۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۳۰۷۴۲۲
وقف احسان ماندگار؛

اهمیت سنت حسنه وقف و ترویج این فرهنگ اسلامی در کلام علمای استان سمنان

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هفته وقف، برخی از ائمه جمعه و علمای استان سمنان در بیانات خود بر اهمیت سنت حسنه وقف و ترویج این فرهنگ دینی در پیشبرد و ارتقای جامعه اسلامی و کاستن از مشکلات بخش‌های مختلف تأکید کردند.
وقف

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ترابی، امام جمعه شاهرود در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا وقف به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد اسلامی شمرده شود، اظهار داشت: وقف در حال حاضر جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است؛ ولی این جایگاه هنوز مطلوب ما نیست و باید تا می‌توان با قدرت بیشتر و برنامه‌ریزی بهتری در این مسیر قدم برداشت.

 

امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه، امروز اقتصاد غربی دچار چالش‌های اساسی شده است و در کشور ما نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که وقف می‌تواند کمک‌کننده باشد، گفت: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود اداره‌ای سرزنده، فعال، مدافع حقوق عمومی و یکی از ذخایر فرهنگی خوب برای شهرستان شاهرود است و همه مردم و مسؤولان باید دست اندرکاران این بخش را حمایت کنند تا کارها با سرعت بیشتری پیش رود.

 

وی خاطر‌نشان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در پیام‌ها و سخنان خود در ارتباط با وقف و نیز در دیدار رییس و مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه، بر لزوم گسترش فرهنگ وقف تأکید داشته‌اند، ایشان همواره وقف را عملی بسیار خوب و مبارک دانسته‌اند که باید در جامعه ترویج شود و از این‌رو، باید بیانات ولی امر مسلمین جهان را آویزه گوش خود سازیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی با اشاره به وجود سنت حسنه وقف در اسلام و برخی دیگر از ادیان توحیدی تصریح کرد: وقف در حقیقت کمک به عموم افراد در جامعه بوده و از ارزش والایی برخوردار است، بی‌شک گسترش این فرهنگ دینی کلید حل بسیاری از مشکلات جامعه خواهد بود.

 

نقش بارز روحانیان و مبلغان در ترویج فرهنگ وقف

حجت الاسلام رحیمی زاده، امام جمعه درجزین هم با تأکید بر اهمیت و جایگاه وقف در اسلام، اشاعه بیش از پیش این احسان ماندگار را ضروری دانست و اظهار داشت: با وقف و ایجاد یک باقیات صالحات می توان زمینه‌های خیرات و مبراتی را برای انسان به وجود آورد، که در دنیا و آخرت او تأثیر گذار است.

 

وی با یادآوری نقش بارز روحانیان و مبلغان در ترویج فرهنگ وقف، تبلیغ چهره‌به چهره را در این زمینه بسیار مؤثر خواند و افزود: وقف در طول تاریخ تشیع امری مهم و حیاتی بوده است؛ به جهت آنکه اسلام بنای محکمی را بر آن نهاد تا بتوان از الطاف و برکات این سنت حسنه الهی توسعه فرهنگ و معارف قرانی و اهل بیت(ع) را تسهیل کرد.

 

امام جمعه درجزین با بیان اینکه وقف یک حسنه ماندگار است چرا که در بسیاری از موارد اموال و دارایی‌های افراد چه در طول حیاتشان و چه در زمان مرگشان به طور طبیعی مورد استفاده بهینه قرار نمی‌گیرد، اضافه کرد: موضوع وقف باید از سوی دولتمردان هم مورد توجه بیشتری قرار گرفته و اعتماد مردم را نسبت به این فریضه مهم بیش از پیش جلب کنند.

 

حجت الاسلام رحیمی‌زاده با اشاره به لزوم تبلیغ بیشتر در خصوص این صدقه جاریه خاطر نشان کرد: مبلغان دینی نیز باید در خصوص تبلیغ بیشتر این سنت حسنه تلاش کنند و با سخنرانی‌های متعدد و تبلیغات چهره به چهره کوشش نمایند تا اهمیت این سنت حسنه را در بین مردم نهادینه کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد موارد اندکی که در گذشته‌های دور موجب مخدوش کردن چهره وقف در بین مردم بوده، اصل مسأله وقف را تحت الشعاع قرار دهد، افزود: متأسفانه با مدیریت غلط صورت گرفته بر موقوفات در رژیم گذشته، که به واسطه عدم اعتقاد دولتمردان در آن زمان به این سنت نیکو صورت گرفت، موقوفات از نیت واقعی خود خارج شده و در جهت منفعت اشخاص به کار گرفته شد.

 

امام جمعه درجزین تصریح کرد: بحمدالله با پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه طی چند سال گذشته با تدبیری درست این موقوفات به نیت واقعی خود برگشته‌اند و اکنون شاهد این هستیم که بذر بی‌اعتمادی نسبت به فریضه وقف از بین رفته است و شاهد ثبت موقوفات جدید در شهر‌های مختلف هستیم.

 

حجت الاسلام رحیمی‌زاده گفت: عملکرد مسؤولان در سازمان اوقاف و امور خیریه در چند سال اخیر خوب بوده و الحمدلله همکاران محترم در اداره مهدی‌شهر نیز در ایجاد وقف های جدید و هم در بحث اعتماد سازی مردمی، عملکرد خوبی داشته‌اند و بهترین نمونه در این عملکرد همین ایجاد وقف‌های جدید با نیات روز بوده که افزایش بیش از صد در صدی در دوسال گذشته داشته است .

 

امام جمعه درجزین ضمن تأکید بر اهمیت موضوع تبلیغات در زمینه وقف، صدا و سیما را مهم ترین مرجع تبلیغات در امر وقف دانسته و خاطرنشان کرد: آمادگی قلبی مردم زمانی عملی خواهد شد که آثار آن عمل برایشان ملموس باشد و به یقین این امر با به تصویر کشیدن آثار عملکرد وقف در زندگی خود واقف و اجتماع پیرامون او میسر خواهد بود.

 

نیاز‌های روز جامعه در نیات وقف مورد توجه قرار گیرد

حجت الاسلام جلیل شریفی‌نیا، امام جمعه آرادان هم با تکیه بر این نکته که فرهنگ وقف به عنوان سنتی که می‌تواند رافع بسیاری از کاستی‌های جامعه باشد، باید در جای‌جای کشور فراگیر شود، گفت: افزون بر تشویق و ترغیب مردم به ایجاد وقف جدید باید نیازهای روز جامعه مورد توجه قرار بگیرد و وقف به گونه‌ای صورت پذیرد که قابلیت حل مشکلات جامعه را داشته باشد نه اینکه بلا استفاده واقع شود.

 

وی خاطر‌نشان کرد: یکی از بهترین و نیکوترین شیوه‌های دستیابی به سعادت، ایجاد وقف است که باید به کمک خیرین در جامعه ترویج و گسترش یابد، همانا این صدقه جاریه جاودانگی و ماندگاری واقفین را در طول تاریخ تضمین خواهد کرد و افراد زیادی را از مواهب خود منتفع می‌کند.

 

امام جمعه آرادان با اشاره به اینکه از صدر اسلام تاکنون وقف از سوی ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین بسیار توصیه شده است، اظهار داشت: از یاد نبریم که عمل امینانه به نیات واقفان و حفظ و حراست از موقوفات می تواند عامل مؤثری در جهت ایجاد وقف جدید توسط عموم مردم و نیکوکاران باشد.

 

حجت الاسلام شریفی نیا اضافه کرد: تلاش‌های بی وقفه و خالصانه مجموعه سازمان اوقاف، به ویژه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های گرمسار و آرادان در زمینه ایجاد وقف جدید قابل تقدیر است و امیدواریم با جلب اعتماد مردم و خیرین نیکوکار شاهد افزایش موقوفات در این دو شهرستان باشیم.

 

وی تصریح کرد: در جامعه امروزی که مردم و مجموعه مدیریتی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و در برخی مسائل با مشکلات جدی روبرو هستیم، وقف و موقوفات می توانند نقش اساسی در جهت رفع این مشکلات ایفا کنند و به عنوان بازوی مدیریتی دولتمردان شناخته شوند.

 

وقف ابواب فقه و توشه ماندگار پس از مرگ است

حجت الاسلام علی سقائیان، امام جمعه موقت مهدی‌شهر هم در باب جایگاه و اهمیت سنت حسنه وقف اظهار داشت: وقف در آموزه‌های دینی از آنچنان درجه‌ای برخوردار است و از این سنت به‌عنوان ابواب فقه یاد می شود و همواره مورد تأکید و توصیه علما و فقها بوده و هست.

 

امام جمعه موقت مهدی‌شهر گفت: به طور خلاصه می توان این سنت حسنه الهی را از ماندگارترین مصادیق انفاق در جامعه اسلامی نام نهاد، چرا که انسان با انجام وقف خود را در تمام منافع عاید از آن انفاق در جهت رفع مشکلات مردم شریک نموده و پس از مرگ نیز به عنوان یک صدقه جاریه از آن بهره خواهد برد .

 

وی افزود: اعتقادات مردمی از گذشته در زمینه وقف دامنه زیادی داشته است و در هر منطقه از کشور رجوع کنیم، موقوفات فراوانی را با نیات مختلف عزاداری، کمک به نیازمندان و سایر نیات مورد نیاز جامعه در دوره‌های مختلف می‌بینیم که اینها نشان از اعتقادات عمیق پیشینیان ما نسبت به وقف دارد.

 

حجت الاسلام سقائیان تصریح کرد: امروزه نیز باید با تبلیغات فراوان در رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما و همچنین با استفاده از ظرفیت منابر و مبلغان دینی و مجالس سخنرانی‌، جایگاه حقیقی وقف را به مردم نشان داده و اعتماد دوباره به اجرای این سنت حسنه الهی را به وجود آوریم .

 

رییس دانشگاه پیام نور مهدی‌شهر عملکرد اوقاف و امور خیریه در شهرستان مهدیشهر را خوب ارزیابی کرده و نحوه مدیریت جدید آن را در ساماندهی امورات مختلف وقف رو به پیشرفت بیان کرد و افزود: الحمد لله با برنامه ریزی دقیق‌تر از گذشته اقدامات قابل توجهی در زنده کردن حقوق موقوفات صورت گرفته و ما شاهد بروز رسانی اجارات موقوفاتی هستیم که سالیان سال مورد بی‌مهری مردم و مسؤولان گذشته قرار گرفته بود.

 

حجت الاسلام سقائیان در پایان مهم ترین موضوع در زمینه بروز رسانی موقوفات را مبارزه با موقوفه خوارانی دانست که متأسفانه عموما ریشه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشته و بدلیل نبود مدیریت در زمینه امور دینی فرد یا افرادی قصد دستبرد در اموال وقف را داشته و موقوفات را جهت منافع شخصی خود از حالت وقف خارج کرده‌اند .

 

وقف‌های کوچک بازکننده گره‌های بزرگ

حجت الاسلام سید داوود احمدپناه نیز ضمن گرامیداشت هفته وقف اظهار داشت: وقف مسأله‌ای نیست که در عصر حاضر پدید آمده باشد و در واقع نخستین واقف در اسلام، وجود مقدس حضرت رسول اکرم(ص) و امیرمؤمنان علی(ع) بوده‌اند که در بدو ورود به مدینه با اهمیت دادن به مسئله وقف آن را راهگشای مسائل جامعه اسلامی می‌دانستند .

 

وی با بیان این نکته که هر فرد در جامعه اسلامی می تواند واقف باشد، افزود: هر مسلمانی در هر شغلی که هست می تواند با توجه به درآمد خود مقداری از سود حاصل از کارش را صرف وقف نموده و اگر چنین حرکتی در جامعه رخ دهد، همین بخشندگی‌های اندک وقتی به هم متصل شود گره های بزرگی را باز خواهد کرد و برکات الهی نیز در زندگی مردم بیشتر خواهد شد .

 

حجت‌الاسلام احمدپناه شعار وقف چشمه همیشه جاری را تلنگری در افراد جامعه دانست و گفت: وقف یادگاری نیکو از مردمی است که با گذشتن از مال خود تا قیامت ثواب و خیرات در دفتر اعمالشان نوشته خواهد شد و نمونه بارز آن را در وقف چاهی که از سوی حضرت علی(ع) در مدینه حفر شد می‌بینیم که امیرمؤمنان(ع) آب آن چاه را وقف مسافران مدینه النبی کرده و ما پس از 1400 سال هنوز جوشندگی این چاه را در شهر مدینه ملاحظه می‌کنیم .

 

موقوفات جدید در مسیر رشد و توسعه اجتماعی شکل گیرد

حجت‌الاسلام مرتضی میرکو، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان وقف را زمینه ساز خدمات چشمگیری در جهان اسلام عنوان کرد و گفت: نهاد مقدس وقف به ویژه در توسعه علم و دانش همواره پیشگام بوده و ایجاد و احیای مراکز علمی و آموزشی از سال‌های دور به واسطه بهره‌گیری از مواهب وقف انجام می‌شده و هنوز هم ادامه دارد، در کشور ما نیز شمار زیادی از این مراکز موقوفه وجود دارد.

 

وی افزود: نظر دانشمند و مورخ معروف، ابن خلدون که می‌گوید «نمی‌دانم خداوند چه عنایتی به شرق داشته، ولی گمان می‌کنم رواج بازار دانش و پیوستگی رشد تعلیم در تمام زمینه‌های دانش و دیگر صنایع ضروری در سرزمین شرق، به سبب فراوانی عمران و آبادانی و ترقی تمدن و شهرنشینی و کمک کردن به طالبان دانش از راه وظایف و مقرری‌هایی است که از اوقاف برای آنان معین می‌شود و در نتیجه با توسعه یافتن اوقاف، موجبات رفاه طالبان علم فراهم می‌آید»، از اهمیت خاصی در تبیین جایگاه وقف برخوردار است.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان افزود: امروز همه باید تلاش داشته باشند تا جایگاه وقف در جامعه ترقی کند و بتوان با موقوفات جدید در مسیر رشد و توسعه اجتماعی در همه ابعاد آن قدم برداشت؛ در این مسیر، نقش فعالیت‌های تبلیغی نباید کم‌اهمیت شمرده شود./977/301/ب1

ارسال نظرات