابات است.تمام مطرح کنندگان این نظریات پایین ترین آراء را در نظرسنجی ها بدست می آورند.


پایگاه جمهوریخواهان که ازسیاست های مهاجرت دولت ناراضی است یک چنین اقدامات بیرحمانه ای را تجویز می کند. دیدگاه این محافظه کار این است که چنانچه دولت نتواند مانع ورود قانونی وغیر قانونی میلیونها مهاجر به کشور شود درآن صورت چه تضمیمنی است که جهادی ها هم در میان این مهاجران وجود نداشته باشند.


این پرسشی است منطقی و پاسخی مسئولانه را می طلبد.


این هم ناعادلانه است کسانی را که فقط نگرانی مشروعشان حاکمیت قانون در کشور و زنده ماندن است ضد اسلام و یا ضد مهاجر بنامیم.


'اوباما' روز دوشنبه در صحبت هایی دراجلاس 'گروه 20' در ترکیه در دفاع از سیاست هایش در سوریه به صراحت اعلام کرد که هرگز درگیر یک میدان جنگ بزرگتر در خاورمیانه نخواهد شد.


او بااشاره به اهتمام آمریکا برای تحمیل دمکراسی در عراق گفت:' آزاد شدن از بند افراط گرایی ایدئولوژیک باید از درون عارض شود والا ما باید این کشورها را برای همیشه در اشغال نگاه داریم '.


فقط سرسخت ترین جنگ طلبان دچار توهم شده اند که با این استدلال مخالف اند.جنگ سوریه بیش از200 هزار قربانی گرفته است. این آمار تا چه اندازه وجدان ما را به درد می آورد.


کی جنگ داخلی دیگران, مشکل ما هم می شود؟


آیا کشتار جنگجویان مسلمان با هدف کمک کردن به قربانیان جنگ موجب خواهد شد تا رادیکالیسم متوقف شود یا حداقل محدود گردد؟


اینها همه سوالاتی است که پاسخی روشن را می طلبد. اصول و ارزشهای اخلاقی آمریکا می توند با اندیشه وتعقل به همه آنها پاسخ دهد. هر زمان ما از این ارزشها فاصله بگیریم به خطر افتاده ایم و احتمالا آنچه را که باید از آن مراقبت کنیم را از دست داده ایم./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات