۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۳۰۴۵۹۷

چند خبر کوتاه از حرم مطهر رضوی

خبرگزاری رسا ـ تشرف گروهی از علمای اهل سنت آفریقا، برپایی جلسات اعتقادی ویژه زائران آذری زبان، تشرف گروهی از علمای برجسته اهل تسنن روسیه، اهدای خون کارکنان رضوی خون در آستانه اربعین حسینی، تشرف 40 نفر از علمای اهل سنت افغانستان و بدرقه نخستین کاروان خادمان رضوی برای حضور در راهپیمایی عظیم اربعین از عناوین اخبار کوتاه حرم مطهر رضوی است.
ضريح حرم رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیین بدرقه نخستین کاروان خادمان رضوی برای حضور در راهپیمایی عظیم اربعین، برگزار می شود، این مراسم ساعت 16 روز سه شنبه نهم آذر ماه امسال در رواق مبارکه دارالکرامه واقع در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

 

اهدای خون کارکنان رضوی خون در آستانه اربعین حسینی

در آستانه اربعین حسینی جمعی از کارکنان مجموعه آستان قدس رضوی به منظور احیای سنت حسنه اهدای خون، اقدام به اهدای خون به بیماران نیازمند کردند.

 

در این طرح که با مشارکت و همکاری موسسه درمانی آستان قدس رضوی و سازمان انتقال خون اجرا می شود، جمعی از کارکنان این نهاد مقدس با حضور در محل خون گیری واقع در طبقه منهای یک دارالشفای امام اقدام به این عمل خداپسندانه کردند.

 

این اقدام در واقع به منظور احیای سنت اهدای خون به جای قمه زنی برای ابراز محبت و  ارادت به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) صورت می گیرد.

 

برخی برای نشان دادن عشق و علاقه خود به امام حسین(ع) اقدام به قمه زنی می کنند که این اقدام توسط بسیاری از علما و بزرگان دینی رد شده است.

 

در حالی که این افراد می توانند با اهدای خون به بیماران خونی علاوه براینکه سلامتی را به یک بیمار برمی گردانند، از اجر و صواب الهی نیز برخوردار شوند.

 

وی با اشاره به استقبال کارکنان آستان قدس رضوی از این طرح، پیش بینی کرد، بیش از 150 واحد خون در مدت اجرای این  طرح توسط پرسنل آستان قدس رضوی اهدا و از طریق مرکز انتقال خون در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

 

برپایی جلسات اعتقادی ویژه زائران آذری زبان

به منظور تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی به ویژه فرهنگ ائمه اطهار(ع) جلسات اعتقادی و دینی برای زائران آذری زبان در حرم رضوی برگزار می شود.

 

یکی از فرصت های بی بدیل اداره زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی، تبلیغ و اشاعه فرهنگ ائمه اطهار(ع) برای زائران و مراجعان مختلفی است که از کشورها و سرزمین هایی با فرهنگ های مختلف به این مکان مقدس مشرف می شوند.

 

مدیریت امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی به منظور پاسخگویی به نیازهای معنوی و فکری زائران آذری، ترکی و روسی زبان در تمام ایام سال (در صورت حضور زائران و کاروان ها) برنامه هایی از قبیل اجرای مراسم سخنرانی و جلسات معارفی و بیان احکام در موضوعات مختلف مذهبی، اعتقادی، معرفتی، اجتماعی، خانواده، تاریخ اسلام و غیره در رواق غدیر حرم مطهر رضوی برگزار می کند.

 

 از آنجایی که بیشتر زائران این بارگاه معنوی را گروه ها و کاروان های مشرف شده از کشور جمهوری آذربایجان تشکیل می دهند، معمولا سخنرانی ها در بیشتر اوقات به زبان آذری انجام می شود.

 

یادآور می شود؛ بیشتر این زائران از کشورهای آذربایجان، ترکیه، روسیه، گرجستان، تاجیکستان، قزاقزستان، ترکمنستان، ارمنستان و اوکراین به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) مشرف می شوند.

 

تشرف گروهی از علمای برجسته اهل تسنن روسیه

گروهی از علمای برجسته اهل تسنن تاتارستان روسیه به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و از مجموعه آستان قدس رضوی بازدید کردند.

 

این گروه که متشکل از 13 نفر از علمای برجسته اهل تسنن از کشور های روسیه و ازبکستان بودند، در رواق غدیر حرم مطهر رضوی حضور یافته و از برنامه های متنوعی که از سوی مدیریت امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برای آنان تدارک دیده شده بود، بهره مند شدند.

 

سخنرانی و نمایش فیلم حرم شناسی به زبان روسی، اجرای مسابقه فرهنگی، بازدید از موزه آستان قدس رضوی و اهدای بسته های فرهنگی شامل احادیث اهل سنت با محوریت زیارت و کتاب از برنامه هایی بود که ویژه این گروه از زائران تدارک دیده شده بود.

 

لازم به یادآوری است: اهدای کتاب «حکایت آفتاب» در بردارنده زندگینامه امام رضا(ع) به زبان روسی، «حدیث سلسله الذهب از دیدگاه اهل سنت»، کتیبه راه خورشید شامل 10 حدیث ارزشمند از امام رضا(ع) به زبان روسی و اهدای جوایز و قرآن هایی به زبان عربی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

همچنین یکی از اعضای این گروه کتاب ارزشمند «نهج البلاغه با ترجمه روسی» را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد.

 

تشرف 40 نفر از علمای اهل سنت افغانستان

40 نفر از علمای اهل سنت ولایت قندهار کشور افغانستان به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و با مجموعه دستاوردهای آستان قدس رضوی آشنا شدند.

 

این گروه پس از توفیق زیارت، از برنامه های متنوعی که از سوی مدیریت امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی برای آنان تدارک دیده شده بود بهره مند شدند.

 

«قدرت الله نیاز» یکی از اعضای این گروه با بیان اینکه ایران کشوری پر افتخار و سرشار از دستاوردهای فرهنگی است، گفت: همدلی، نیکی کردن، عشق و مهر ورزیدن، تاثیر گذاری بر ادیان جهان، اهمیت فرهنگ در ایران زمین، ظلم ستیزی و دادگری، ایمان و یکتاپرستی از جمله مشخصه های فرهنگی ملت ایران است.

 

این نویسنده اهل سنت با اشاره به اینکه ملت افغانستان به کشور ایران مثل برادر نگاه می کند، افزود: هر چند غرب همواره در صدد مخدوش کردن چهره اسلام و از بین بردن وحدت بین مسلمانان است؛ اما ملت افغانستان همیشه کشور ایران را دوست خود می داند.

 

وی اظهار کرد: با سفری کوتاه به کشورهای اروپایی و آمریکایی و جست جویی در میان فرهنگ این کشورها، سردی، رفتار خشک و زندگی ماشینی را می‌توان به وضوح دید، فرهنگی که در ایرانیان عکس آن جاری است.

 

لازم به یادآوری است: این گروه پس از زیارت، از خوان پر برکت ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بهره مند شدند.

 

تشرف گروهی از علمای اهل سنت آفریقا

«لوالسلی عبدالهی»، قاضی اهل سنت از کشور نیجریه به همراه گروهی 9 نفره از علمای اهل سنت کشورهای آفریقا شامل، نیجریه، کنیا، جزایر کومور و رواندا به حرم ثامن الحجج(ع) مشرف شدند و از خدمات تدارک دیده شده از سوی مدیریت امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی بهره مند شدند.

 

وی ابراز کرد: اهل سنت به حضرت امام رضا(ع) ارادت خاصی دارند و این امام رئوف که از سلاله پاک رسول اکرم(ص) هستند، مورد احترام اهل دانش و خرد و جویندگان حقیقت است.

 

عبدالهی عنوان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) منشاء خوبی ها و خیر و برکت در جهان هستند و وقتی انسان مشاهده می کند در حرم مطهر حضرت رضا(ع) این همه توسعه زیرساختی و فرهنگی برای رفاه زائران و ترویج معارف اسلامی و رضوی صورت گرفته، تحت تأثیر قرار می گیرد.

 

این عالم اهل سنت خدمات آستان قدس رضوی را بسیار مبارک و افتخارآمیز دانست و افزود: به برکت وجود مضجع نورانی حضرت رضا(ع)، مدیریت، دستاوردها و اقدامات متنوع مجموعه حرم مطهر رضوی در جهان اسلام الگو است و موجب شده این مجموعه از رشد، تعالی و شکوفایی برخوردار شود.

 

لوالسلی عبدالهی افزود: رسیدگی و توجه به اماکن متبرکه و قبور ائمه اطهار(ع) در کشور ایران نشان از عشق و ارادت مردم این کشور به اهل بیت(ع) است و بیانگر شخصیت عظیم و رفیع اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

 

وی بیان داشت: معماری و هنرهای زیبای بکاررفته در مجموعه حرم مطهر رضوی به ویژه، هنرکاشی‌کاری و آئینه‌کاری دیوارها، طاق‌های خوش نقش و سقف‌های این مجموعه بسیار جذاب و شگفت انگیز است./1308/203/ب1

ارسال نظرات