۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۳۰۷۴۷۲

همایش «لبیک یا امام» در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش «لبیک یا امام» به مناسبت 23 آذرماه 1357 سالروز حمله رژیم ستم شاهی به بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) و سی و هفتمین سالگرد شهادت مدافع حریم ولایت مبارز نستوه شهید محمد علی منفرد برگزار شد.
همايش لبيک يا امام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش «لبیک یا امام» به مناسبت 23 آذر ماه 1357 سالروز حمله رژیم ستم شاهی به بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) و سی و هفتمین سالگرد شهادت مدافع حریم ولایت مبارز نستوه شهید محمد علی منفرد و شهدای مدافع حرم، با حضور خانواده های معظم شهدا و خانواده های معزز شهدای مدافع حرم، یکشنبه شب به همت سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد و فرهنگسرای کودک و آینده در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد.

 

نعیم آبادی، عکاس و فیلم بردار دوران انقلاب و از شاگردان شهید هاشمی نژاد به بیان اتفاقاتی که منجر به حمله رژیم شاهنشاهی به بیمارستان امام رضا(ع) شده بود پرداخت و گفت: بیمارستان محلی برای مضطرین است و این که چرا باید مورد حمله قرار گیرد مورد سؤال همه مردم بود. حمله به بیمارستان امام رضا (ع) به روزها و وقایع قبل از آن برمی گردد.

 

وی تشریح کرد: آذر ماه 1357 مصادف با محرم بود و از ابتدای محرم انقلاب شور گرفته بود و مردم شبها به پشت بام ها رفته و شعار الله اکبر سر می دادند. رژیم پهلوی دو خط قرمز برای انقلابیون تعیین کرده بود. اول این که حق توهین به شاه را ندارند و دوم این که نباید به آمریکا کار داشته باشند. ولی برخلاف خواست و تلاش رژیم، انقلابیون در تاسوعای آن سال شعار «مرگ بر شاه» سر دادند و در پایان راهپیمایی در صحن امام خمینی، آیت الله خامنه ای سخنرانی کردند و اعلام کردند در شب عاشورا در صحن عتیق خطبه خوانی برگزار می شود.

 

نعیم آبادی افزود: در خطبه خوانی شب عاشورا به جای نام شاه، نام امام خمینی (ره) در خطبه خوانده شد؛ این عمل آیت الله خامنه ای به معنی سقوط شاه بود. همچنین در روز عاشورا تمام مجسمه های شاه در میادین شهر پایین آورده شد که این اقدامات انقلابیون روی ساواکی ها، ارتشی ها و رژیم تأثیر گذاشت و یکی از عوامل حادثه ساز بیمارستان امام رضا (ع) شد.

 

وی به ادامه حوادث پرداخت و خاطر نشان کرد: در همان روزها نظام پزشکی نیز دفترچه بیمه ارتشیان و ساواکیان را فاقد اعتبار دانست که برای آنان بسیار گران تمام شد. تمام این وقایع سبب شد در روز 23 آذر 1357 ساواکیان با لباس شخصی و چماق به دست به بیمارستان امام رضا (ع) هجوم برده و با سنگ به شیشه های بخش اطفال حمله کردند و مردم و کودکان را زخمی کردند. این حادثه برای مردم بسیار ناگوار بود.

 


نعیم آبادی با بیان این که حادثه بیمارستان امام رضا (ع) برای مردم بسیار ناگوار آمد، تصریح کرد: مردم با دیدن این حادثه بیش از پیش از رژیم پهلوی و ساواک متنفر شدند. محمد علی منفرد نیز بر اثر تیراندازی ساواکی ها به شهادت رسید. این حادثه 18 نفر مجروح داشت. آیت الله خامنه ای، آیت الله واعظ طبسی، شهید هاشمی نژاد و مردم و پرسنل بیمارستان به مدت 13 روز در بیمارستان امام رضا (ع) تحصن کردند. در واقع نظام شاهنشاهی در مشهد در 23 آذر 1357 سقوط کرد.

 

در این همایش دکتر محمد فرهودی، متخصص داخلی و یکی از شاهدین عینی و از افراد اصلی تحصن بیمارستان امام رضا (ع) نیز به بیان خاطراتی از آن دوران پرداخت.

 

گفتنی است، در پایان همایش به خانواده های معظم شهدای مدافع حرم هدایایی تقدیم شد./861/202/ب1

ارسال نظرات