۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۳۰۵۷۶۹
همزمان با دهه پایانی ماه صفر؛

400 روحانی مبلغ به مساجد خراسان شمالی اعزام شدند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: همزمان با دهه پایانی ماه صفر بیش از 400 روحانی مبلغ و مبلغه به مساجد شهری و روستایی و هیئات مذهبی استان اعزام شدند.
حجت الاسلام خادمي- نشست دهه پاياني ماه صفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، صبح امروز در نشست هماهنگی برنامه های دهه پایانی ماه صفر، با تشریح برنامه های این نهاد در راستای برگزاری اربعین حسینی و ایام ارتحال جانسوز نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت سلاله پاکش امام حسن مجتبی(ع) و سالگرد شهادت ثامن الحجج، حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار کرد: در این ایام برنامه های فرهنگی و مذهبی متعددی با همکاری روحانیان مبلغ اعزامی و بومی در مساجد شهری و روستایی و هیئات مذهبی خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی ساماندهی و اعزام کاروان های زائر پیاده به مشهد مقدس، برگزاری محافل سوگواری و عزاداری در تمامی مساجد شهر و روستاها، برپایی دسته های عزاداری، قرائت زیارت ازبعید حضرت رسول اکرم(ص) در مساجد جامع و غیره را برخی از مهم‌ترین برنامه‌های دهه آخر ماه صفر در استان ذکر کرد.

 

حجت الاسلام خادمی از اعزام بیش از 400 مبلغ و مبلغه در این دهه به مناطق مختلف خراسان شمالی خبر داد و افزود: این روحانیان مبلغ و بانوان مبلغه بومی و اعزامی از حوزه های علمیه قم و مشهد مقدس به مساجد شهری و روستایی، هیئات مذهبی و دیگر مراکز فرهنگی مذهبی استان اعزام شده اند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی با بیان اینکه هدایت و مدیریت برنامه های عزاداری در دهه پایانی ماه صفر بر عهده این روحانیان است، خاطرنشان کرد: افزون بر برگزاری مراسم عزاداری این ایام، تبیین معارف دینی و فلسفه قیام امام حسین(ع)، نشر احکام اسلامی، پاسخ گویی به سؤالات و شبهات شرعی و دینی و غیره از جمله فعالیت های روحانیان اعزامی در دهه پایانی ماه صفر به مساجد و مراکز مختلف خراسان شمالی محسوب می شود.

 

وی اضافه کرد: مجموع بیش از 400 روحانی مبلغ و بانوی مبلغه اعزامی به مساجد و هیئات مذهبی در خراسان شمالی در دهه پایانی ماه صفر، شامل 200روحانی مستقر و طرح هجرت و 167 روحانی نیز اعزامی از حوزه های علمیه قم و مشهد هستند.

 

حجت الاسلام خادمی ادامه داد: همچنین حدود 50 روحانی نیز ائمه جماعات مساجد شهری و روستایی خراسان شمالی هستند که در دهه آخر ماه صفر، اقدام به برگزاری برنامه های تبلیغی و هدایت و مدیریت مراسم عزاداری در مناطق مختلف استان می کنند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: در دهه پایانی ماه صفر روحانیان اعزامی به مساجد و هیئات مذهبی استان در راستای فلسفه اربعین حسینی در اسلام و نهضت عاشورا، تبیین سیره و رفتار حضرت زینب(س) و نقش آن حضرت در احیاء مکتب امام حسین(ع) و رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) سخنرانی خواهند داشت.

 

حجت الاسلام خادمی اظهار کرد: در دهه پایانی ماه صفر افزون بر اعزام روحانیان به مساجد، حسینیه ها، هیئات مذهبی و مراکز آموزشی استان به منظور هدایت و مدیریت آیین های عزاداری، برنامه های دیگری از جمله اجرای گفتمان های دینی در مدارس و دانشگاه ها با موضوعات سبک زندگی حسینی، سبک عزاداری حسینی و قیام حسینی، پاسخ گویی به شبهات فکری و اعتقادی و سؤالات دینی، اجرای حلقه های بصیرتی و معرفتی، برگزاری قرائت زیارت عاشورا، جلسات تفسیر قرآن، اقامه نماز جماعت و غیره با حضور روحانیان برگزیده و اساتید حوزه و دانشگاه در این مراکز فرهنگی مذهبی برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه در این ایام به همت نهاد تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای مذهبی و فرهنگی، مبلغان و روحانیان با حضور خود در هیأت ها و حسینیه های مذهبی، نسبت به تبلیغ دین اسلام و گسترش معارف اهل بیت(ع) و تبیین هدف قیام عاشورا اقدام می کنند، خاطرنشان کرد: ماه صفر فرصت بسیار مناسبی برای افزایش شناخت و معرفت عموم جامعه نسبت به امام حسین(ع) و اهداف قیام ایشان و سبک و سیره حضرت محمد(ص)، سلاله پاکش امام حسن مجتبی(ع) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

 

گفتنی است، در استان 918 هزار نفری خراسان شمالی با 22 شهر و بیش از 850 روستای دارای سکنه، در مجموع هزار و 173 باب مسجد دایر است که از این تعداد 200 مسجد در نقاط شهری و مابقی در مناطق روستایی واقع شده اند و در مناسبت های مختلف برنامه های فرهنگی و مذهبی در این اماکن مقدس برگزار می شود.

 

در این استان هزار و 160 هیأت مذهبی وجود دارد و به طور معمول در مناسبت های عزاداری نظیر دهه اول محرم و دهه پایانی ماه صفر، برنامه های سوگواری در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی با هدایت و مدیریت حدود 850 روحانی مبلغ و بیش از 800 مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات