۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۳۰۶۸۲۹
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

وقف صدقه جاریه و میراث مشترک ادیان الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام دانشی با بیان این که اهالی رسانه نقش به سزایی در ترویج وقف در جامعه دارند، گفت: سنت وقف صدقه جاریه و میراث مشترک ادیان الهی است و اهالی رسانه می‌توانند زمینه‌های مختلف آن را در جامعه ترویج کنند.
حجت‌الاسلام عباس دانشي حجت الاسلام عباس دانشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در چهارمین همایش وقف و رسانه که سالن اجتماعات امامزاده سید علی قم برگزار شد، به بیان ضرورت ترویج وقف از طریق رسانه پرداخت و گفت: وقف به عنوان یک سنت دینی مورد احترام تمام ادیان الهی بوده و مقوله وقف سنت ارزشمند و تأثیرگذار در جامعه است.

 

حجت‌ الاسلام دانشی بیان کرد: در ایران بناهای وقفی بسیار است که هزارن سال از وقف آن‌ها می‌گذرد؛ اما همچنان منشأ خدمات بسیاری در جامعه است، واین تاثیرگذاری تنها در مقوله وقف وجود دارد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به انواع عبادت‌ها مالی در اسلام اشاره کرد و گفت: صدقه، نذر، زکات، خمس و قربانی کردن از عبادت های مالی مهم در دین اسلام است، اما وقف سرآمد این عبادت‌ها و صدقه جاریه است.

 

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه وقفنامه‌ها عاشورایی بسیاری در کشور وجود دارد، ابراز کرد: در فقدان رسانه‌های همچون مطبوعات، رادیو و تلویزیون، پیام‌های اسلامی و عاشواریی سینه به سینه نقل شده و اکنون به دست رسیده است.

 

حجت‌ الاسلام دانشی اعنوان کرد: تلاش دشمنان این بوده است که پیام‌ها و اهداف عاشورا همچون آثار و اهداف غدیر محجور بماند، اما وقف نامه‌های عاشواریی سبب شده تمام صحنه‌های واقعه کربلا از روزی که امام حسین(ع) وارد کربلا شده است تا روز عاشورا ماندگار بماند.

 

وی در ادامه سخنان با بیان اینکه اهالی رسانه نقش به سزایی در ترویج وقف در جامعه دارند، افزود: رسانه‌ها در مقابل وسوسه‌های شیطانی که مردم را به اسراف فرامی‌خواند، وظیفه رحمانی دارند و رسانه‌ها می‌توانند در احیا و ترویج فرهنگ سنت وقف گام‌ها مؤثری بردارند.

  

حجت‌ الاسلام دانشی بیان کرد: مناسب است که واقفان با نیت پاک الگوی جوانان قرار گیرند و رسانه‌ها و مطبوعات برای الگوسازی‌ها به سزایی در جامعه دارند.

 

وی با بیان این که یکی از موقافات ارزشمند در قم کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی است، گفت: آیت الله مرعشی نجفی برخی از کتاب‌ها را با روزه استجیاری خریداری و وقف این کتابخانه کرده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: کتاب‌های معتبر و ارزشمند فقهی و اسلامی در این کتابخانه تجمیع شده است که کتابشناسان مطرح دنیا نمی‌توانند این کتاب‌ها و کتابخانه را قیمت‌گذاری کنند.

 

وی به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف در میان جامعه اشاره کرد و افزود: اگر فرد بازاری هرروز در ستونی از وقف را در مطبوعات مطالعه کند به مقوله وقف روی می‌آورد.

 

حجت‌ الاسلام دانشی ابراز داشت: سنت وقف به عنوان یک صدقه جاریه و میراث مشترک ادیان الهی است و اهالی رسانه می‌تواند زمینه‌های مختلف آن را در جامعه ترویج کنند./998/پ203/ف2

ارسال نظرات