۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۳۰۷۳۰۵

برنامه‌های هفته پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد، برنامه های هفته پژوهش را با هدف معرفی جایگاه پژوهش و تقویت تعامل در حوزه پژوهش برگزار می کند.
برنامه‌های هفته پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد اعلام شد

خانم زهرا زحمتکش، کارشناس امور پژوهشی مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران و محققان عزیر کشورمان،  گفت: 25 آذر ماه، روز پژوهش نام گذاری شده است و هفته آخر آذر ماه به نام هفته پژوهش نام گذاری شده است.

 

وی به اهمیت و جایگاه پژوهش اشاره و ابراز کرد: پژوهش عامل مهمی در تولید دانش و پیشرفت جامعه است، آیت الله خامنه ای می فرمایند: «اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد؛ نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.»

 

کارشناس امور پژوهشی مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد گفت: علت نامگذاری چنین روزی، این است که مردم با اهمیت و جایگاه پژوهش آشنا باشند و زمنیه ای است تا پژوهشگران سازمان ها و نهادهای مختلف فعالیت های خود را عرضه کنند، بر همین اساس اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران مشهد مقدس، در هفته پژوهش، برنامه های ویژه ای را برگزار می کند. 

 

تقویت بنیه علمی و تربیت محققانی فعال
وی با اشاره به این که پژوهش، پژوهنده را به گنجی بزرگ و ثروتی انبوه می رساند، ابراز کرد: در قرآن کریم شواهد و نمونه های زیادی دال بر فضیلت علم و علم آموزی وجود دارد؛ خداوند متعال در آیه 11 سوره مجادله می فرماید: «یَرفع الله الذین آمنوا مِنکم و الذین اوتوا العِلم درجات؛ خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده اند بالا می برد و به کسانی که بهره ای از علم دارند درجات بزرگی می بخشد.»

 

زحمتکش افزود: اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد در راستای تربیت محققانی فعال شکل گرفته است تا خودباوری، ابتکار و بنیه های علمی و پژوهشی طلاب و پژوهشگران را تقویت کند. 

 

این کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی با اشاره به این که اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد  در هفته پژوهش، نمایشگاهی در این مرکز برگزار می کند، اظهار کرد: این نمایشگاه از 16 لغایت 27 آذرماه برگزار می شود که این مرکز، کتاب ها، نشریات، افتخارات، مقالات، پایان نامه، طرح های پژوهشی و گزارش نشست های علمی و کرسی های تقد و نظریه پردازی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد.

 

برگزاری نشست متناسب با نیاز طلاب
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که نشست های این مرکز بر اساس نیازهای طلاب و به منظور طرح دیدگاه ها و دست یابی به آخرین یافته های علمی پیرامون موضوعات مختلف می باشد، گفت: به همین اساس از شخصیت های علمی و صاحب نظران جهت ارائه سخنرانی و طرح بحث در نشست های علمی دعوت می شود.

 

کارشناس امور پژوهشی مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد به نشست های هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: 24 آذرماه، نشست «علمی بایسته های پژوهش در حوزه علوم اسلامی» با حضور حجت الاسلام محمد حسین مهدوی مهر، رییس مجمتع آموزش عالی جامعه المصطفی مشهد، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار خواهد شد، در این نشست از مقالات برتر نیز تقدیر خواهد شد.

 

زحمتکش افزود: 26 آذر ماه، نیز نشست تخصصی «بررسی امکان پذیری و چیستی علم دینی»، با حضور دکتر مهدی فردوسی، عضو مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد، برگزار خواهد شد.

 

این کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی به بازدیدهای این مرکز در هفته پژوهش اشاره و اظهار کرد: انجمن علمی پژوهشی کلام از کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بازدید خواهند کرد؛ این بازدید 23 آذر ماه انجام می گیرد.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد ادامه داد: 25 آذرماه نیز، انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان، از کتابخانه آستان قدس رضوی بازدید خواهند کرد.

 

برگزاری مسابقه علمی پژوهشی پیرامون مباحث روز فقهی
وی با بیان این که مسابقه علمی پژوهشی موضوع یابی پیرامون مباحث روز فقهی نیز اجرا می شود، ابراز کرد: نشست هم اندیشی انجمن های علمی ـ پژوهشی در 23 آذرماه برگزار خواهد شد.

 

کارشناس امور پژوهشی مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد با اشاره به این که این اداره در نمایشگاه حوزه علمیه خراسان نیز حضوری فعال خواهد داشت، گفت: 30 آذرماه، کارگاه تفکر نقادانه با حضور حجت الاسلام جلیل معماریانی، رییس مؤسسه کتاب پردازان در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

 

زحمتکش افزود: در هفته پژوهش، انجمن های علمی ـ پژوهشی قرآن و حدیث و علوم تربیتی به ترتیب کارگاه آموزشی onenote و کارگاه پژوهشی گروه علوم تربیتی را برگزار می کنند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به نشست های برگزار شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: نشست پژوهشی «اعجاز علمی قرآن» با حضور حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی، رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی و نشست «فقه و ارتباط آن با سایر علوم»، با سخنرانی حجت الاسلام علی شفیعی، مدیر گروه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان و نشست «کارکرد عبرت های عاشورا در همگرایی امت اسلامی» با حضور دکتر محمد باغستانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از جمله نشست های این مرکز بودند.

 

برگزاری کارگاه با هدف کسب مهارت پژوهشی
وی با خاطر نشان کردن این که این مرکز کارگاه های خود را با هدف کسب مهارت در زمنیه های مختلف تشکیل می دهد، افزود: کارگاه «مهارت های مطالعه و یادگیری»، با حضور خانم فاطمه زری نیا، استاد حوزه و محقق و پژوهشگر دینی، روز های دوشنبه تا آخر ترم جاری ارائه می شود.

 

زحمتکش با اشاره به این که کارگاه پایان نویسی، محمد روزبهمن، استاد حوزه و دانشگاه در طول ترم برگزار شد، افزود: برگزاری کارگاه «کاربرد روش تحلیل محتوای کمی در تحقیقات علوم تربیتی» و «آشنایی با ساختار مقالات علمی» با حضور خانم محمدزاده، استاد حوزه نیز از دیگر فعالیت های این مرکز است.

 

وی در پایان یادآور شد: مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد می کوشد تا با تربیت طلاب غیر ایرانی، در راستای توسعه فکر و اندیشه اسلامی گام بردارد تا ان شاءالله این طلاب، مروج فرهنگ و معارف ناب اسلامی در سرتاسر جهان باشند./1309/302/ب1

ارسال نظرات