۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۳۰۷۳۸۶
دبیر علمی همایش سیره نبوی در طب:

«همایش سیره نبوی در طب» در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمودی با اشاره به تدوین آیین‌نامه مطالعات میان رشته‌ای با عنوان معارف و پرستاری گفت: ما می‌خواهیم آموزه‌های دینی را وارد علوم پزشکی کنیم و برای این کار نیاز به طلابی است که صاحب نظر باشند و به صورت تخصصی در آیات و روایات کار کرده باشند.
حجت الاسلام عبدالرضا محمودي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبد الرضا محمودی، دبیر علمی همایش سیره نبوی در طب، پیش از ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برگزاری همایش سیره نبوی در طب در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار داشت: این همایش در شش محور اصلی تبیین بیماری و سلامت از منظر سیره نبوی، کیفیت ارتباط پزشک با بیمار، بررسی احادیث طبی، تربیت طبیب و تیم پزشکی، بهداشت و درمان، و تاریخ تمدن اسلام در طب خواهد بود.


وی حضرت آیت الله مکارم شیرازی را سبب رجاء و نشاط دانست و اظهار داشت: رهنمودهای شما در دوره اول این همایش مبنای سیاست‌گذاری‌های ما قرار گرفته و برای ما افتخار است که از راهنمایی شما استفاده کنیم.

 

وی تأسی به سیره نبوی در تمام ابعاد زندگی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: این که دشمنان اسلام شخصیت پیامبر(ص) را هدف قرار داده‌اند و برای تخریب شخصیت ایشان برنامه‌ریزی می‌کنند، دلیل بر این اسنت که می‌خواهند ریشه اسلام را خراب کنند و از همین جهت است که ما باید بر سیره نبوی تأکید ویژه داشته باشیم.

 

حجت الاسلام محمودی، انسان را مرکب از جان و تن دانست و ابراز داشت: انسان را باید از آن جهت و با این نگاه که خلیفة الله است نگاه کرد و باید در علوم تجربی هم انس با علوم انسانی و اسلامی برقرار کرد؛ زیرا نمی‌شود فقط انسان را از جنبه جسمیت و حیوانیتش مورد بررسی قرار داد.

 

وی با بیان این که سیره نبوی باید در بین دست اندرکاران رایج شود، گفت: پیوند میان سیره نبوی و طب در وحدت حوزه و دانشگاه نمایان می‌شود که تولید علوم تجربی از نظر محتوا نیاز به ارتباط وثیق با حوزه دارد و باید برای بهره برداری از ظرفیت حوزه در دانشگاه کار اساسی شود.


دبیر علمی همایش سیره نبوی در طب با اشاره به تدوین آیین‌نامه تأسیس یک رشته میان رشته‌ای در تحصیلات تکمیلی با عنوان معارف و پرستاری اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم آموزه‌های دینی را بیشتر وارد علوم پزشکی کنیم و این کار نیاز به طلابی دارد که در این عرصه صاحب نظر باشند و به صورت تخصصی این گونه روایات را دنبال کرده باشند.

 

وی با بیان این که فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی از فضای حکیمانه‌ای که در گذشته بوده فاصله گرفته است، خاطرنشان کرد: باید ارزش‌های حکیمانه پزشکی که در گذشته وجود داشته احیا شود، تا خروجی این دانشگاه‌ها کسانی باشند که انسان را خلیفه خدا بدانند و هدف آنها تنها خدمت به انسان باشد.


گفتنی است که نخستین دوره این همایش در سال 92 برگزار شده است و این دومین دوره است که از اول تا سوم دیماه سال جاری در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و مدعوین این همایش از اساتید حوزه و دانشگاه از داخل و خارج کشور می‌باشند./843/پ202/ف2

ارسال نظرات