۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۳۰۵۳۸۱
به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه امام محمد باقر:

نشست علمی پژوهشگران موفق حوزه علمیه خراسان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نشست علمی پژوهشگران موفق حوزه علمیه خراسان، گفت: طلاب در بحث پژوهش و تحقیق به استاد تکیه نکنند.
نشست علمي پژوهشگران موفق حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی جلائیان اکبر نیا، مدیر پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نشست علمی پژوهشگران موفق که عصر امروز در محل مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) مشهد برگزار شد به راهبردها و راهکارهای پژوهش محور نمودن دروس حوزوی پرداخت. 


وی در ابتدای این نشست با طرح این سوال که به اطراف چگونه نگاه کنیم و با دانش ها و علوم چه برخوردی داشته باشیم به روایت حضرت علی (ع) اشاره کرد و افزود:  ایشان می فرمایند: اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَایَةٍ لَا عَقْلَ رِوَایَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ کَثِیرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِیلٌ چون روایتى را شنیدید، آن را بفهمید، عمل کنید، نه فقط بشنوید و نقل کنید زیرا راویان علم فراوان و عمل کنندگان آن اندک هستند.

 

مدیر پژوهش دانشگاه رضوی با بیان این که رهبر معظم انقلاب نسبت به امر پژوهش تأکید کرده اند، خاطرنشان کرد: ایشان می فرمایند: اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد؛ نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.


وی تصریح کرد: پیشرفت علمی بدون تحقیق امکان ندارد و تجربه ثابت کرده تا تحقیق و پژوهش انجام نگیرد کار تدریس به نتیجه و ثمر نخواهد رسید.


حجت الاسلام جلائیان آموختن و پاسخ دادن به مجهولات همراه با تجربه را معنای آموزش پژوهش محور دانست و افزود: هدف آموزش پژوهش محور در نظام آموزشی حوزه علمیه خراسان، آموزشی فعّال و مولّد است که به تدریج، زمینه و بسترهای خلاقیت و اجتهاد را در طلاب مستعد ایجاد می‌کند.


وی هدف بعدی این آموزش را، ایجاد تفکر انتقادی و مسأله محور و نیز آزاداندیشانه و نوآورانه دانست و خاطرنشان کرد: تکامل منهج و روش اجتهادی بایستی در میان طلاب مستعد و رساندن آنان به مقام تولید علم نهادینه شود.


مدیر پژوهش دانشگاه رضوی در ادامه خطاب به طلاب این مدرسه، گفت: طلاب در بحث پژوهش و تحقیق به استاد تکیه نکنند و این‌که هر چه استاد گفته را ملاک پژوهش خود قرار ندهند و چه بسا شاید استاد اشتباه گفته است.


حجت الاسلام جلائیان تأکید کرد: یک طلبه برای یک تحقیق موفق باید فکر و در مسیر حل مسأله قرار بگیرد و احساس کند گمشده‌ای دارد تا بتواند قدرت سؤال و پاسخ به آن را طرح کند.


مسؤول پژوهش دانشگاه علوم رضوی در پایان با تأکید بر اینکه یک طلبه برای یک تحقیق و پژوهش موفق نباید به آنچه دیگران گفته اند اکتفا کند، تصریح کرد: یک طلبه باید نقشه هر علم را بداند و فهرست هر کتاب را پیش از شروع به آموزش شناسایی و پایه های اصلی و مسائل مهم و اساسی هر علم را بداند./859/202/ب2

ارسال نظرات