۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۳۰۸۰۶۵
کارشناس احکام شرعی مطرح کرد؛

ارادت دعبل به امام رضا و سنت احترام به ائمه اطهار

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اکبری با اشاره به سنت ایستادن و دست بر سر گذاشتن به احترام امام زمان(عج) گفت: بنابر فتوای همه مراجع، بردن نام خاص امام زمان(عج) به دلیل حفاظت از ایشان در زمان غیبت صغری جایز نبوده است؛ اما در زمان غیبت کبری، تکلیفی در این زمنیه وجود ندارد.
امام زمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، امشب در آیین بیان احکام شرعی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبین احکام حفظ حرمت حریم اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: سنت ادای احترام به امام زمان(عج) از زمان امام رضا(ع) از سوی دعبل، شاعر اهل بیت(ع) پایه گذاری شده است.


کارشناس احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به تاریخ بنای این سنت پسندیده اظهار کرد: دعبل خزایی قصیده ای در محضر امام رضا(ع) قرائت کرد که بسیار از نگاه محتوایی، مورد پسند امام رضا(ع) قرار گرفت.


وی افزود: هنگامی که دعبل در قصیده خود به نام منور امام رضا(ع) رسید به احترام امام زمان‌ خود دست بر سر گذاشت و از جا برخواست که واکنش حضرت امام رضا(ع) به این جریان سبب پایه گذاری این رفتار پسندیده در تاریخ اسلام شد.


حجت‌الاسلام اکبری با بیان اینکه امام رضا(ع) پس این سبک احترام دعبل دست بر دعا برداشتند و از محضر خداوند متعال برای ظهور امام زمان(عج) دعا فرمودند.


حجت‌الاسلام اکبری تصریح کرد: بنابراین روایت تاریخی استحباب بسیار یاد شده است که شیعیان در زمان شنیدن نام مبارک امام زمان(عج) با احترام ایشان از جا برخیزند؛ بنابراین تمام نام‌ها و القاب حضرت امام زمان(عج) شامل این استحباب است.


کارشناس احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه لمس کردن نام ائمه اطهار بدون وضو جایز نیست، گفت: یکی از نام‌های امام زمان(عج) که از نام‌های حضرت رسول اکرم(ص) گرفته شده است؛ بنابر امر تقیه در زمان غیبت صغری، جاری ساختن آن بر زبان کراهت داشته است؛ بنابراین بنابر فتوای تمام مراجع این تکلیف برای مکلفین در زمان غیبت صغری و به منظور حفاظت از حضرت امام زمان(عج) بوده است و در زمان غیبت کبری این امر تکلیف نیست./837/پ202/ف2

ارسال نظرات