۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۳۰۸۴۰۴

تعطیلی مدرسه‎ای در آمریکا به دلیل رونویسی «شهادتین»

خبرگزاری رسا ـ بی.بی.سی گزارش داد : مدارس یک ناحیه آموزشی در آمریکا به خاطر اعتراض به رونویسی «شهادتین» به عنوان تکلیف درسی دانش آموزان، تعطیل شد.
دانش آموز مسلمانان آمريکايي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری بی.بی.سی درگزارشی نوشت: اداره آموزش وپرورش ناحیه «اگوستا» درایالت «ویرجینیا» پس از تماس های تلفنی و ایمیل های اعتراض آمیز بعضی از والدین و دیگران نسبت به آنچه که تلقین وتبلیغ دینی خوانده اند، تمامی مدارس این ناحیه را در روز جمعه 27 آذر تعطیل اعلام کرد.


این اداره گفته است که خطر یا آسیبی متوجه دانش آموزان، ساختمان و تاسیسات دبیرستان یا دفاتر آموزشی ناحیه نبوده اما لحن و محتوای اعتراضات باعث شد تا این اداره به توصیه مقامات امنیتی، این تصمیم را اتخاذ کند. تعطیلی روز جمعه شامل حدود 10 هزار دانش آموزی می شود که در مدارس این ناحیه تحصیل می کنند.


به گفته مقامات محلی، معلم جغرافیا دردبیرستانی دراین ناحیه ازدانش آموزان خواست تا به عنوان تکلیف درسی، عباراتی به خط عربی را از روی کتاب جغرافیا کپی کنند.


این عبارات شامل «شهادتین» بوده که مسلمانان به نشانه اصل اعتقادی خود، آن را در عبادات روزانه تکرار می کنند.


مسؤولان دبیرستان گفته اند که محتوای درس جغرافیا شامل آشنایی با مناطق مختلف جهان و جنبه های گوناگون زندگی وفرهنگ ساکنان آن است وبه عنوان نمونه، به درس های قبلی در مورد هند شامل آشنایی با مذهب هندو، یا اروپا وآشنایی با مسیحیت و نظایر آن اشاره کرده اند.


موضوع درس منجربه تعطیلی مدارس، کشورهای اسلامی بود و از آنجا که نمونه های خطاطی به عنوان یک هنر اسلامی، بخشی از فرهنگ مردم این کشورها محسوب می شود، رونویسی از این متن به زبان و خط عربی به عنوان یک تکلیف درسی تعیین شد.


مسؤولان دبیرستان تاکید داشته اند که اگرچه شهادتین برای مسلمانان جنبه اعتقادی دارد و بر زبان راندن آن برای گرویدن به اسلام ضروری است، اما دراین تکلیف درسی، متن به انگلیسی ترجمه نشد و از دانش آموزان نیز خواسته نشد که آن را ترجمه یا تکرار کنند.


این پایگاه خبری در پایان نوشت : آنان گفته اند که مطالعه فرهنگ ها ومذاهب مختلف جهان ازجمله اسلام همچنان بخشی از درس جغرافیا دراین دبیرستان باقی خواهد ماند اما به منظور جلوگیری ازهرگونه سوء تعبیر در آینده، یک متن غیرمذهبی برای آشنایی دانش آموزان با هنر خطاطی اسلامی برگزیده خواهد شد./982/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات