۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۳۰۵۳۴۰
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی غروی:

برخی اشعار منشأ تحریف عاشورا هستند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت گفت: یکی از منشأهای پیدایش تحریف در خصوص سرگذشت اهل بیت(ع) و کربلا به خاطر شعرهای شاعران است.
برخی اشعار منشأ تحریف عاشورا هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی، عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت، پیش از ظهر امروز در نشست علمی با موضوع «زیباشناسی همایش جهانی اربعین» در بعثه مقام معظم رهبری در خراسان رضوی، گفت: هیچ آیه و روایتی بر این که اربعین قبل از امام حسین(ع) وجود داشته باشد، بیان نشده است.

 

 

عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت خاطرنشان کرد: آیت الله قاضی طباطبایی، نخستین شهید محراب درباره نخستین اربعین سیدالشهدا تحقیقی انجام داده است و 16 دلیل بر امکان اربعین اول می آورد.

 

 

وی با بیان این که سه روز عزاداری و اربعین گرفتن بعد از شهادت امام حسین(ع) مطرح شد، تصریح کرد: در هر دوی این مراسم یزید نقش داشت و نخستین مجلس عزادای امام حسین(ع) بر اساس کهن ترین پیشینه که در تاریخ ذکر شده است به دستور یزید و در کاخ یزدی انجام شد و نیز مرخص کردن خاندان اهل بیت(ع) زمانی از طرف یزید صورت گرفت که اربعین را به وجود آورد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی به تظاهر یزید در عدم دخالت در قتل سیدالشهدا اشاره و اظهار کرد: یزید به برائت از خود در قتل سیدالشهدا پرداخت و ابن زیاد را عامل قتل ایشان معرفی کرد در حالی که تظاهری بیش نبود از جمله این که معاویه به یزید وصیت می کند که با امام حسین(ع) روبرو شده و بر او پیروزی یابد و حال مگر بدون جنگ ظفر امکان دارد؟

 

 


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی از طرفداران بنی امیه و یزید هستند و تظاهر آن ها را که از روی نفاق و دروغ است می خواهند حقیقی جلوه دهند در حالی که از روی حقیقت نیست و مگر آدم های ساده و پشت کوه قاف آن را باور کند.

 

 

عضو مجمع اندیشه اسلامی مقتل جامع سیدالشهدا (ع) نوشته عمادالدین طبری مازندرانی قمی اصفهانی را نقد مقتل بیان و تصریح کرد: سند معتبر است و نزدیک به 2 هزار صفحه مقتل نوشته است.

 

 


وی در ادامه به تحریف در مقتل خوانی اشاره و بیان داشت: از جمله این موارد سر بر نیزه کردن شهدای کربلا و خرابه شام است که منشأ بیشتر آن ها نقل های شیعه بحرینی است که بحرینی های اخباری منش و دارای حرکت کذب بودند و بیان آن ها خلاف واقع است.

 

 


حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی افزود: از نظر منابع و نقل های تاریخی موثق خرابه ای در کار نبوده بلکه محل خراب بوده که کاخ یزید نیز در همان محل قرار داشته است و نیز سرهای شهدای کربلا نیز با خورجین و نیز داخل ظرف به شام برده شد و سر بر نیزه کردن حقیقت ندارد.

 

 


وی ادامه داد: یکی از منشأهای پیدایش چنین تحریف هایی در خصوص سرگذشت اهل بیت(ع) و کربلا به خاطر شعرهای شاعران است./1310/202/ب1

ارسال نظرات