۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۳۰۷۰۷۵
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

هواداران اسلام رحمانی دین را منهای شریعت و سیاست می‌خواهند

خبرگزاری رسا ـ کوشکی با اشاره به تحریف اسلام اصیل و عقلانی از سوی برخی جریان‌های سیاسی گفت: برخی از جریان‌های غیر معتقد به اسلام منافقانه از اسلام رحمانی دم می‌زنند؛ اما در واقع اسلام منهای فقه، شریعت و سیاست را می‌خواهند و نگاه آنها به اسلام شبیه مسیحیت پروتستان است.
کوشکي

محمد صادق کوشکی،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تحریف و بخش کردن اسلام اصیل و عقلانی به اسلام رحمانی اظهار داشت: خداوند که دین را به عنوان برنامه جامع زندگی انسان فرستاده است؛ برای این که دین دچار سوء برداشت نشود و کسی فهم خودش از دین را ملاک قرار ندهد، پیامبراکرم(ص) را به عنوان الگو و اسوه معرفی کرده است.

 

فهم و عمل رسول اکرم(ص) مقیاس و شاخص اسلام است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: فهم، درک و عمل رسول اکرم(ص) مقیاس و شاخص اسلام است؛ یعنی اگر مردم در فهم دین دچار تشتت و تفرقه شدند؛ عملکرد، قول، فعل و تقریر پیامبر را ملاک و شاخص دین قرار دهند.

 

وی امامت را تداوم نبوت خواند و ابراز داشت: ائمه اطهار(ع) همانند پیامبراکرم(ص) شارح و اسوه عملی دین هستند؛ اما در شرایط کنونی، افرادی از اسلام رحمانی دم می‌زنند که بدیهیات فقهی و شرعی را قبول ندارند و حتی تظاهر به رعایت آن نیز نمی‌کنند.

 

کوشکی به عملکرد هواداران اسلام رحمانی در عرصه دینی اشاره و تصریح کرد: زنانی که نویسنده نشریه‌ «زنان اصلاح طلب» هستند، در بدیهیات اسلام همچون حجاب مسأله دارند؛ اما پرچمدار اسلام رحمانی شده‌اند؛‌ طرفدار رفتن زنان به استادیوم ورزشی هستند و وقتی گفته می‌شود که برخی عملکردها با فقه و شریعت سازگار نیست، قبول نمی‌کنند.

 

هواداران اسلام رحمانی، دین را منهای شریعت و سیاست می‌خواهند

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: در تشکل‌ها و تجمع‌هایی همانند گروه‌های دانشجویی هواداران اسلام رحمانی، اختلاط محرم و نامحرم وجود دارد و بدیهیات شریعت و اخلاق نبوی زیر سؤال می‌رود.

 

وی گفت: کسانی که دم از اسلام رحمانی می‌زنند، روایت خودشان را از اسلام و قرآن قبول دارند و همانند برخی از افراد در صدر اسلام، اسلامی را قبول دارند که نماز صبح را به آنها تخفیف دهد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: هواداران اسلام رحمانی، اسلام منهای فقه، شریعت و سیاست را می‌خواهند و نگاه آنها به اسلام شبیه مسیحیت پروتستان است و کارهایی همانند صرف شمع روشن کردن را برای دیندار بودن کافی می‌دانند.

 

وی یادآور شد: پیشکسوتان طرح اسلام رحمانی در تمدن غرب به این نتیجه رسیده‌اند که اگر دین از زندگی حذف شود، انسان به پوچی محض و نهیلیست می‌رسد، بنابراین باید معنویتی که تسکین دهنده تنهایی انسان است، در زندگی او باشد؛ از این‌رو اسلام را در همین حد می‌خواهند.

 

کوشکی با اشاره به دستور استکبار ستیزی قرآن خاطرنشان کرد: پیروان اسلام رحمانی، «اشداء علی الکفار» را قبول ندارند و حتی «رحماء بینهم»را نیز اجرا نمی‌کنند؛ اسلام این دسته، «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» است، یعنی آن بخشی از اسلام را که فکر می‌کنند به نفع آنها است، اجرا می‌کنند و بخش دیگر را نفی می‌کنند و کنار می‌گذارند.

 

وی گفت: عده‌ای به خود حق می‌دهند که مفسر اسلام باشند و آن را صادر کنند؛ چه بسا در میان طرفداران اسلام رحمانی، طلبه‌های کم‌سواد و بی‌سوادی هستند که به صراحت فتوای عدم الزام حجاب را داده‌اند و به دلیل تخلفاتشان خلع لباس شده‌اند.

 

استاد دانشگاه تهران افزود: اسلام نیز همچون حوزه‌های تخصصی دیگر باید از سوی کارشناسنان و نخبگان دینی صادر شود و در این زمینه دیگر نیازی به نظرات احزاب و جناح‌های سیاسی درباره اسلام نیست.

 

برخی از جریان‌های سیاسی غیر معتقد به اسلام منافقانه از اسلام رحمانی دم می‌زنند

وی تصریح کرد: اگر جریانات سیاسی می‌خواهند در انتخابات رأی کسب کنند، می‌توانند با تبلیغات این کار را انجام دهند؛ اما اسلام را عرصه و وسیله‌ای برای تبلیغات سیاسی نکنند و جامعه نیز نباید این اجازه را به آنها بدهد.

 

کوشکی تأکید کرد: مردم کشور ما در هر حزب، صنف و گروهی که باشند، در هر حال تعلقات دینی دارند و برخی با آگاهی از این قضیه می‌خواهند با برجسته کردن بخشی از اسلام خود را مسلمان جلوه دهند؛ که از جمله آنها مجاهدین خلق بودند.

 

وی افزود: مجاهدین خلق از مدت‌ها پیش مارکسیسم شده بودند؛ اما می‌دانستند اگر مارکسیست شدن خود را اعلام کنند، جامعه از آنها رو برمی‌گرداند؛ بنابراین منافقانه از اسلام دم می‌زدند.

 

کوشکی در پایان یادآور شد: طرفداران اسلام رحمانی به صورت رسمی سکولار هستند و به نوعی پروتستانیسم معتقدند؛ اما می‌دانند که اگر اعلام کنند جامعه آنها را طرد می‌کند، منافقانه دم از اسلام رحمانی می‌زنند./908/ت302/ف2

ارسال نظرات