۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۳۰۴۷۳۰
فراتر از نشست‌گازی تهران؛

پایه‌ریزی مناسبات راهبردی روسیه و ایران

خبرگزاری رسا ـ فضا و محتوای مذاکراتی دو ساعته پوتین با رهبر معظم انقلاب نشان داد که اولویت اصلی سفر پوتین به تهران، چیزی مهم‌تر از مدیریت انرژی گازی در دهه‌های آینده جهان است.
رهبر انقلاب در ديدار رييس جمهور روسيه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فضا و محتوای مذاکراتی دو ساعته پوتین با رهبر معظم انقلاب نشان داد که اولویت اصلی سفر پوتین به تهران، چیزی مهم‌تر از مدیریت انرژی گازی در دهه‌های آینده جهان است چراکه ساماندهی و برنامه‌ریزی رفتاری و قیمت‌دهی گاز قبلاً از سوی کارشناسان ارشد اعضا بررسی شده بود. آنچه پوتین را بدون اجرای تشریفات معمول، یکسره به دیدار رهبری برد، باید اهمیتی فراتر از نشست‌گازی تهران و صرف وقت برای تشریفات داشته باشد.

 

این دیدار دو ساعته تمامی شاخص‌های لازم را برای پی‌ریزی مناسبات راهبردی بین دو کشور داراست. تمایل دو طرف برای همکاری‌های راهبردی، تأکید بر اصول اعتماد دو طرفه، فعال‌سازی همکاری‌های همه‌جانبه در عرصه‌های گوناگون، تعیین موضوع راهبردی برای همکاری دو طرف و اصول و مبانی این همکاری و حتی در مواردی که اختلاف‌نظر وجود دارد، عزم جدی و رویکردهای مشترک در قبال تهدیدات مشترک و منافع مشترک و مقابله با سیاست‌های سلطه استکباری و ضرورت حل بحران‌های ساختگی منطقه‌ای و تأکید مجدد بر مبارزه با ترورسیم و نفاق غرب که حمایت از تروریسم را با تصویر مبارزه با آن نشان می‌دهد، شاخص‌هایی بود که در این دیدار ثبت شد.

 

نگاه هر دو طرف به پرونده سوریه، به عنوان یک مدخل اصلی همکاری و سرنوشت ساز در تحولات منطقه‌ای که پیامدهای جهانی مطلوبی نیز به جای می‌گذارد و قابل گسترش به پرونده‌های دیگر منطقه‌ای و جهانی است پایه مهمی در همکاری‌های امنیتی- راهبردی تشکیل می‌دهند. انفعال و حساسیت‌های غربی در این همگرایی راهبردی بین روسیه و ایران، بدین سبب است که از پیامدهای ژئوپلتیکی و آثار آن بر موازنه‌های منطقه‌ای و جهانی به خوبی آگاه هستند.

 

شکست غرب و ارتجاع عرب در پروژه‌ استفاده ابزاری از تروریسم برای براندازی دولت‌های مستقل، دو هزینه و رسوایی دربر دارد؛ ابتدا اینکه نمی‌توانند چهره زشت نفاق در قبال تروریسم و حمایت‌های لحظه‌ای از تروریسم را پنهان کنند و حتی اگر نامگذاری دستجات تروریستی را تغییر دهند، باید برای نابودی تنها کارت بازی خود در معادلات منطقه‌ای عزادار باشند. ثانیاً اینکه در شرایطی فوق‌العاده و در تنگنای ابزاری و گزینه‌های خود برای مقابله با راهبرد مشترک امنیتی روسیه- ایران در سوریه، پاسخی هم‌وزن ندارند و همه تلاش‌های آنان برای تدارک یک نیروی زمینی مداخله‌گر از کشورهای غربی و عربی، آنچنان بی‌رمق و بی‌نتیجه بوده که جان کری در سفر به دیکتاتوری‌های حاشیه خلیج فارس، تنها به ادامه تقویت و حمایت از تروریست‌ها در سوریه تن می‌دهد و باید در کابوس پیامدهای راهبردی نابودی تروریسم در خاورمیانه، به نگرانی‌های خود در همکاری های بیشتر و گسترده‌تر بین روسیه و ایران بیندیشد.

 

تلاش بی‌جان و بی‌نتیجه رسانه‌های طوطی‌مآب که دیدگاه‌های تردیدساز نسبت به روسیه را تکرار می‌کنند، به زودی آنها را در پارادوکس دفاع از منافع ملی و مزدوری چشم و گوش بسته از غرب و تکرار جنگ روانی آنها قرار خواهد داد، همانگونه که تروریست‌های فعال در سوریه یا حامیان عرب و غربی آنها در قبال همکاری مشترک روسیه- ایران در نابودی

تروریست‌ها، بن بست تاکتیکی و راهبردی پیدا کرده‌اند. روس‌ها همواره از جای پاهای انگلیسی در ایران از 200 سال گذشته نگران بوده‌اند که کار ویژه آنها تخریب زمینه‌های همکاری روسیه و ایران بوده است. اکنون نیز همین شبکه‌های آگاه و ناآگاه با قبله لندن، کاری جز تکرار رفتارهای تخریبی در روابط راهبردی تازه جان گرفته بین روسیه و ایران ندارند./998/د101/ف2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات