۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۳۰۶۴۷۷
کارشناس مذهبی رسانه ملی:

مهریه دینی بر ذمه شوهر و از حقوق اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی، مهریه را دینی بر ذمه همسر خواند و گفت: مهریه حق زن است و مرد باید با مَحبت آن را به همسرش بدهد نه اینکه آن را ابزار فشاری برای زن تلقی کرده و پرداخت مهریه را به معنای طلاق زن بگذارد.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با بیان اینکه پرداخت دیون همسر اولویت نخست دینی همسران است، گفت: مرد باید فوراً مهریه زن را پرداخت کند و مخارج فرزندان یا کمک به پدر و مادر را بهانه تأخیر در پرداخت قرار دهد.

 

وی افزود: اگر مردی مهریه همسر خود را پرداخت نکند و بمیرد، نخستین کاری که پس از مرگ وی وراث باید انجام دهند، پرداخت مهریه همسرش پیش از تقسیم اموال مرد است.



استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پرداخت فوری مهریه، سنت ائمه(ع) است، تصریح کرد: امام حسین(ع) بعد از اینکه ازداوج کرد، بلافاصله مهریه بانو رباب را به ایشان پرداخت کردند.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی ادامه داد: بخشش مهریه عذاب قبر را از بین برده و فرد را از خوف مرگ و وحشت شب اول قبر نجات می دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر زنی مهریه خود را از همسرش مطالبه کند دیگران تصور می‌کنند که می‌خواهد از همسر خود جدا شود و مرد هم این کار زن را دلیل بر سردی روابط او گذاشته و حتی اگر مهریه زن را بدهد حاضر نیست با او زیر یک سقف زندگی کند، ادامه داد: مهریه حق زن است و مرد باید با روی باز و مَحبت آن را به زن بدهد نه اینکه آن را ابزار فشاری برای زن تلقی کرده و پرداخت مهریه را به معنای طلاق زن بگذارد.

 

وی افزود: در تأمین مخارج زندگی همسر در اولویت بوده و پدر و مادر و فرزندان در اولویت‌های پس از همسر هستند؛ به همین دلیل مرد نمی‌تواند به بهانه کمک به پدر و مادرش از پرداخت دیون زن و تأمین مخارج زندگی همسرش شانه خالی کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر مرد نیازهای همسر را نه همه نیازها بلکه نیازهای ضروری و شرعی او را فراهم کرد می‌تواند به دیگران وابستگان همانند پدر و مادر و یا فرزندان و خواهر و برادرش نیز کمک کند.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره به اینکه نفقه حق زن بر مرد است، تصریح کرد: بعضی از مردان از پرداخت نفقه زن و فرزندانشان خودداری می‌کنند و از این اهرم به عنوان وسیله‌ای برای زورگویی استفاده می کنند؛ در حالی که یکی از نشانه‌های مؤمن این است که نسبت به خانواده‌اش مهربان و دلسوز بوده و تمام وقت خود را برای رسیدگی به خانواده و امور همسر و فرزندانشان صرف می کند.

 

وی یادآور شد: اگر زن و مرد نسبت به مسؤولیت‌های خود در محیط خانه و اجتماع پایبند باشند زندگی آن‌ها شیرین شده و خواهند توانست فرزندانی صالح و سالم تحویل اجتماع دهند./968/پ202/ف2

ارسال نظرات