۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۳۰۶۵۰۴
کارشناس مسائل مذهبی:

برگزاری انتخابات آزاد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی برگزاری انتخابات آزاد را یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: اسلام این خواسته متعالی بشری را از قرن ها قبل پیش بینی کرده و به آن مشروعیت بخشیده است.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی اکبر بهاری، امشب در مراسم سخنرانی و روضه خوانی در مسجد امام موسی کاظم(ع) شهرضا، با اشاره به واقعه تاریخی انتصاب حضرت علی(ع) عنوان کرد: پس از غصب حق خلافت حضرت علی(ع)، آن حضرت به مدت 25 سال در مناصب حکومتی به دور بودند تا اینکه مردم به اجتماع آراء خود ایشان را به خلافت انتخاب کردند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در مدتی که حضرت علی(ع) از مناصب حکومتی به دور بود، عملاً در منزل خود به رتق و فتق امور امت می پرداخت، عمر خود به صراحت به نقش مؤثر آن حضرت در خلافت و حکومت اذعان کرده است؛ اجماع امت بر خلافت حضرت علی(ع) در حقیقت نخستین همه پرسی اسلامی بود.

 

کارشناس مسائل مذهبی شیوه انتصاب امامان معصوم(ع) به امامت امت را تلفیقی از سفارش پیامبر(ص) و تأیید مردم برشمرد و تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) هیچ گاه مردم را مجبور به قبول رسالت و بعد از آن پذیرش ولایت نکرد، ایشان برترین افراد بشر از آدم تا خاتم را برگزیدند و معرفی کردند، اما مردم به عینه مشاهده می کردند که امامان شیعه از تمامی حکام و اقشار امت برتر و شایسته تر هستند و از این جهت آن بزرگان را با تمام وجود حمایت می کردند.

 

حجت الاسلام بهاری تصریح کرد: برتری امامان بر سایر افراد، به غیر از کرامات الهی و عنایات ویژه الهی در حق ایشان، برخاسته از منش اسلامی و کرامت نفس ایشان بود؛ در طول 250 سال پس از بعثت، هیچ یک از افراد امت هیچ اقدام خلاف عقل یا خلاف شرعی را از آن بزرگان مشاهده نکردند و در هر زمان وجود امامان، برای مردم هر عصر و زمان، یادآور وجود پیامبر(ص) بود.

 

وی قدرت طلبی و انحصار طلبی را از جمله عوامل ایجاد نفاق در امت رسول الله(ص) برشمرد و گفت: غاصبین حق خلافت حضرت علی(ع)، افرادی که در صحرای کربلا در برابر امام حسین(ع) صف آرایی کردند و حتی تمامی خلفایی که امامانی بزرگواری نظیر امام حسن عسگری(ع) را سال ها در زندان نگه داشتند، به خوبی به عظمت و حق آن بزرگان عالم بودند، اما قدرت طلبی و ثروت اندوزی آن ها به ارتکاب اینگونه شنایع وادار کرد.

 

کارشناس مسائل مذهبی، در بخش دیگری از سخنان خود، مقبولیت مراجع تقلید در طول تاریخ را برگرفته از مقبولیت امامان معصوم(ع) دانست و تصریح کرد: در واقع مراجع تقلید در طول تاریخ بر مردم سیادت داشته اند، ممکن است شاهان سلسله ها در تاریخ سیاسی معروف باشند اما در حقیقت مراجع تقلید بر قلوب مردم حکومت داشته اند، مقبولیت آن ها نزد مردم به اندازه ای بوده است که حتی پادشاهان نیز در برابر عظمت آن ها سر تعظیم فرود می آورده اند.

 

حجت الاسلام بهاری تأکید کرد: در دوران معاصر و با تغییر اوضاع سیاسی، کارکنان دولت ها رسمیت گرفتند و مشاغل اداری به وجود آمد، اما این شیوه در کشوری همچون ایران که سال ها سیادت مراجع تقلید را تجربه کرده بود عملی نبود، بنابراین مردم با میل و اراده خود و با فتوای مرجع تقلید زمان، به خیابان ها آمدند و حکومت شاهنشاهی را ساقط کردند؛ حکومت مرجع تقلید به معنای مشروعیت تمامی ارکان و عناصر اداری است.

 

وی گفت: قبول یا رد یک مسأله از سوی مراجع تقلید همواره به معنی قبول یا رد آن از سوی مردم بوده است، مردم همواره همسو با مراجع تقلید بوده اند؛ در زمان ما تبعیت از ولایت فقیه یک اصل است و این مسأله به معنی ادامه سنت پذیرش امامان معصوم(ع) است.

 

کارشناس مسائل مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در اسفند ماه سال جاری عنوان کرد: نظارت شورای نگهبان نیز گونه ای تأیید فقها بر شئون زندگی مردم است، قبول این نظارت به معنی پذیرش نظر فقها به عنوان حامیان اصلی مکتب رسول الله(ص) است.

 

حجت الاسلام بهاری اذعان کرد: برخی افراد مجلس شورای اسلامی را با مجلس عوام انگلیس مقایسه می کنند و دموکراسی غربی را راهکار حل مشکلات کشور می دانند در حالی که مطالعه تاریخ نشان می دهد انگلیس با همین القاب و عناوین به غارت و چپاول اموال ملت ها می پردازد، در هر کجا اسلام و احکام آن مورد غفلت واقع شد، تحجر و عقب ماندگی جای آن را گرفته است.

 

وی در پایان، برگزاری انتخابات آزاد را یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: شرکت مردم در سرنوشت خود یکی از مهم ترین آمال و خواسته های دانشمندان بوده است، اسلام این خواسته متعالی بشری را از قرن ها قبل پیش بینی کرده و به آن مشروعیت بخشیده است./868/202/ب1

ارسال نظرات