عالیترین نتیجه اقتصاد مقاومتی استقلال در نظام مالی و تعادل در توزیع علم و قدرت است
حجت الاسلام علی رضا انجم شعاع، معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با بیان ابعاد گوناگون اقتصاد مقاومتی، گفت: باید مفاهیم انقلابی را با ادبیات انقلابی تبیین و تفسیر کرد؛ اقتصاد مقاومتی یک مفهوم انقلابی است و باید آن را با ادبیات انقلاب تشریح کرد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی جزئی از فرهنگ انقلاب است؛ بنابراین هر گونه تفسیر و تبیین از این کلمه که بیگانه با ادبیات انقلاب باشد، اشتباه محض است.
این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: هدف از اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور این است که جمهوری اسلامی متعادل ترین کشور در توزیع امکانات باشد.
وی تاکید کرد: نتیجه دین حداکثری و جامعیت اسلام، ایده اقتصاد مقاومتی است و اعتقاد به جامع بودن اسلام و دین حد اکثری پذیرش ایده اقتصاد مقاومتی در عرصه امور اقتصادی و مالی است.
این پژوهشگر اقتصاد اسلامی به مبانی اقتصادی غربی اشاره کرد و گفت: در دیدگاه اقتصاد دانان غربی اقتصاد دارای دو بعد درونی و برونی است؛ بعد دورنی اقتصاد بحث تولید، توزیع و مصرف است و بعد برونی اقتصاد نظام بین المللی و منطقه ای اقتصاد است.
حجت الاسلام انجم شعاع ادامه داد: در بعد برونی اقتصاد، آنان یک نظام به هم پیوسته و مرتبط به هم را مطرح می کنند که در آن همه ارکان و اجزا به هم وابسته بوده و نوعی تقسیم کار جهانی بین آنان وجود دارد.
وی تصریح کرد: با این تئوری هایی که نظام اقتصادی غربی مدعی آن ها است، آنان تصریح می کنند که با وجود اقتصاد به هم تنیده و پیوسته جهانی دیگر معنا ندارد گروهی و جامعه ای بتوانند به تنهایی و مستقل، خود عهده دار امور اقتصادی شوند و بتوانند جدای از جامعه جهانی مدون و تشکیل دهنده نظام مالی و پولی شوند.
معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان به ادله غربی ها در اثبات تئوری های خود اشاره داشت و گفت: مدعیان اقتصاد جهانی به صرفه بودن الگوی اقتصادی خود را از جهت مالی و سود آوری به رخ می کشند؛ آنان معتقد اند باید از موقعیت ژئوپولوتیک خود در نظام اقتصادی دنیا استفاده کرده و از منطقه و موقعیت مکانی خود در تعالی اقتصاد خود در جهان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: آنان در دفاع از الگوی اقتصاد جهانی می گویند باید از سرمایه های خارجی استفاده کرد و آنان را جلب و جذب کرد؛ آنان نتیجه جلب سرمایه خارجی را بالا رفتن استاندارد نظام اقتصادی کشور و ارتقاء دانش تخصصی اقتصاد می دانند و هدف از این کار را فعال کردن عضویت خود در عرصه جهانی می دانند.
وی گفت: مدعیان نظام مالی جهانی هدفمند بودن نظام پولی جهانی و امنیت آن را از دیگر دفاعیات تئوری خود می دانند؛ آنان غافلند از این که با این نظام مالی منافع غرب تامین می شود و اقتصاد آنان قوت پیدا می کند و این اقتصاد درونی نیز چون وابسته به نظام پولی جهانی است، به محض فرو پاشی نظام سرمایه داری، اقتصاد درونی نیز نابود خواهد شد.
این استاد حوزه علمیه پس از بیان مشخصات نظام اقتصادی غرب به بیان شاخصه ها و ثمرات اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: عالی ترین نتیجه اقتصاد مقاومتی استقلال در نظام مالی و پولی و تعادل در توزیع علم و قدرت است.
معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ما را به استقلال سیاسی رساند، نتیجه این استقلال طلبی فشار و تحریم است؛ هدف دشمنان ما از این تحریم ها هضم شدن و مخلوط شدن جمهوری اسلامی در فرهنگ غرب است.
وی تاکید کرد: هرگاه ما دست رد به فرهنگ دینی و اسلامی بزنیم و پذیرای ادبیات زندگی غرب شدیم، همان روز وعده پایان این تحریم ها و فشار ها است.
حجت الاسلام انجم شعاع ادامه داد: در چنین اوضاعی باید یک نظام اقتصادی طراحی کنیم که متناسب با تحریم و فشار باشد.
وی تصریح کرد: ایده اقتصاد مقاومتی بهترین طرح نظام مالی و پولی در دوران تحریم است، اقتصاد مقاومتی در فضای هجمه و تحریم انسان را به حرکت و رشد می رساند.
این محقق علوم اسلامی با تاکید بر کارآمدی اقتصاد مقاومتی، گفت: وقتی کشوری با انقلاب مواجه شد، دیگر نمی تواند با نظام سابق فرهنگی و اقتصادی ادامه دهد، بلکه باید در نظام اقتصادی و فرهنگی خود نیز انقلاب و تغییر ایجاد کند تا بتواند ادامه حیات دهد و پاسخ لازم را بگیرد.
وی به بیان نتایج فاسد اقتصاد غربی پرداخت و گفت: نتیجه نظام اقتصادی غرب فاصله طبقاتی، فراموش شدن کرامت انسانی، ارزش شدن سود، سرمایه و سرمایه دار است.
این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: برخی توجیه می کنند که فاصله طبقاتی سبب ایجاد انگیزه رشد و موجب حرکت در افراد است و حال آن که در نگاه دین کرامت انسانی معیار رشد و ارزش انسان ها است و مادیات، مقدار سود و سرمایه به هیچ وجه ملاک ارزش مندی انسان ها نیست.
وی گفت: بر همین اساس در اقتصاد اسلامی یک نفر قدرت مدیریت یک شرکت را دارد، به عبارت دیگر شرکت را جمع و اجتماع بما هو اجتماع تشکیل می دهند و هر گاه فرد از ادامه کار بر اساس اختیار خود انصراف داد، شرکت نیز نابود می شود و ادامه کار را سایر افراد باید با شرکت جدید و اجتماع دوباره شروع کنند.
این کارشناس مسایل مذهبی ادامه داد: در اقتصاد سرمایه داری شخصیت حقیقی ذوب در شخصیت حقوقی است و در واقع این شخصیت حقوقی است که کار را جلو می برد و اگر شخص حقیقی از ادامه کار انصراف داد، این انصراف او هیچ اثری در ادامه کار شرکت و یا هر شخصیت حقوقی ندارد و حذف شخص اثری در حذف شخص حقوقی ندارد.
این استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به موضوع خصوصی سازی، گفت: خصوصی سازی در امتداد نظام سرمایه داری است، با خصوصی سازی کرامت انسانی و اختیار اشخاص تامین نمی شود.
حجت الاسلام انجم شعاع گفت: باید اقتصاد مقاومتی را بر اساس تعریف رهبر انقلاب تفسیر کرده و آن را با نگاه رهبری اجرایی کنیم و از نگاه های مطلق و یا دیدگاه های وابسته پرهیز کنیم.
وی افزود: لازم است بر اساس ایده اقتصاد مقاومتی به روابط اقتصادی بر مبنای مکتب عمق ببخشیم و کار تخصصی برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی کنیم.
این محقق برجسته تاکید کرد: کار تخصصی برای اقتصاد مقاومتی نشده است، لازم است اقتصاد مقاومتی به عنوان موضوع مهم کار های پژوهشی و تحقیقاتی مطرح شود و یا در دانشگاه به عنوان یک رشته دانشگاهی مورد کاوش قرار گیرد.
این کارشناس مسایل مذهبی گفت: مقاومت باید فرهنگ عرصه های گوناگون اقتصادی شود، باید در عرصه نفت و پتروشیمی فرهنگ مقاومت را پیشه کار قرار داد.
وی به وظیفه خطیر حوزه و دانشگاه اشاره داشت و گفت: حوزه و دانشگاه دچار انفعال شده اند؛ دانشگاه و حوزه نتوانسته اند در مقابل فرهنگ غرب و تئوری های آنان مقاومت کنند.
این کارشناس مسایل مذهبی گفت: باید ادبیات دینی و اسلامی را با مفاهیم استدلالی و زبان اقناعی برای جامعه تشریح کرد.
وی افزود: وظیفه حوزه این است که استنادات عقلی و عقلایی اقتصاد مقاومتی را از متون دینی استنباط کند و در واقع تئوری اقتصاد مقاومتی را حجیت شناسی کند.
این پژوهشگر علوم اسلامی با بیان وظیفه دانشگاه، گفت: وقتی حوزه روش ها را استخراج کرد، کار دانشگاه این است که معادلات علمی این روش ها را طراحی کند و در نتیجه علم اقتصاد تدوین شود.
وی با اشاره به وظیفه قوای اجرایی، گفت: قوه مجریه و مقننه باید سیاست های اقتصادی را براساس علم اقتصاد اسلامی تنظیم کنند و مطابق علم اقتصاد اسلامی قانون تصویب یا اجرا کنند.
حجت الاسلام انجم شعاع در پایان گفت: در نظام دینی محل طرح ایده ها و نقد ها مراکز علمی مثل حوزه و دانشگاه هستند و قوای اجرایی باید شنوای این نقد ها و یا ایده ها باشند./9701/302/ب1