۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۳۰۷۰۶۶
تحلیلگران سیاسی عرب:

انتفاضه قدس بزرگ ترین تهدید فراروی رژیم صهیونیستی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان و تحلیلگران برجسته جهان عرب تاکید کردند که تحولات کنونی در کرانه باختری و قدس بزرگ ترین تهدید برای رژیم اشغالگر قدس به شمار می رود.
انتفاضه سوم در فلسطين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کارشناسان و تحلیلگران در جریان نشستی که تحت عنوان "وضعیت بغرنج اسرائیل در سایه تحولات سیاسی منطقه عربی" به همت مرکز مطالعات خاورمیانه در عمان ـ پایتخت اردن ـ برگزار شده بود، تصریح کردند: رژیم صهیونیستی از رخدادهای جهان عرب نیز به شدت نگران است.

 

آنان ادامه دادند که وضعیت اسرائیل در صحنه بین الملل بسیار اسف‌بار است، مناسبات این رژیم با اتحادیه اروپا به دلیل تحریم کالاهای اسرائیلی متشنج شده است، جامعه صهیونیستی به خاطر شکل گیری انتفاضه قدس دچار شکاف سیاسی و بحران امنیتی شده است.


استاد علوم سیاسی دانشگاه حیفا گفت: رژیم صهیونیستی به سه شکل به ناآرامی های منطقه واکنش نشان داد، این رژیم در بدو آغاز این ناآرامی ها غافلگیر و شوکه شد، لذا سکوت اختیار کرد؛ این واکنش به ویژه پس از رخدادهای مصر بیشتر به چشم می خورد. اسرائیل در این مرحله تمام هم و غم خود را روی حفظ پیمان صلح با مصر متمرکز کرد.

 

دکتر مهند مصطفی افزود که اسرائیل در مرحله دوم تلاش کرد خودش را با تحولات منطقه عربی وفق بدهد و روی بحث امنیتی تمرکز کند تا بتواند امنیت خود را حفظ کند و توانمندی های نظامی و اطلاعاتی خود را بالا ببرد، در همین راستا به سیاست تشکیل ائتلاف های اطلاعاتی با برخی طرف ها از جمله اتیوپی، سودان جنوبی، یونان و قبرص روی آورد.

 

وی خاطرنشان ساخت که اسرائیل در مرحله سوم به پی ریزی راهبرد سیاسی در کنار راهبرد امنیتی روی آورد و کوشید با سوء استفاده از ناآرامی های منطقه پرونده فلسطین را به تعویق بیندازد و همین مساله موجب گردید تا به اشغال اراضی فلسطین و شهرک سازی در کرانه باختری و بیت المقدس و یهودی سازی قدس و مسجد مبارک الاقصی ادامه دهد.

 

وی به این جمع بندی رسید که اسرائیل در سایه تحولات کنونی منطقه سخت ترین و بدترین شرایط را تجربه می کند، این رژیم به شدت ضعیف و آسیب پذیر شده است، سران تل آویو به این مساله معترفند. 

 

از سوی دیگر، یک استاد علوم سیاسی تاکید کرد که آرمان فلسطین و منازعه عربی اسرائیلی دیگر در صدر اولویت های کشورهای عربی قرار ندارد، زیرا منازعه های داخلی این کشورها و جبهه بندی های منطقه ای تشدید یافته است و انقلاب های عربی در پی ریزی نظام های دمکراتیک ناکام مانده است.

 

دکتر نظام برکات افزود که اسرائیل در بدو شکل گیری این انقلاب ها نگران بود ملت های عربی مخالف رژیم صهیونیستی زمام امور را به دست بگیرند. 

 

وی خاطرنشان ساخت که اوج گیری قدرت اسلامگرایان یکی دیگر از عمده ترین نگرانی های اسرائیل بود. 


وی تصریح کرد که موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه نامشروع است و همین مساله آن با مشکلات و چالش های عدیده ای مواجه کرده است.

 

از سوی دیگر، کارشناس امور نظامی و راهبردی اظهار داشت که عمده ترین نقطه ضعف اسرائیل عدم مشروعیتش و آسیب پذیری جامعه صهیونیستی است.

 

دکتر قاصد محمود افزود که مقاومت و اوج گیری قدرت اسلامگرایان عمده ترین چالش های فرا روی اسرائیل است. 

 

وی ناآرامی های منطقه را یکی دیگر از چالش های عمده فراروی رژیم اشغالگر قدس برشمرد و گفت که همین مساله در آینده نزدیک به یک تهدید جدی و عمده برای اسرائیل مبدل خواهد شد./982/ب101/ک

ارسال نظرات