اصلاح جامعه در گرو تقویت بنیان خانواده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فقیهی شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 229 سوره بقره «الْطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَنٍ وَلَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئاً إِلَّا أَنْ یَخَافَآ أَلَّا یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئِکَ هُم الْظَّلِمُونَ» گفت: خداوند در این آیه نوع برخورد با همسر را بعد از طلاق بیان می کند و میفرماید «قبل از سه طلاقه کردن زن، برای هر مردی دو راه وجود دارد؛ نخست همسرش را به صورت شایسته نگه دارد و یا به نیکی وی را رها کند».
وی افزود: طبق این آیه قرآن، برای مرد جایز نیست که با اذیت کردن و در تنگنا قرار دادن همسر خود چیزی از آنچه به عنوان مهریه به او داده است پس بگیرد؛ مگر اینکه هر دو از ترس عمل نکردن به احکام الهی توافق کنند و اگر درخواست طلاق از طرف همسر باشد، میتواند مهریه خود را ببخشد و هر کس از این احکام الهی تجاوز کند ستمکار است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تأکید قرآن کریم بر پیوند روابط والدین با فرزندان تصریح کرد: متأسفانه امروزه در خانواده ها این روابط در حال ضعیف شدن هست و هر اندازه که پیوند خانوادگی تضعیف شود، جامعه نیز متزلزل خواهد شد و بخش عمدهای از فسادهای اخلاقی و اجتماعی به دلیل اختلافهای خانوادگی است.
حجتالاسلام فقیهی ادامه داد: آیه 230 سوره بقره میفرماید که «فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ حَتّى تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَنْ یَتَرَاجَعَآ إِنْ ظَنَّآ أَنْ یُقِیمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ یُبَیِّنُهَا لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ» اگر مرد بعد از دوبار رجوع به همسر برای بار سوم او را طلاق داد آن زن بر او حرام می شود و دیگر حق بازگشت و ازدواج با او را ندارد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته اگرآن زن به ازدواج مرد دیگری درآید و آن مرد او را طلاق دهد می تواند با همسر سابق خود ازدواج کند مشروط بر اینکه بدانند که می توانند باهم زندگی خوبی داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه احکام فقهی باید همراه احکام اخلاقی باشد، اظهار کرد: اینکه زن و مرد به دلیل رعایت احکام فقهی بدون توجه به اینکه از نظر اخلاقی باهم تناسب داشته باشند، بخواهند با هم زندگی کنند، موجبات آزار و اذیت همدیگر را فراهم میکنند و از نظر اسلام پذیرفته شده نیست و این کار حرام و مصداق حق الناس است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بعضی از جریان های معاند دینی بهخصوص جریان های غربی سه طلاق کردن را ابزاری برای تحقیر زن توسط اسلام عنوان کرده اند، یادآور شد: در حال حاضر در جامعه امروز اسلامی این امر منسوخ شده و برای سه طلاق کردن یک زن قوانین سختی وجود دارد که از حقوق زن در مقابل مرد دفاع می کند./968/پ203/ف2