۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۳۰۳۹۷۹
استاد حوزه علمیه قزوین:

اربعین نقطه اوج عزاداری‌های حسینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه معرفت‌افزایی باید مهم‌ترین اولویت در جریان حرکت اربعین باشد، گفت: اربعین نقطعه اوج عزاداری‌های حسینی است.
حجت الاسلام فرشيد نوروزلو

حجت‌الاسلام فرشید نوروزلو استاد حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به کینه‌توزی دشمنان در برابر فرهنگ عاشورا، گفت: در اصل این کینه‌توزی و دشمنی برای رسیدن به موقعیت و جایگاه‌ بوده و تاریخ ثابت کرده است که خیلی از افراد دین را نردبان ترقی برای خود قرار داده‌اند.

 

وی با بیان اینکه مکتب عاشورا یکی از مکاتب زنده تاریخ است، اظهار کرد: نقطه قوت قیام عاشورا در کنار شور و شعور معنا می‌گیرد و دامنه این قیام آنچنان گسترده است که هر طیفی را می‌توان در آن جای داد و درواقع ابعاد وجودی عاشورا همه‌گیر است و نوک پیکان حمله دشمن همواره متوجه عاشورا بوده است.

 

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به فتواهایی همانند قمه‌زنی که همچنان از سوی برخی افراد و شخصیت‌ها ترویج می‌شود، ابراز کرد: هر کسی برای مطرح شدن نیاز به فتوا دارد و  این فتواهای خلاف شرع می‌تواند پیروانی را برای برخی افراد در پی داشته باشد؛ آقایانی که فتوای وجوب قمه‌زنی را داده‌اند زمانی که داعش به نزدیکی کربلا رسید پا به فرار گذاشتند.

 

حجت‌الاسلام نوروزلو به سبک‌های غیرمتعارف در عزاداری‌ها اشاره کرد و یادآور شد: عده‌ای که بر رفتارهای بدعت‌گونه پافشاری می‌کنند درواقع قصد ضربه زدن به اسلام را دارند و آن‌هایی که دلسوز مکتب عاشورا هستند با رفتارهای عاقلانه پیروی خود را به امام حسین(ع) ثابت می‌کنند.

 

وی افزود: ظهور چنین عزاداری‌های ناهمگونی گاهی ناشی از تقابل ذاتی است برای آسیب زدن به مکتب عاشورا و عده‌ای از فرهنگ عاشورا وام می‌گیرند که راه میانبری را برای استکبار باز کنند.

 

اربعین فرصتی است برای عرضه دین

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) در دهه اول محرم خاطرنشان کرد: در این مدت ما شاهد سینه‌زنی و زنجیرزنی مختلط در برخی از نقاط کشور بودیم که خوشبختانه با بصیرت به موقع مردم و مسؤولین این فرهنگ اشتباه از بین رفت.

 

این کارشناس مذهبی افزود: اولویت قراردادن یک مستحب بر امر واجب تاکتیک دشمن است؛ ما مخالف استفاده از ابیات نو در مداحی و روضه‌خوانی‌ها نیستیم اما همه این موارد باید با رعایت اصل عزای حسینی همراه باشد.

 

حجت‌الاسلام نوروزلو با تاکید بر اینکه اربعین نقطعه اوج عزاداری‌های حسینی است، عنوان کرد: اربعین مرکز مقابله دنیای اسلام با دنیای کفر است و تجلی عزداری حسینی در اربعین است.

 

وی ادامه داد: اربعین فرصتی است برای عرضه دین و باید در اربعین معرفت‌افزایی در اولویت قرار گیرد و این وظیفه همه هیئت‌ها و تریبون‌داران است.

 

حجت‌الاسلام نوروزلو در پایان گفت: هر اجتماع و هیئتی که شور و شعور را در کنار هم داشته باشد قطع‌یقین پایدار خواهد بود./955/302/ب3

ارسال نظرات