۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۳۰۶۸۰۸
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان:

12 هزار متصرف موقوفات شهر کرمان فاقد رابطه استیجاری با اوقاف هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: در شهر کرمان در حدود 12 هزار نفر از متصرفین اراضی موقوفات فاقد رابطه استیجاری با اوقاف هستند.
وقف

حجت الاسلام محمد قاسمی زاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، افزود: 20 هزار مستاجر در شهر کرمان وجود دارد که آمار نشان می دهد تنها 8 هزار نفر از آنها با اوقاف ارتباط دارند و هنوز 12 هزار نفر از وقف استفاده می کنند و رابطه استیجاری با اوقاف ندارند و زندگی آنها مشکل شرعی دارد.


وی تاکید کرد: باید از زوایای مختلف حوزه وقف به مردم اطلاع و آگاهی داد و یکی از مشکلات ما در برخی از شهرهای استان این است که برخی از افراد از نحوه استفاده از موقوفات اطلاعات کافی و جامع ندارند و بدون رعایت ضوابط شرعی و مقررات از موقوفات استفاده می کنند.


مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان یادآور شد: برای اینکه اوقاف به مردم کمک کرده باشد، به مستاجران اوقاف در جایی که مشاع است، قرار شده تسهیلاتی داده شود و باید از این فرصت استفاده شود و البته ما نمی‌توانیم تسهیلات را تحت عنوان تخفیف و بخشش در نظر بگیریم، زیرا موقوفه نه قابل تخفیف و نه قابل بخشش است و با اجازه ریاست سازمان برخی از اقدامات قانونی برای کمک به مردم است.


حجت الاسلام قاسمی زاده تصریح کرد: در آن دسته از آماری که داریم، رشد خوبی در موقوفات داشته ایم و مردم متوجه شده اند که وقف هایی انجام دهند که منافع اجتماعی آن بیشتر باشد و طی سه سال گذشته به چند موضوع علم و تحقیقات، قرآن کریم و خیرات و مبرات توجه بیشتری صورت گرفته است.


وی اظهار کرد: وقف در دوره ای فراموش شده بود اما در سنوات گذشته مردم اعتماد پیدا کرده اند که وقف می تواند بخشی از نیاز آنها را تامین کند و سال به سال در این حوزه موفق تر بوده ایم.


امام جمعه موقت کرمان خاطرنشان کرد: این در حالی است که از برخی وقف ها مطلع نمی شویم و وقف برای خیریه و کار فرهنگی است که وقف نامه ای به دست ما نمی رسد و بخشی از وقف هایی که الان برملا می شود به علت این است که در دفتر توزیع اوقاف در سال های 1320 ثبت شده بود و به استناد آن پیگیری می کنیم و اگر در دفتر ثبت نشده کاری نمی توان انجام داد./9709/303/ب3

ارسال نظرات