۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۳۰۷۲۳۳
مدرس حوزه و دانشگاه:

زیارت نمایش محبت الهی به امام رضا است/ امنیت و آرامش محصول بعد حسی و عاطفی زیارت

خبرگزاری رسا ـ مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که پیامبر بزرگواراسلام (ص) مطرح می کنند که جنس محبت ما به امام رضا (ع) باید از جنس محبتی باشد که به رسول گرامی اسلام داریم، گفت: آن چه که سبب محبت ما به پیامبر می شود جنسش الهی است.
زيارت

حجت الاسلام محمد علی عزیزی، سخنران و خطیب حرم رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره سیره رضوی در اندیشه نبوی گفت: پیامبر بزرگوار اسلام یک سری شاخصه هایی را مطرح می‌کنند برای دوازده امام بعد از خودشان، از آنجا که در روایت ها آمده است پیامبر اکرم)ص) هشتمین جانشین خودشان را امام رضا(ع) معرفی کردند و نتیجه می گیریم که امام رضا(ع) دارای علم پیامبر گرامی اسلام است.

وی با بیان این کهائمه اطهار عامل آرامش و امنیت و سعادت جامعه بشری هستند، اظهار کرد: تعبیر پیامبر اینست که انسان در سایه آرامش خاطر است که هم در سایه حوزه مادی و هم در حوزه مادی و معنوی به رشد و سعادت خودش دست می یابد.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که امروز شاهد هستیم کشورهایی که امنیت چندانی ندارند و جنگ در آنها است در حوزه های مختلف دچار آسیب می شوند، بیان داشت: بدین معنا که هم در حوزه علمی افت می کنند و هم از نظر اقتصادی و هم از نظر روانی افت می کنند چرا که آرامش نیست.

وی ادامه داد: اما مکتب اهل بیت(ع) می فرماید اگر شما به دراین خانه مراجعه کنید و از آنها طلب آرامش کنید می بینید که در عرصه ای مثل عاشورا در سخت ترین لحظات آرامش از چهره امام حسین(ع) و یارانش جلوه گر بوده است.

حجت الاسلام عزیزی خاطرنشان کرد: امروز در جامعه خودمان آنهایی که پیرو مکتب اهل بیت (ع) هستند در عرصه های مختلف به عنوان مثال آرامشی که در هشت سال دفاع مقدس بر چهرع رزمندگان می نشست و خانواده های شهدا وقتی جوان را از دست می دهند و می گویند ما بر شما گریه نمی کنیم اینها این روحیه را از عاشورا گرفته اند.

امنیت و آرامش محصول بعد حسی و عاطفی زیارت

وی با بیان این که افرادی با این این روحیه و افکاردر سخت ترین شرایط آرامش خودشان را از دست نمی دهد، اظهار کرد: امروز درهر عرصه ای که حادثه ای به وجود آید همه تاکیدشان بر آرامش داشتن است و پیامبر می فرمایند اهل بیت(ع) منبع آرامش هستند و این موضوع را در زبان کسانی که به حرم امام رضا (ع)می آیند و زیارت می کنند و غیرمسلمانان هم می بینند به وضوح دیده می شود.

این سخنران و خطیب حرم رضوی با بیان این که در زمان های حساس وقتی که گرفتار و متلاطم می شویم و به سراغ حرم امام رضا(ع) می رویم وقتی که وارد حرم می شویم مانند فرزندی که درآغوش پدرش جای گرفته است، بیان داشت: در این لحظات احساس امنیت و آرامش می کنیم و این بعد حسی و عاطفی زیارت است که این گونه نمایان می شود.

وی ادامه داد: آن چه که مهم است سعادت است که در دنیا و آخرت به آن نیاز داریم و موضوع موفقیت است و در دنیای امروز آنهایی که به اهل بیت(ع) نزدیکترند و شناخت بیشتری هم دارند توفیق بیشتری هم دارند.

حجت الاسلام عزیزی خاطرنشان کرد: این آرامش به خاطر اینست که ائمه اطهار(ع) نماینده اصلی و مبدأ آرامش که همان خداوند است، می باشند و به همین خاطر است که تا چشم زائر به گنبد حرم امام رضا(ع) و ائمه اطهار می افتد مستحب تاکید شده اینست که تکبیر بگوید چرا که اینها نشانه ای از خداوند تبارک تعالی هستند.

تفاوت های آرامش و آسایش

وی درادالمه به بیان تفاوت های آرامش و آسایش پرداخت و گفت: جامعه بشری و آنهایی که در مسیر الهی حرکت نکردند در حوزه آسایش امکانات خوبی را به دست آورده اند اما این آسایش اگر آرامش در کنارش نباشد فایده ای ندارد.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: آمار بیماری افسردگی را وقتی مشاهده می کنیم می بینیم در کسانی که از آسایش برخوردار هستند بیشتر است تا کسانی که از آسایش کمتر ی برخوردارند البته در کنار این برخورداری از آسایش از ارتباط با خداوند محروم هستند.

وی با بیان این که مهم است که از این ابزار و وسایل آسایشی به چه نحوی استفاده کنیم، بیان داشت: وقتی خودمان را درآسایش می بینیم گاه آسایش ما سبب برهم زدن آرامش دیگران می شود چرا که اصل آسایش می شود و ما به آرامش دیگران کار نداریم.

محبت ما به ائمه اطهار(ع) از جنس نسبیت و سببی و مادی نیست

حجت الاسلام عزیزی افزود: حال این که در مکتب اهل بیت(ع) می بینیم که امام حسین به سختی و زحمت می افتند تا رضایت خداوند را جلب کنند و ما هم اگر می خواهیم در این زمینه به آرامش حسینی برسیم باید این آسایش کاذب را از دست بدهیم تا به آرامش واقعی برسیم.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که پیامبر بزرگواراسلام (ص) مطرح می کنند که جنس محبت ما به امام رضا (ع) بایداز جنس محبتی باشد که به رسول گرامی اسلام داریم، اظهار کرد: تعبیر پیامبر(ص) اینست اهل بیت عصمت و طهارت و این دوازده نور را دوست داشته باشید و در عین حال محبت ما به ائمه اطهار(ع) از جنس نسبیت و سببی و مادی نیست و آن چه که باعث محبت ما به پیامبر می شود جنسش الهی است.

وی ادامه داد: این محبت الهی محبتی است که خداوند از ما خواسته است و این محبت پله ای فراتر از محبت است و امری دورنی است و وقتی ابراز می شود مودت است و محبت امت پیامبر باید ابراز شود و یکی از مصادیق بارز ابراز محبت به امام رضا(ع) زیارت از راه نزدیک و دور است./934/302/ب2

ارسال نظرات