۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۵۰۰۲
آیت الله جوادی آملی:

نجات از مهلکه دنیا در گرو دل نبستن به زخارف دنیوی است

خبرگزاری رسا ـ مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به وجوب درس گرفتن از دنیا، یکی از مظاهر عبرت را قبرستان ها دانست و گفت: اینکه ما بالای سر قبری می رویم و طلب مغفرت می کنیم، یک وظیفه همگانی است؛ اما مسأله مهمتر از آن درس گرفتن از آن است و می توان قبرستان را مدرسه ای بزرگ دانست و بزرگان ما به ما امر کردند به قبرستان بروید و بیاموزید.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی از استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ظهر امروز در درس اخلاق خود که در  مؤسسه اسرا برگزار شد، در تبیین مقام والای اهل بیت(ع) و آگاه بودن آنها از گذشته و آینده، اظهار داشت: امامان معصوم ما از غیب سخن نمی گویند بلکه اخباری که آنها می دهند برای آنها مشهود است.

 

وی ادامه داد: در بحث قضاوت هم کسی که می خواهد شهادت بدهد باید عمل را دیده و لمس کرده باشد و یا به عبارت دیگر در متن حادثه باشد، بنابراین اخبار آینده برای ائمه(ع) آنها مشهود بوده و آنها حوادث آینده و گذشته را به چشم دیده اند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: در گذشته هر قافله ای در سفر خود یک گروه پیش رو داشت که جلو تر می رفت و حوادث را می دید و به کاروانیان خبر می داد تا دچار مشکلات ناخواسته نشود که به آنها رائد می گفتند و حضرت علی(ع) هم در نهج البلاغه می فرماید «ما همچون رائد هستیم و رائد هم هیچگاه به کاروانیان دروغ نمی گوید» بنابراین اخباری که اهل بیت(ع) از آینده برای مانقل می کنند احتمال کذب ندارد.

 

وی در ادامه با اشاره به وجوب درس گرفتن از دنیا، یکی از مظاهر عبرت را قبرستان ها دانست و ابراز داشت: این که ما بالای سر قبری می رویم و طلب مغفرت می کنیم، یک وظیفه همگانی است؛ اما مسأله مهمتر از آن درس گرفتن از آن است و می توان قبرستان را مدرسه ای بزرگ دانست از این رو بزرگان ما به ما امر کردند به قبرستان بروید و بیاموزید؛ چرا که در سلام ها و قسم هایی که در زیارت مخوص اهل قبور آمده معلوم می شود آنها می توانند از آن طرف خبر بدهند.

 

فرق رؤیت و نظر

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه، با اشاره به تفاوت دیدن و نگاه ائمه(ع) ما با تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید«وَ کَذَلِک نُرِی إِبْرَهِیمَ مَلَکُوت السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» که معلوم می شود رؤیت با نظر تفاوت دارد، و این همان دیدنی است که حضرت علی(ع) می فرماید: وقتی ما به حوادث گذشته و آینده را نشان دادند، ما دیگر شک نکردیم.

 

وی در تبیین پستی دنیا و بی ارزش بودن آن، تصریح کرد: در همان حدیث نورانی از امیرالمؤمنین آمده که وقتی حوادث قبل و آینده به ما نشان دادند متوجه شدیم تنها جایی که در آن معصیت خداوند می شود دنیا است و جایی پست تر از آن وجود ندارد و در بی ارزش بودن دنیا همین مطلب کفایت می کند.

 

نجات از مهلکه دنیا در گرو دل نبستن به آن است

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه راه اساسی برون رفت از مهلکه دنیا را دل نبستن به آن دانست و یادآور شد: در هر صورت زندگی در دنیا راه گریز ندارد؛ اما انسان سعی کند محبت دنیا را از دل بیرون کند تا بتواند نقایص آن را ببیند چرا که در حدیثی از وجود نازنین پیامبراکرم(ص) وارد شده که فرمودند هرکس به چیزی دلبسته شود این محبت نمی گذارد آن را کنار بگذارد و هرکس بغض چیزی را در دل بپرواند این نفرت هیچ نقطه مثبتی از آن شی در ذهن آن فرد باقی نمی گذارد.

 

وی در پایان با اشاره به سخن دیگری از امیرالمؤمنین مبنی بر این که «ما اهل بیت امیران بیان و سخن هستیم» تأکید کرد: امیر بیان بودن فقط منحصر در فصاحت و بلاغت نیست، بلکه معنا این است که تو مهار حرف را در دست بگیری؛ اگر جایی لازم شد در راه نشان دادن حق سخن بگویی و اگر هم مصلحت سکوت را اقتضاء می کرد همانند حضرت علی(ع) 25 سال سکوت کنی و چیزی نگویی./1330/پ201/ج1

ارسال نظرات