۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۳۰۴۲۱۶
امام جمعه تهران مطرح کرد؛

تأثیر موعظه و عبادت در حیات معنوی انسان

خبرگزاری رسا ـ حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به اهمیت عبادت و موعظه در حیات معنوی انسان‌ها گفت: عبادت‌ها، اذکار و اعمال صالح،‌ راه رسیدن به مقام آدمیت است و نتیجه همه عبادت‌ها و اعمال صالح به خود انسان بر می‌گردد؛ از این‌رو عبادت و موعظه‌ سبب حیات انسان است.
حجت الاسلام صديقي درس اخلاق حجت الاسلام صديقي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت­الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران امشب در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی(ره) در قم به موضوع حیات طیبه اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس بینشی که قرآن به ما می‌دهد، همه موجودات حیات دارند و موجودی نیست که فاقد حیات باشد.

 

وی اظهار داشت: خاک هم زنده بوده و مایه حیات است؛ خاک اسرار زیادی دارد و خداوند می‌فرماید ما شما را از خاک آفریدیم؛ انسان از خاک آدم شد و به شکل انسان در آمده و همه موجودات زنده هستند و دلیل قرآنی آن در 5 سوره مسبحات خمس آمده است.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت سوره مسبحات خمس تصریح کرد: توقع این است که این پنج سوره(حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن) هر شب خوانده شود؛ در این پنج سوره آمده است که آنچه در آسمان‌ها و زمین وجود دارد، ذکر خدا را می‌گویند؛ در برخی از این 5 سوره بر تسبیح آنچه در آسمان‌ها و زمین است تأکید شده است و علی الدوام این‌ها تسبیح خدا را می‌گویند.

 

وی با اشاره به تسبیح موجودات عالم گفت: خداوند متعال در آیه 44 سوره اسرا می فرماید «وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ»؛ موجودى نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست؛ این تسبیح مایه غرورشان نیست و اگر اهل ذکر باشیم و نماز شب بخوانیم، به تدریج طلبکار خدا می‌شویم و این جهالت محض است و خیال می‌کنیم که به خدا چیزی می‌دهیم و به ملک خدا می‌افزاییم، در صورتی که خداوند متعال به ما لطف می‌کند و این‌ها غذای روح انسان است و اعمال عبادی مایه حیات انسانی است.

 

امام جمعه موقت تهران درباره اهمیت عبادات در راه وصال به آدمیت یادآور شد: اگر عبادات نبود، ما آدم نمی­شدیم و عبادات، راه وصال به مقام آدمیت است؛ آن چیزی که ما را زنده می‌کند، همین عبادات و موعظه‌ها است که به ما رونق و جلا می­دهد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: عبادات، اذکار و اعمال صالحه همه به نفع انسان است و اعمال خوب و بد انسان‌ها برای خدا نفع و ضرری ندارد، بلکه به نفع انسان است و نتیجه اعمال انسان به خود او بر می‌گردد.

 

وی درباره جایگاه طالب علم خاطرنشان کرد: وقتی طالب علم قدم بر می­دارد، ملائکه بال خود را زیر پای طالب علم می‌گذارند و نباید این‌ها سبب غرور انسان شود؛ هر چه توفیقات انسان بیشتر شود، بدهی­اش به خدا بیشتر خواهد شد؛ ما در رکوع و سجده که اوج بندگی انسان است، بدهی خود را نشان می­دهیم.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که یکی از مسائل مطرح در فلسفه، سنخیت علت و معلول است، اظهار داشت: خدای متعال وجود مطلق است؛ اگر سنخیت یک قانون پذیرفته شده باشد، خدا علیم و حکیم است؛ پس هیچ مخلوقی نیست که مخلوق خدا باشد، اما حی نباشد و قدرت و علم نداشته باشد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی تصریح کرد: موجودات شعور دارند و حضور خدا را درک می‌کنند و به این علت منیت ندارند؛ قرآن مسأله سخن گفتن زمین را مطرح می‌کند؛ زمین یکی از شاهدان در قیامت است و به خاطر برخی از گناهان، چهل روز ناله می­کند و می­فهمد؛ بنابراین موجودات هم زبان دارند و هم می‌فهمند.

 

وی در پایان گفت: تمامی موجودات قدرت نظامی و فرهنگی دارند؛ به عنوان مثال، عصای حضرت موسی(ع) کار اقتصادی فرهنگی کرد و مایه تحول یک جامعه شد؛ این‌ها نشان می­دهد که تمامی مخلوقات به اذن خدا شعور دارند و قدرت و مأموریت انجام می‌دهند./822/پ202/ف2

ارسال نظرات