۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۳۰۶۰۸۴
مناظره مدیران مسؤول روزنامه «جوان» و « ابتکار»؛

گنجی: هدف نفوذ، تهی‌کردن ماهیت حقیقی نظام است/ وکیلی: ایران هم دنبال نفوذ است!

خبرگزاری رسا ـ مناظره مدیر مسؤول روزنامه جوان مدیر مسؤول روزنامه ابتکار با موضوع جایگاه رسانه‌ها در پروسه نفوذ برگزار شد؛ در این مناظره گنجی هدف نفوذ، تهی‌کردن ماهیت حقیقی نظام دانست و وکیلی ادعا کرد که ایران هم دنبال نفوذ است.
مناظره مديران مسؤول روزنامه «جوان» و « ابتکار»

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، مناظره دکتر عبدالله گنجی مدیر مسؤول روزنامه جوان و دکتر محمدعلی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار با موضوع جایگاه رسانه‌ها در پروسه نفوذ در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

دکتر گنجی در این مناظره با اشاره به اینکه دیپلماسی عمومی جوهره نفوذ است، ‌اظهار داشت: در خصوص پروژه نفوذ علیه جمهوری اسلامی ایران باید نگاهی پدیدارشناسانه داشته باشیم و نگاه جهانی در این حوزه خطا است. من در این حوزه نگران هستم که نفوذ به مسئله‌ای انتزاعی و محل نزاع تبدیل شود و عده‌ای به عمد یا به سهو تلاش می‌کنند، نفوذ را به این وادی بکشانند.

 

مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه نفوذ یک پدیده نوزا نیست، ادامه داد: باید مسئله نفوذ را پس از برجام بررسی کنیم. مسئله نفوذ مبتنی بر این است که امریکایی‌ها که از تقابل سیاسی نتیجه نگرفتند با استفاده از مدل برجام به دنبال تحقق اهداف خود هستند و اینگونه استنباط می‌کنند که چیزی را که نتوانستیم با تقابل به دست بیاوریم، می‌شود با تعامل به دست آورد.

 

گنجی سپس به مطالعات و رصدهای صورت گرفته در داخل کشور و پس از برجام اشاره کرد و افزود: امریکایی‌ها با کلید واژه هشت سال و 10 سال یک پروسه‌ای دارند و فکر می‌کنند در این 10 سال عمر فیزیکی رهبری تمام می‌شود و ارکان جمهوری اسلامی ایران هم فرو می‌پاشد، این نکته‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه نیز به آن اشاره فرمودند.

 

مدیر مسئول روزنامه جوان تصریح کرد: نکته مهم در حوزه نفوذ که هم بنده و هم آقای وکیلی روی آن اشتراک نظر داریم، این است که هدف نفوذ تهی کردن نظام از ماهیت حقیقی خود است.

 

وی در ادامه این مناظره، با اشاره به آنکه رهبری پس از برجام در هیچ سخنرانی عمومی، موضوع نفوذ را رها نکرده‌اند، عنوان کرد: این روند در حالی بود که جریان اصلاح طلب و رسانه‌هایشان در این باره سکوت کردند تا اینکه رئیس جمهور در سخنان خود با تقلیل دادن موضوع نفوذ به دستگیری چند خبرنگار، این موضوع را مطرح کرد. درست پس از این گفته‌های رئیس جمهوری بود که رسانه‌های اصلاح طلب شروع به خراب کردن موضوع نفوذ کردند. این رسانه‌ها از نفوذ تفسیری ارائه دادند که نه نظر رهبری بود و نه مصداق غرب، بلکه تفسیری جناحی در این حوزه بود.

‌ ‌

قرار دادن مردم بر سر دوراهی

مدیر مسؤول روزنامه جوان با اشاره به اینکه غرب می‌خواهد چهره‌ای فاسد و سیاه از نظام جمهوری اسلامی ایران نشان دهد، گفت: آنها به دنبال قرار دادن مردم بر سر دو راهی ارزش‌ها و آرمان‌ها با رفاه و توسعه هستند. همچنین غرب می‌کوشد در داخل جمهوری اسلامی القای دوپارگی کند. به عنوان نمونه برای امریکا محتوای برجام مهم نیست، ‌بلکه در کنگره مدام از کری می‌پرسند که مبادا ایران از طریق دارایی‌های آزاد شده خود به حزب‌الله و سوریه موشک بدهد. کری هم در پاسخ می‌گوید: اگر توافق نمی‌کردیم معلوم نبود در انتخابات آینده چه بر سر روحانی می‌آید. همچنین اوباما در جایی از سخنانش می‌گوید‌‌ همان‌گونه که در ایران مرگ بر امریکا و اسرائیل می‌گویند مرگ بر روحانی هم می‌گویند، در حالی که این یک سخن غلط است و می‌خواهد اینگونه القا کند که مردم به یک دولت مشروع توهین می‌کنند. دکتر گنجی در بخش دیگری از این مناظره اظهار داشت: در نگاه غرب غلبه سیاست یا غلبه دین یا تفکیک آنها بین دین و سیاست است اما در نگاه امام دین زایشگاه سیاست است و حکومت برای به بهشت رفتن مردم وظیفه دارد. اگر رهبری به عنوان یکی از متولیان سیاست دین را برای چاپیدن مردم می‌خواستند، این حرف که از دین به عنوان ابزاری برای قدرت استفاده می‌کردند درست بود حال آنکه چنین نیست.

نفوذ ابعاد ادراکی و نرم دارد

وی در ادامه به واکنش برخی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی رسانه‌های ما اگر امریکایی‌ها تنها یک نقطه مثبت از ایران را بیان کنند به تیتر یک خود تبدیل می‌کنند ولی اگر صد حرف زشت و توهین‌آمیز بزنند در روزنامه و سایت و خبرگزاریشان نمی‌آید و رهبری به این کار بزک کردن دشمن می‌گویند.

 

مدیرمسؤول روزنامه جوان همچنین با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم تکیه کرده است، گفت: نفوذ ابعاد ادراکی و نرم دارد و ما خیلی نگران این هستیم که بخشی از مدیران و مردم به این باور برسند که بر سر دوراهی که غرب برای آنها گذاشته باید یک راه را انتخاب کنند، به عنوان مثال آموزش و پرورش در نشریه‌های آبان‌ماه خود اصلاً به سالروز استکبارستیزی اشاره نکرده است و در هشت جلد مجلات رشد برای اولین بار است که هیچ اشاره‌ای به لانه جاسوسی نشده و فقط در 100کلمه آن هم در دو نشریه به روز دانش‌آموز پرداخته شده است و ما این را یک خطر می‌دانیم چرا که نسل آینده تنها از این طریق است که با تاریخ آشنا می‌شود.

 

 گنجی در بخش دیگری از این مناظره در پاسخ به وکیلی که مدعی شد تفکرات اصلاح‌طلبی به اندیشه امام نزدیک‌تر است، گفت: ما باید امام را فراتر از جمهوری‌خواهی ببینیم، همه امام جمهوری نیست و ایشان ابعاد دیگری هم دارند. وی سپس به اقدامات جریان اصلاح‌طلب اشاره و اضافه کرد: نخبگان فکری اصلاح‌طلب با نظام مشکل ماهیتی و هویتی دارند و وقتی می‌خواهند به اصولگرایان حمله کنند، به ارکان قانونی حمله می‌کنند.

‌ ‌

اصلاح طلبان کاسب و نخاله هم دارند

در بخشی از این مناظره، دکتر وکیلی، مدیرمسةول روزنامه ابتکار با اشاره به اینکه نفوذ جزئی از جهان جدید است، عنوان کرد: طرح این ادعا برای دور کردن نفوذ از فضای جمهوری اسلامی ایران نیست، چراکه در مسیر نفوذ انقلاب اسلامی هدف است.

 

وی سپس با اشاره به اینکه امروز عمق استراتژیک ایران در یمن و لبنان است، ادامه داد: البته موضوع نفوذ، جریان یک‌طرفه نیست و جمهوری اسلامی هم به دنبال نفوذ در لایه‌های اجتماعی کشورها است، به عنوان نمونه نامه اخیر رهبری به جوانان اروپایی خود مصداق تلاش ایران برای نفوذ است. 

 

مدیرمسؤول روزنامه ابتکار با انتقاد از ایجاد فضای دوقطبی در جامعه ادامه داد: ایجاد چنین فضایی باعث کاستن از سرمایه‌های اجتماعی کشور می‌شود و این فضا را برای نفوذ دشمن فراهم می‌کند.

 

وکیلی با طرح این ادعا که گفتمان اصلاح‌طلبی به اندیشه‌های امام نزدیک‌تر است و این گفتمان ظرفیت بیشتری در برابر نفوذ دارد، اشاره کرد: البته ممکن است در جریان اصلاح‌طلب کاسب و نخاله هم وجود داشته باشد. این در حالی است که گرد و خاک‌های سیاسی تاکنون این فرصت و موقعیت را به وجود نیاورده که این جریان غربال و یکدست شود.

 وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: ما اعتقاد داریم که ممکن است امریکایی‌ها در جریان برجام بدعهدی کنند اما طرح این ادعا که روحانی و ظریف با مهندسی دشمن برجام را پذیرفتند، خود از نشانه‌های نفوذ دشمن است./998/د102/ف

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات