۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۳۰۷۹۳۸
با حضور آیت الله اراکی؛

مراسم افتتاحیه هفته تمدن اسلامی در مسجد جمکران برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ در نشست خبری نخستین هفته تمدن نوین اسلامی از برگزاری افتتاحیه هفته تمدن اسلامی در مسجد جمکران با حضور آیت الله اراکی خبر داده شد.
گستره تمدن اسلامي در قرون مياني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد ناصر سقای بی ریا رییس شورای علمی نخستین هفته تمدن اسلامی، در نشست خبری با موضوع نخستین هفته تمدن نوین اسلامی که پیش از ظهر امروز چهارشنبه 25 آذر ماه در موسسه تحقیقاتی و پژوهشی صدرا برگزار شد، با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: دین اسلام در همه دنیا گسترش می یابد و این وعده به دست امام عصر (عج) محقق خواهد شد.

 

حجت الاسلام سقای بی ریا با بیان اینکه پیامبر(ص) و حضرت علی (ع) تمدن اسلامی را به وجود آورده اند، در ادامه افزود: تمدن نوین اسلامی با ظهور امام عصر (عج) برقرار خواهد شد، قبل از ظهور ایشان بخش های از دین متروک مانده بود و امام زمان (عج) آن را آشکار می کند، دین جدید، پر نشاط و با طراوت می شود و با آنچه ما عمل می کنیم تفاوت دارد این به مفهوم تمدن نوین اسلامی است اگر به دین اسلام درست عمل کنیم تمدن نوین خلق می شود.

 

رییس شورای علمی نخستین هفته تمدن اسلامی در رابطه با ریشه تمدن اسلامی گفت: از قرآن کریم و روایت باید خواست تا مسائل جدید را پاسخ دهد، اسلام از ما می خواهد دین در جامعه اجرا و در تمام دنیا آن را گسترش دهیم، در برابر افرادی که دین را تنها بخشی از زندگی می دانند و نگاه سکولاریستی به دین دارند باید فرامین اسلام عمل شود، ما دین حداقلی نداریم و حضرت آقا در گفتگو با خبرگان رهبری فرمودند که اسلام از ما می خواهد دین را در تمام ابعاد زندگی پیاده کنیم.

 

وی در ادامه عنوان کرد: باید مفهوم تمدن را دانست اینکه آیا می توان تمدن را به وجود آورد، برخی به وجود آوردن تمدن را کار خدا می دانند اما آیه شریف قرآن می گوید انسان ها در خلق تمدن تأثیرگذار هستند و خدا فعالیت ها انسان ها اثر بخش می دانند، اگر اسلام را در خود به عنوان یک فرد پیاده کنید کافی نیست و باید در خانواده، در شهر، کشور و جهان اسلام اجرا کرد.

 

حجت الاسلام سقای بی ریا با بیان اینکه چند قرن به طول می انجامد که تمدن نوین خلق شود، بیان کرد: این مسأله از باب تشبیه مثل آب رودخانه، دریا و اقیانوس است، آب در هر سه وجود دارد اما نام رودخانه، دریا و اقیانوس با هم متفاوت است ولی ماهیت آن یکی است، باید تمدنی را که منافات با اسلام دارد نفی و با آن مبارزه کرد تا در زندگی تمدن اسلامی شکل بگیرد.

 

رییس شورای علمی نخستین هفته تمدن اسلامی با اشاره به ظرفیت تمدن اسلامی در جهان گفت: تمدن یک مرتبه شکل نمی یابد و باید ظرفیت های آن را شناسایی کرد این ظرفیت ها در ایران و جامعه اسلامی و در کشورهای اسلامی وجود دارد بنابراین باید ظرفیت ها را برای تمدن سازی نوین اسلامی بشناسیم.

 

وی با اشاره به کمیسیون های تشکیل شده در هفته تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: 6 کمسیون تشکیل شده است که ابعاد آن مورد بحث و تقسیم کار انجام شده است یک کمیسون آینده تمدن نوین اسلامی است که رشته مطالعات جدید است و آینده پژوهی می کند اینکه چه ملزوماتی دارد و راه رسیدن به آن چیست و باید چگونه به آن رسید، مقالاتی پیش بینی شده است که بعد از نگارش به عنوان سیر مطالعاتی انتشار و در اختیار جامعه علمی کشور قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام سقای بی ریا با تأکید بر اینکه تلاش برای تمدن اسلامی باعث ظهور حضرت ولیعصر(عج) می شود، گفت: تمدن نوین اسلامی تلاش برای این است از نظر آینده پژوهشی باید وضعت مطلوب را سنجید و در جهت آن گام برداشت در کمیسیون 4 ظرفت های تمدن سازی در کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است اما این شروع کار و راه طولانی در پیش داریم.

 

فرزاد جهان بین مدیر همایش هفته علمی تمدن نوین اسلامی در ادامه نشست با اشاره به تعرف تمدن نوین اسلامی گفت: اگر بتوانیم تعریف روشنی از تمدن نوین اسلامی به عنوان چشم انداز ارائه کنیم می تواند در سیاست گذاری های ما موثر باشد و باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب مدیریت کرد تا به مصد برسیم.

 

وی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به مسأله حضور زنان در اجتماع و چالش های پیش رو، گفت: رهبر معظم انقلاب برای زنان شأن و جایگاه اجتماعی فراوان قائل هستند و باید این مسأله مورد توجه قرار گیرد از سوی دیگر مسأله خانواده نیز اهمیت دارد، باید در نظر داشت که چگونه برنامه ریزی شود ما در این رابطه با چالش روبه رو بوده ایم و حرکت ها در این مسیر کند بوده است.

 

مدیر مراسم هفته علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه توجه به تمدن اسلامی تشریفاتی نیست باید شفاف سازی شود، گفت: در این رابطه باید نقش مردم و نخبه گان تعریف شود و کار اساسی انجام شود و برخوردها علمی و نه سیاسی باشد، هفته تمدن اسلامی در این راستا طراحی شده است و مقالاتی در این زمینه ارائه شده است.

 

جهان بین با بیان اینکه افتتاحیه این هفته در مسجد جمکران 30 آذر برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در افتتاحیه این مراسم حجت الاسلام رحیمیان و حجت الاسلام سقای بی ریا، حجت الاسلام الویری و دکتر موسی نجفی حضور دارند و در پایان آیت الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به ارائه بحث می پردازد، اختتامیه این مراسم 8 دی در دانشگاه علامه با سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در این هفته 10 نشست علمی تخصصی برگزار خواهد شد، گفت: این نشست ها در دانشگاه بین المللی قزوین، در دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه شاهد،آستان قدس رضوی برگزار می شود، 75 مقاله به دبیر خانه ارسال شده است که 60 مقاله مورد ارزیابی و به 10 مقاله برتر جایزه تعلق خوهد گرفت./818/202/ب3

 

ارسال نظرات