۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۳۰۸۵۶۰
مسؤول طرح یاوران ولایت عنوان کرد:

طرح روشی نوین در تعلیم و تربیت با محوریت مسجد

خبرگزاری رسا‌ ـ مسؤول طرح یاوران ولایت مسجد خاتم‌الانبیاء پردیسان با اشاره به طرح «روشی نوین در تعلیم و تربیت با محوریت مسجد» گفت: بچه‌هایی که در این طرح شرکت می‌کنند، دروس مدرسه و حوزه را با هم پیش می‌برند و این طرح بر اصول قرآن محوری، مسجدمحوری و مربی محوری پایبند است.
مبلغان جهادي

حجت­الاسلام مهدی زمانی، مسؤول طرح یاوران ولایت مسجد خاتم‌الانبیاء پردیسان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بیان «طرح روش نوین در تعلیم و تربیت با محوریت مسجد» پرداخت و خاطرنشان کرد: طرح یاوران ولایت مسجد خاتم­الانبیا از سال 91 با الگوگیری این طرح از مسجد صنعتگران مشهد شروع شد که در سفر مشهد با این مسجد برخورد کردیم و این کار تربیتی آموزشی در داخل مسجد مورد پسند واقع شد و پس از اینکه چند ماهی روی این طرح کار و بررسی شد، تصمیم گرفتیم که این کار را در مسجد خاتم‌الانبیاء پردیسان شروع کنیم.

 

وی افزود: از زمانی که این طرح آغاز شد، از دانش آموزان پایه های پنجم و ششم ثبت نام به عمل آمد که به صورت پاره وقت در این طرح شرکت می­کردند و دروس معارفی، دینی و قرآنی را فرا می‌گرفتند.

 

مسؤول طرح یاوران ولایت مسجد خاتم‌الانبیاء پردیسان قم با بیان اینکه بچه‌هایی که در این طرح شرکت می‌کنند، دروس مدرسه و حوزه را با هم پیش می‌برند، اظهار داشت: در ادامه کار پس از رایزنی با خانواده­ها، قرار شد که بچه­ها دیگر به مدرسه نروند و در آخر سال تحصیلی در مدارس ثبت نام کنند و امتحان بدهند؛ در سال 92 برنامه به این صورت شد که بچه‌ها از نماز صبح به مسجد می‌آمدند و درس‌های حوزوی، قرآنی و معارفی خود را می‌خواندند و زمانی را هم برای دروس مدرسه می‌گذاشتند.

 

حجت­الاسلام زمانی ضمن رضایتمند بودن پیشرفت این طرح تصریح کرد: در سال 93 گسترش کاری­مان بیشتر شد و دو گروه دیگر به این طرح افزوده شدند و در این سه سال با فراز و نشیب­هایی که وجود داشت، در مجموع رضایتمند بوده است و حتی به یک سری اهدافی که انتظار نمی­رفت زودتر دست پیدا کنیم، رسیدیم.

 

گذراندن دروس آموزش و پرورش و حوزه به صورت همزمان در طرح مسجد مدرسه

مسؤول طرح یاوران ولایت مسجد خاتم‌الانبیاء پردیسان قم درباره گذراندن دروس آموزش و پرورش و حوزوی به صورت همزمان گفت: در این طرح با بچه­های از سنین پایین(ده یازده سالگی) دروس حوزوی و قرآنی را شروع می­کنیم و دروس را به تدریج آموزش می‌بینند و در سن هفده هجده سالگی می­توانند در کنار درس­های مدرسه، شش پایه حوزه را به صورت همزمان امتحان دهند.

 

وی با اشاره به اصول طرح مسجد ـ مدرسه خاطرنشان کرد: این کار، بر یک سری اصولی پایبند است که اولین اصل قرآن محوری­بودن است؛ زمینه­های این کار متفاوت بوده و تلاش شده که هر روز مباحث قرآنی(مفاهیم و تفسیر) با نگاه به آیات و روایات خوانده شود.

 

مسجد بهترین محل تربیت برای انسان­ها

این مبلغ دینی افزود: نکته بعدی مسأله مسجدمحوری است که اعتقاد داریم بهترین محل تربیت برای انسان­ها مسجد است و بچه‌ها عمدتاً داخل مسجد حضور دارند.

 

حجت­الاسلام زمانی مربی محوری را از دیگر اصول این طرح برشمرد و اظهار داشت: اصل سوم بحث مربی محوری است که مربی از همان سال اول برای یک گروه پانزده نفره گذاشته می­شود که تمامی کارهای مربوط به آن گروه از حیث آموزشی و تربیتی را برنامه‌ریزی کند و حتی خود این مربی اجرا می­کند.

 

عدم ارتباط خانواده‌ها با مدرسه خلئی در نظام‌های آموزشی

مسؤول طرح یاوران ولایت مسجد خاتم‌الانبیاء پردیسان قم به نقش خانواده‌ها در این طرح پرداخت و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم قابل مطرح در این طرح، مسأله ارتباط با خانواده­ها با مدرسه است که خلئی در نظام­های آموزشی به شمار می­رود؛ متأسفانه خانواده­ها ارتباط آنچنانی با نظام تعلیم و تربیت فرزندان خود ندارند؛ در این طرح توانسته­ایم با برگزاری جلسات الزامی برای والدین این خلأ را پر کنیم و مسائل قابل مطرح را به طور کامل توضیح می­دهیم و افزون بر این مسأله، هیأت خانوادگی داریم؛ برنامه دیگری که برای خانواده­ها تدارک دیده می­شود، برگزاری اردوهای خانوادگی است.

 

وی با بیان اینکه مسائل مالی خانواده‌ها ارتباطی با بحث گزینش دانش آموزان ندارد، گفت: در این طرح بر اساس استعدادهای افراد گزینش صورت می­گیرد، نه بر اساس مسائل مالی خانواده­ها؛ متأسفانه یک اتفاقی که در مدارس در حال وقوع است، این مسأله بوده که افرادی که تمکن مالی بهتری دارند می­توانند هزینه کرده و فرزندان خود را در مدارس بهتر نام­نویسی کنند، اما خانواده­هایی که وضع مالی مناسبی ندارند، از برخی مسائل محروم هستند.

 

خدمت جهادی در تربیت نوجوانان

این مبلغ دینی با اشاره به مسائل مالی مجموعه یاوران ولایت یادآور شد: با توجه به اینکه مجموعه یاوران ولایت به هیچ ارگان و سازمانی وابسته نبوده و مردم نهاد است، مربیان و مسؤولان این طرح، بسیجی و جهادی­وار خدمت می­کنند و هزینه­ای را در قبال فعالیت خود دریافت نمی­کنند؛ مبالغ بسیار کمی نسبت به مدارس موجود از خانواده‌ها دریافت می­شود که سال گذشته مبلغ 40 هزار تومان از خانواده­ها اخذ شد.

 

حجت­الاسلام زمانی درباره تنوع برنامه‌ها در طرح مسجد ـ مدرسه خاطرنشان کرد: همزمان بحث­های تربیتی،آموزشی و فعالیت­های جسمانی در این طرح دیده شده است که بچه­ها در طول سال با مسؤولان این مجموعه هستند و برنامه­هایی مد نظر است تا در آنها خستگی و خمودگی ایجاد نشود.

 

مسؤول طرح یاوران ولایت مسجد خاتم‌الانبیاء پردیسان قم با اشاره به زمان فعالیت روزانه این مدرسه اظهار داشت: تلاش ما بر این است تا آن چیزی که مرضی رضای خدا است، اجرا شود؛ ساعت فعالیت مدرسه از ساعت هفت و هشت صبح آغاز می­شود، در صورتی که در عرصه بینش اسلامی خوابیدن در بین­الطلوعین کراهت دارد و بیدار ماندن در این ساعات هزاران برکات دارد؛ در این طرح برنامه درسی و تربیتی را از همان ساعات شروع می­کنیم.

 

کار تبلیغی مستمر اثرگذاری بیشتری نسبت به تبلیغ مناسبتی دارد

این مبلغ دینی به انگیزه روی آوردن خود به این نوع تبلیغ پرداخت و گفت: ما به عنوان یک طلبه اصل کارمان را بر پایه کار تربیتی گذاشتیم و با توجه به اینکه تبلیغ­هایی که در گذشته می‌رفتیم، به دلیل موقت بودن آن اثر گذاری کمتری را داشت و ما را اغنا نمی­کرد، دغدغه­مان این بوده که کار تبلیغی جدی مستمر داشته باشیم.

 

وی به تدریس دروس حوزوی در طرح مسجد ـ مدرسه اشاره کرد و گفت: دروسی حوزوی که در این طرح تدریس می­شود، به این صورت نیست که طبق همان نظام آموزشی حوزه پیش برویم، بر اساس سن بچه­ها و نوع و محتوای کتاب­ها، دروسی انتخاب می­شود، اما در طول این چند سال آن مواد درسی که در حوزه خوانده می­شود را فرا می‌گیرند و بر آنها مسلط شده و برای امتحانات آماده می­شوند.

 

حجت­الاسلام زمانی درباره برنامه­های تفریحی در نظر گرفته شده برای دانش­آموزان یادآور شد: برنامه های مفصلی در این زمینه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به برنامه­های ورزشی، سفرهای زیارتی و راهیان نور اشاره کرد و بیش از حد معمول برنامه­هایی که در سایر مساجد وجود دارد، در این مسجد برگزار می­شود./822/ت301/ف2

ارسال نظرات