۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۳۰۶۱۷۲
حجت‌الاسلام نظری منفرد:

قرآن پیامدهای فریب را هشدار داده است/ پناه بردن به خدا راه گریز از فریب شیطان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه پناه بردن به خدا را یکی از راه های گریز از فریب شیطان دانست و گفت: فریب در زندگی انسان ها اتفاق می افتد و قرآن نیز پیامدهای آن را هشدار داده است.
حجت الاسلام نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم پنجشنبه شب در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حسینه امام رضا(ع) با بیان این که پیامد کارها در زندگی از اولویت ها در زندگی انسان است، گفت: عمل و اجتناب از کاری به خاطر پیامد آن یک اصل در زندگی انسان ها است.


وی فریب را یکی از بحث هایی که دارای پیامدهایی برای انسان است، برشمرد و اظهار کرد: فریب در زندگی انسان ها اتفاق می افتد و قرآن نیز پیامدهای فریب را هشدار داده است.


حجت الاسلام نظری منفرد با بیان این که فریب بر 4 امر استوار است، تصریح کرد: فریب دهنده، فریب خورنده، فریب و شیوه ای که فریب دهنده به کار می گیرد تا شخص را فریب دهد از ارکان فریب هستند.


این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: گاهی فریب در زندگی انسان به قدری اهمیت دارد که یک انسان را برای همیشه تباه کرده و از هستی ساقط می کند.

 

شیطان و دنیا انسان را می فریبد

وی شیطان و دنیا را از جمله مواردی عنوان کرد که موجب فریب انسان می شود و گفت: قرآن کریم در خصوص این که شیطان و دنیا، انسان را فریب می دهند، هشدار می دهد.

 

حجت الاسلام نظری منفرد در ادامه به شیوه فریب شیطان اشاره و اظهار کرد: قرآن در خصوص شیوه فریب شیطان می فرماید: «شیطان در نظر انسان عمل زشت را زیبا جلوه می دهد به گونه ای که دل آن ها را به طرف گناه می کشاند.»

 

استاد حوزه علمیه انجام گناه و سپس توبه کردن را یکی از شیوه های فریب شیطان بیان و خاطرنشان کرد: انسان باید به این امر توجه داشته باشد؛ درست است که باب توبه باز است اما براساس روایات خداوند از برخی گناهان نمی گذرد.

 

وی فریب حضرت آدم و هوا را نمونه ای از فریب شیطان عنوان و تصریح کرد: شیطان آن ها را فریب می دهد که با خوردن از میوه ممنوعه  همیشه در بهشت ماندگار می شوید در حالی که خدا آن ها را از این کار منع کرده بود.

 

راه های گریز از فریب شیطان

حجت الاسلام نظری منفرد پناه بردن به خدا را یکی از راه های گریز از فریب شیطان، دانست و خاطرنشان کرد: شیطان حتی در قرآن خواندن نیز انسان را وسوسه می کند که باید در خواندن قرآن هم استعاذه کرد.

 

این کارشناس دینی افزود: شر شیطان اختصاص به این امت ندارد و حتی مادر حضرت مریم که فرزند خود را به خدا می سپارد را وسوسه می کند بنابراین باید دعا کرد و به خداوند متعال پناه برد.

 

وی خاطرنشان کرد: حضور پیدا نکردن در مجالسی که معصیت انجام می شود، یکی از راه های جلوگیری از نفوذ شیطان است.

 

حجت الاسلام نظری منفرد تقویت بنیه اعتقادی را از دیگر راه های مقابله با شیطان بیان و اظهار کرد: هر چه قدر انسان از نظر اعتقای بیشتر تقویت شود در برابر شیطان نفوذناپذیرتر می شود.

 

این کارشناس دینی توجه به توحید و معاد را موجب تقویت اعتقادی انسان دانست و گفت: توحید و معاد مقدم بر موعظه است و نخست باید معاد و توحید را تقویت و سپس موعظه کرد.

 

وی با تأکید بر بصیرت، اظهار کرد: در سوره یوسف خداوند پیامبر و مردم را به سوی بصیرت دعوت می کند بنابراین اگر انسان با بصیرت در مسیری گام بردارد، پشیمان نمی شود./1310/202/ب1

ارسال نظرات