۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۳۰۴۴۶۷
کارشناس مسائل اعتقادی:

پایبندی به اصول و انجام تکالیف مذهبی بنیان خانواده را مستحکم مى‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل اعتقادی و شرعی گفت: پایبندی به اصول، انجام تکالیف مذهبی، توکل کردن به خدا و پیروی از سیره معصومین(ع) و بزرگان دین از جمله عوامل استحکام خانواده است.
حجت الاسلام کشاورز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی کشاورز، کارشناس مسائل اعتقادی و شرعی در سلسه جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ اداره پاسخگویی حرم مطهر که ابتدای دوشنبه‌شب در مدرسه پریزاد برگزار شد به جایگاه محبت در استحکام خانواده پرداخت و گفت: اسلام برای استحکام بنیاد خانواده سفارش های زیادی دارد و اولین گام تشکیل خانواده یعنی ازدواج را امری مقدس و در خور پاداش معنوی می داند.


وی در ادامه با توجه به حدیث پیامبر که می فرمایند «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْبَاقِی» افزود: اصل و هدف اساسی ازدواج از منظر اسلام رسیدن به کمال و مقام قرب الهی است.


کارشناس مسائل اعتقادی خاطرنشان کرد : وقتی دین انسان نصفش با ازدواج و نصف دیگر با تقوا حل شود این رسیدن به کمال است.


وی در ادامه به جایگاه خانواده در اسلام اشاره کرد و افزود : اسلام درباره خانواده بر مبنای مهربانی و خوشرفتاری پدر ، مادر، فرزندان، بستگان و خویشان با یکدیگر تاکید زیادی کرده است.


حجت الاسلام کشاورز پایبندی به اصول، انجام تکالیف مذهبی، توکل کردن به خدا و پیروی از سیره معصومین(ع) و بزرگان دین را از جمله عوامل استحکام خانواده دانست و تصریح کر : رعایت این حقوق، نظام خانواده را مستحکم مى‌کند


دانشجوی دکترای علوم قرآنی در ادامه به بحث نقش محبت در استحکام خانواده پرداخت و عنوان کرد : برآوردن نیازهای همدیگر از اصلی ترین خواسته هاست و این نقش مهمی در محبت و استحکام خانواده دارد.


وی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) می فرمایند (اذا احببتَ رجلاً فأخبره بذلک فانّه أثبتُ للمودّة بینکما ) اگر کسی را دوست می‏دارید با گفتن به او، این دوستی را ابراز کنید؛ زیرا ابراز دوستی، مودّت و دوستی بین شما را پایدارتر می‏کند عنوان کرد : یکی از موجبات محبت بین زن و شوهر اظهار کردن است .


عضو کمیته علمی اداره پاسخ گویی حرم مطهر گفت: پیامبر گرامی اسلام می فرماید : قَولُ الرَّجُلِ لِلمَرأةِ: إِنِّی اُحِبُّکَ، لَا یَذهَبُ مِن قَلبِهَا اَبَداً  سخن مرد به همسرش که بگوید دوستت دارم هرگز از قلب زن بیرون نخواهد رفت.


وی اظهار کرد : مرد به واسطة ابراز علاقه به همسر خود، حریم دل او را به تصرّفِ خویش در می آورد و نتیجة آن می شود که زن به زندگی خود امیدوارتر شده و با انگیزه ای قوی، کانون خانواده را برای زندگی مشترک گرم تر کند.

 

دانشجوی دکترای علوم قرآنی در ادامه، دعای مرد نسبت به همسر و فرزندان را مصداق بارز و بلکه از بهترین نمودهای ابراز محبت به همسر دانست و خاطر نشان کرد: زن با مشاهدة دعای شوهرش، پی به عشق و محبت او می برد و باعث می شود صبر و تحمل او در مشکلات زندگی بیشتر شود


وی احترام به یکدیگر و خانواده های زن و شوهر ،مشورت کردن در امور زندگی را از موجبات و نقش محبت در استحکام خانواده دانست و افزود: عشق و محبّتِ زن و شوهر، یک هدیة الهی است ولازم است که این محبت به صورت آشکارا ابراز گردد تا موجبات جذب و یکدلی همسران را فراهم آورد./859/202/ب2

ارسال نظرات