۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۳۰۶۳۸۶
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

روحانیان متولی اصلی ترویج فرهنگ وقف در جامعه هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله مرتضوی بجنوردی با عنوان «عالم واقف»، گفت: روحانیان متولی اصلی ترویج فرهنگ وقف در جامعه هستند.
حجت الاسلام خادمي- نشست ستاد بزرگداشت عالم واقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در جمع اعضای ستاد برگزاری همایش عالم واقف، اظهار کرد: گرامیداشت مقام و جایگاه آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی با عنوان عالم واقف، اقدام پسندیده ای است که نقش مهمی در راستای گسترش فرهنگ وقف و تبیین وظایف نهاد روحانیت در این زمینه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه روحانیان قشر تأثیرگذار در ترویج فرهنگ وقف و نهادینه کردن این سنت الهی در جامعه دینی هستند، اضافه کرد: به طور کلی متولی تبیین آموزه های دینی در بین مردم از جمله فرهنگ سازی وقف، روحانیت و حوزه های علمیه هستند.

 

حجت الاسلام خادمی افزود: رسالت روحانیت در ترویج آموزه های اسلامی و مبانی دینی ویژه و منحصر به فرد بوده و بر این اساس متولی اصلی تبیین و ترویج فرهنگ وقف در جامعه و آگاه کردن مردم به آثار و برکات وقف نیز در مرحله اول بر دوش روحانیت است.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تبیین ارزش های دینی به‌ویژه سنت حسنه وقف در راستای نیازهای روز جامعه نیاز به تبلیغ و تبیین دارد که روحانیان و مبلغان برادر و خواهر می توانند به این مهم پرداخته و نقش خود را در راستای افزایش و اثرگذاری بیش از پیش موقوفات در جامعه اسلامی ایفا کنند.

 

وی اظهار کرد: روحانیان با سخنرانی در زمینه تبیین احکام وقف برای  مردم، ترویج وقف مشارکتی، تبلیغ برای جایگزین کردن مسأله هدیه با وقف به گونه ای که افراد به جای هدیه اموال خود وقف را احیا کنند و تبیین مضرّات و خطرات موقوفه خواری در منابر و مجامع عمومی می توانند به ترویج فرهنگ وقف کمک شایانی ‌کند.

 

حجت الاسلام خادمی از وقف به‌عنوان صدقه جاریه نام برد و اضافه کرد: وقف هیچ گاه از بین نرفته و پاداش آن جاودانه است و در حالی که پرونده انسان های معمولی بعد از مرگ بسته می شود، پرونده اعمال واقف برای همیشه باز بوده و تا زمانی که مردم از عواید موقوفه استفاده می کنند به حساب اعمال واقف ثواب و حسنه نوشته می شود.

 

وی با تأکید بر اینکه امروز ترویج فرهنگ وقف نیازمند کمک مبلغان و روحانیان است، افزود: روحانیان مهم ترین قشر اثرگذار در ترویج فرهنگ وقف هستند به همین دلیل می بایست وقف بیش از پیش از سوی روحانیان در سخنرانی ها و منابر به مردم معرفی شود.

 

حجت الاسلام خادمی در ادامه با گرامیداشت هفته وقف، به برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی در خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: وی عالم بزرگواری بود که در زمان حیات خویش، ثلث اموال و املاک خود را در راه فرهنگ اهل بیت(ع) وقف کرد و با این اقدام به عنوان عالم واقف در سرتاسر کشور شناخته شد.

 

وی با تأکید بر اینکه همه ما می بایست از این عالم بزرگ استان خود درس گرفته و در انجام وقف پیشگام باشیم، خاطرنشان کرد: مردم نیز باید با انجام این سنت حسنه یادگاری ماندگاری از خود به جای گذاشته و پرونده خود را با مرگ نبندند.

 

گفتنی است، همایش بزرگداشت آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی، از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه، شانزدهم آذرماه، در آستانه فرا رسیدن هفته وقف با عنوان «عالم واقف» در بجنورد برگزار می شود.

 

آیت الله مرتضوی بجنوردی یکی از واقفان بزرگ ایران بوده که در عین برخورداری از ثروت فراوان، در زمان حیات خویش ثلث اموال و دارایی‌های خود را که شامل ششدانگ روستای رضاآباد و املاک در مرکز شهر بجنورد است را به نیت روضه‌خوانی سید‌الشهدا(ع)، تأمین مخارج تعزیه داری چهارده معصوم(ع) و کمک به فقرای شیعه اثنی عشری وقف کرده است.

 

همایش عالم واقف با هدف گرامیداشت مقام این سرمایه معنوی خراسان شمالی، معرفی و شناخت بیشتر این عالم و نیز فرهنگ سازی وقف با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود.

 

همایش مزبور در دو بخش مقالات عمومی و اختصاصی اجرایی شده که در بخش مقالات عمومی سه موضوع روحانیت، وقف و نیازهای اجتماع، وقف، روحانیت و اقتصاد مقاومتی و خدمات متقابل وقف و حوزه‌های علمیه و در بخش مقالات اختصاصی نیز، سه محور شناخت ابعاد علمی و اجتماعی آیت الله میرزااحمد مرتضوی، معرفی موقوفات و تأثیر موقوفات آیت الله میرزااحمد مرتضوی در ترویج مکتب اهل بیت(ع) مدنظر هستند.

 

ثبت موقوفات جدید و هدایت وقف های تازه به سمت نیازهای روز جامعه برخی دیگر از رویکردهای برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی در خراسان شمالی است.

 

آیت الله میرزااحمد مرتضوی بجنوردی(سنخواستی) در بین سال های 1215 تا 1220 هجری قمری در سنخواست خراسان شمالی به دنیا آمد، وی از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه محسوب شده و در عین حال به دلیل وقف ثلث اموال خود در زمان حیات به عالم واقف نیز مشهور است.

 

آیت الله میرزا احمد مرتضوی بجنوردی همچنین بنیانگذار مسجدی به نام خود بود که اکنون مسجد فاطمی نامیده می‌شود، وی در سال 1300 هجری شمسی درگذشت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شده است./9314/202/ب1

ارسال نظرات