۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۳۰۴۷۶۶
مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها:

انسان‌ها عامل به باورهای خود هستند/ باور منشأ عمل است

خبرگزاری رسا ـ مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با بیان این‌که انسان باید در پی تبدیل دانسته ها به باورها باشد، گفت: انسان ها عامل به باورهای خود هستند، زیرا باور منشأ عمل است و از قلب نشأت می گیرد.
حجت الاسلام مستشاري

حجت الاسلام علیرضا مستشاری کرمانشاهی، مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، اظهار داشت: باورهای هر فرد اهمیت زیادی بر کیفیت زندگی افراد دارد، باور از علم جدا است.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: علم انسان را وادار به عمل نمی کند و منشأیت برای آثار ندارد، علم به معنای معلومات است و در مقابل شک، وهن و گمان قرار دارد، انسان یا چیزی را می‌داند و یا به آن علم ندارد، دانسته ها و معلومات انسان در عمل وی اثرگذار نیست زیرا بسیاری از دانسته های انسان منجر به عمل نمی شود.


حجت الاسلام مستشاری کرمانشاهی تصریح کرد: بسیاری از انسان ها از گناهان خود آگاه هستند اما باز مرتکب گناه می شوند و این امر مؤکد این است که علم منشأییت اثر ندارد، حتی علم خداوند متعال نیز منشأییت عمل ندارد، زیرا اگر منشأ عمل بود اعمال انسان جبر محسوب می شد، خداوند متعال از عاقبت افراد مطلع است اما این اطلاع خداوند بدین معنا نیست که اعمال انسان ها را کنترل کند، بلکه از نتیجه آگاه است.


مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: عالم ربانی یا عالم عامل به معنای عالمی است که به دانسته ها و علم خود عمل می کند، علم نجات بخش نیست و عمل انسان ها را اصلاح نمی کند، با مرگ انسان دانسته ها و معلومات از بین می رود زیرا ابزار علم و یادگیری انسان ها مغز آن ها است که با مرگ از بین می رود.


استاد دانشگاه ابراز داشت: انسان باید در پی تبدیل دانسته ها به باورها باشد زیرا در آن صورت اثرگذار است، منشأ اعمال افراد باورهای آن ها است زیرا انسان عامل به باورهای خود است، علم ثمره فعالیت مغز است و باور ثمره دل است.


حجت الاسلام مستشاری یادآور شد: ارتکاب به گناهان به این معنا است که فرد دانسته های علمی خود را باور ندارد، زیرا باور پیدا کردن به امری انسان را مشتاق به عمل می کند، فرق انسان های عادی با سیدالشهدا (ع) در همین امر است که ما به باور عمیق دینی نرسیده ایم و امام حسین (ع) با این باور عمیق قلبی قیام عاشورا را رقم زد.


مشاور عالی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور بیان داشت: در اولین شب مرگ انسان ها، اولین پرسش در مورد رب است، درآن زمان کل محفوظات و دانسته های انسان از میان می رود، در آن زمان بر اساس هر چه که در دنیا جزء باورها و روح و حقیقت وجودی ما شده باشد جواب می دهیم.


وی افزود: اگر بندگی و تهذیب نفس و خودسازی نباشد فرد به باور قلبی نسبت به خداوند متعال دست پیدا نمی کند، باید کلمه لا اله الا الله را باور کرد، آن زمان زندگی انسان خدا محور می شود.


حجت الاسلام مستشاری در پایان گفت: انسان باید زندگی آگاهانه در پیش گیرد، در تاریخ اسلام بسیارند افرادی که تظاهر به حب آل پیامبر (ص) می کردند اما در عمل خلاف آن عمل کرده و نزدیکان پیامبر (ص) را به شهادت رسانده و به اسارت گرفتند، زیرا باور آن ها این بود که اصل دنیاست و اعتقادی به آخرت نداشتند./857/303/ب2

ارسال نظرات