۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۳۰۴۴۴۹
استاد شعر آیینی:

پیراستن خرافات از شعر آیینی مهمترین رسالت شاعران عاشورایی است

خبرگزاری رسا ـ مجاهدی با اشاره به ضرورت پیراستن خرافات از شعرهای آیینی گفت: در سرودن شعر باید از تحریف واقعه عاشورا اجتناب کرد؛ از این‌رو شاعر آیینی نخست باید با کتاب و منابع دست‌ اول مأنوس باشد و به این وسیله بصیرت خودش را برای انتقال بهترین مفاهیم افزایش دهد.
محمدعلي مجاهدي ارئيس كانون مداحان و شاعران آئيني استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  محمد علی مجاهدی، با تخلٌص پروانه، عصر امروز در جشنواره شعر استانی بسیج با عنوان «آشیانه» که در حوزه هنری استان قم برگزار شد، با بیان این که در گذشته بحث‌هایی راجع به شعر ولایی وجود داشته، خاطرنشان کرد: سه عنصر اصلی شور و شعور و حماسه باید در شعر عاشورایی وجود داشته باشد.


مجاهدی با اشاره به این که شعر عاشورا با شعر عاشورایی تفاوت دارد، اظهار داشت: شعر عاشورایی باید موضوع مرتبط با ماجرای عاشورا داشته باشد و در مقام تبیین واژه‌ها و مفاهیم کلیدی فرهنگ عاشورا را رعایت کرده باشد و این نمی‌شود مگر این که شعر ما چند بُعدی باشد.


استاد ادبیات تصریح کرد: همان‌گونه که اگر شما یک پازلی را در نظر بگیرید در عین حالی که هر قطعه از پازل تفاوت ظاهری دارند، اما در کنار هم وقایع کلی را نشان می‌دهند؛ اگر شما صحنه عاشورا را به عنوان پازل در نظر بگیرید هر صحنه حرف‌هایی دارد و رسالت شاعر کلی گویی و تکرار مکررات نیست و زمان ما زمان جزئیات و تخصص‌ها است و ادبیات نباید از این ویژگی زمانه عقب بماند.


وی گفت: شعر عاشورا به دلیل ظرافتش نیاز به کالبد شکافی دارد و این کار نیاز به تخصص دارد و قبل از آن باید آیین جراحی را آموخت و قبل از آن باید درد را شناخت، تا بتوان شعر عاشورایی را به درستی سرایید.

استاد شعر آیینی تأکید کرد: در حال حاضر شعر عاشورایی آن زلال اولیه را ندارد و خرافات زیادی در آن مخلوط شده است؛ وظیفه ما پالایش آن منابع است تا به آن زلال اولیه دست پیدا کنیم.


استاد دانشگاه با اشاره به این که دارالحدیث واقعه کربلا را در 14 جلد به صورت مستند و کامل منتشر کرده است، گفت: برای درک واقعه عاشورا باید این قبیل منابع را مطالعه کرد تا به درک آن واقعه برسیم و از خرافات به دور باشیم.

وی با بیان این که شعر خوب، شعری است که نزدیک‌تر به واقعیت باشد و از دروغ و اغراق استفاده نکرده باشد، افزود: باید از تحریف واقعه عاشورا اجتناب کرد و باید یک رفتاری را برای رویکرد به این مسأله برای خود تعریف کنیم و با کتاب مأنوس باشیم و به این وسیله بصیرت خود را افزایش دهیم و این بصیرت به ما اجازه انتخاب می‌دهد.


مجاهدی اظهار داشت: شاعر برای شعر سرایی، نخست باید گزینش داشته باشند و قطعه پازل را انتخاب کند و درباره آن مطالعه کند و سپس به چینش بپردازد تا یک شعر فاخر با مبتدا و خبر مشخص سراییده شود.

وی یادآور شد: قم باید کانون شعر ولایی باشد و بهترین‌ها باید از قم تولید شود و در تمام استان‌ها منتشر شود و دیگر استان‌ها از قم تأثیر بگیرند./843/پ202/ف2

ارسال نظرات